Kaija Saariahon ja Peter Sellarsin ajaton ja ajankohtainen puheenvuoro

Kuva: Heikki Tuuli
Davone Tines vasemmalla), Anthony Roth Costanzo ja Nora Kimball-Mentzos Kaija Saariahon oopperassa Only the Sound Remains.

 

 

Säveltäjä Kaija Saariahon taiteilijakuva täydentyy jälleen omalla jäljittelemättömällä tavallaan.

Japanilaisten no-näytelmien pohjalta tehty tarinapari vie kuulijan hiljaisuuden, pysähtyneisyyden ja sävyjen harsomaiseen maailmaan. Tapahtumattomuus on vain näennäistä, se kun on niin toisenlaista mihin tyhjää kiertävässä markkinahyrrässä pyörivät ovat tottuneet.

OOPPERA

Suomen kansallisooppera

Kaija Saariaho: Only the Sound Remains

Libretto Kaija Saariaho (Ezra Poundin ja Ernest Fenollosan No-näytelmien käännösten pohjalta) – Musiikinjohto André de Ridder – Ohjaus Peter Sellars – Lavastus Julie Mehretu Puvut  Robby Duiveman – Valaistus James F. Ingalls – Koreografia Nora Kimball-Mentzos – Äänisuunnittelu Christophe Lebreton – Rooleissa Anthony Roth Costanzo, Davone Tines, Nora Kimball-Mentzos – Solistikvartetti Tuuli Lindeberg, Katariina Heikkilä, Matias Haakana, Nicholas Söderlund – Muusikkoryhmä Eija Kankaanranta (kantele), Camilla Hoitenga (huilu), Heikki Parviainen (perkussio); jousikvartetti  Meta4 

Ensimmäinen tarina kertoo hovin papin rukoushetkestä. Rukouksen kohde on meritaistelussa kuollut mies, jonka keisarilta saama luuttu on nyt papin hallussa. Miehen varjon ilmaannuttua pappi käy keskustelua tämän kanssa, kokee lähentyvänsä hahmoa intohimoisesti. Kun hahmo katoaa, vain ääni jää, Only the Sound Remains.

Toisessa tarinassa kalastaja löytää ihastuttavan höyhenviitan. Aikoessaan viedä sen kotiin henki ilmestyy hänelle. Kalastajan kieltäytyessä henki kertoo, ettei voi palata taivaaseen ilman viittaa. Kalastaja liikuttuu ja myöntyy ehdolla, että henki tanssii hänelle. Tämä vastaa että epäily kuuluu kuolevaisille, hänelle ei petosta ole. Sitten henki tanssii ja katoaa.

Musiikin väräjävä pinta väikkyy rikkain sävyin

Kaija Saariahon musiikissa sointivärit leijailevat keveinä kuin hiutaleet, musiikin väräjävä pinta väikkyy rikkain sävyin. Tavanomaisuudesta poikkeavin ratkaisuin valikoitu esittäjistö sekä soitinvalikoima saa teoksen puhkeamaan silkkaan kauneuteen, sykkimään tunteitten herkkyyttä, myös tarjoamaan vakavahenkisyyttä. Tekijän ohutsäikeinen sävelsivellin herättää hitaan ja hiljaisen näyttämön riittävään eloon ja tarjoaa kuulijalle omanlaisensa nautinnon.

Vain rakenteen muoto ja teoksen mitta nostavat aran kysymyksen. Olisiko teosta voinut sen henkeä särkemättä terävöittää, olisiko sitä ollut syytä paikoin lyhentää tai tiivistää.

Only the Sound Remains on paitsi no-näytelmien uusi päivitys myös peräti inhimillinen tarinapari. Tämän- ja tuonpuoleisen kohtaaminen, etäisyys ja läheisyys, sisäinen ja ulkoinen, alinen ja ylinen… käsitepareja oopperan sanomasta riittää.

Varjoteatteria, homoeroottisuutta

Peter Sellarsin ohjaus on pelkistetty ja paljon kertova. Varjoteatterin, valojen ja väistyvän häviämisen keinot ovat hyvässä käytössä. Niukkuus on hyve, hiljaisuus ja vaimeus ottavat vallan kuin massa-ajatus muualla. Homoeroottisuus piirtää oopperaan oman raitansa. Lavastajan graafiset, läpikuultavaa japaninpaperia markkeeraavat näyttämökuvat määräävät tunnelmaa hillitysti. Valaistus on onnistunut kertojan äänen jatke. Puvuista huomion kaappaa tanssijan ilmava ja harsomainen, valkea viitta. Se tuntuu keskustelevan tanssijansa kanssa, muokkaavan tilaa, ojentavan liikkeitten myötä kulmikkuutta ja käänteitä pehmeän olemuksensa lävitse.

Solistien, Davone Tinesin täyteläisenä soiva baritoni ja Anthony Roth Costanzon vapautuneen kirkas kontratenori, äänet lumoavat. Tanssija Nora Kimball-Mentzosin tanssi huokuu elastisuutta ja terävyyttä, liikkeen suloa ja tahtoa. Solistikvartetin säikeinä viiltävät dissonanssit kirkastavat neliäänisen satsin pintaa. Korkeakorkoista antia.

Luonteikas kantele on onnistunut soitinvalinta, huilu itseoikeutettu puhallin. Perkussion keinovaroissa soi aito kaiku idästä. Jousikvartetti sekä täydentää muita että tuo oman sanottavansa selvästi esille. Hyvin valikoitu muusikkoryhmä. Kapellimestari André de Ridder onnistuu nimikkeensä mukaisesti mestarillisesti.

Matti Saurama

 

Keskustelua aiheesta

Motown-legenda The Temptationsin ex-solisti Dennis Edwards kuoli

Kuva: Lehtikuva / AFP photo / Jason Miller
The Temptationsin entinen solisti Dennis Edwards on kuollut.

Soul-musiikin jättiläisiin kuuluneen lauluyhtye The Temptationsin entinen solisti Dennis Edwards on kuollut 74-vuotiaana Chicagossa, uutisoi CNN lukuisien muiden amerikkalaismedioiden tavoin.

Edwards korvasi David Ruffinin Temptationsin solistina 1968, ja Edwardsin kanssa Motown-levy-yhtiön kruununjalokivi siirtyi musiikillisesti uuteen suuntaan. Ajan yhteiskunnallista kuohuntaa heijastellut tyyli nimettiin psykedeeliseksi souliksi, ja Edwards lauloi raivoisia soolo-osuuksia yhtyeen hiteillä kuten Papa Was a Rollin Stone ja Cloud Nine, jotka saivat Grammy-palkinnot.

Edwards jätti Temptationsin 1977, mutta palasi yhtyeeseen kahteen otteeseen 1980-luvulla. Edwards oli naimisissa Pointer Sisters-yhtyeen Ruth Pointerin kanssa, mutta avioliitto päättyi eroon. Edwardsilla on kuusi lasta.

Keskustelua aiheesta

Vuoden yhtyeenä palkittu Haloo Helsinki! nappasi kaikkiaan neljä Emmaa

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Haloo Helsinki! palkittiin vuoden yhtye, vuoden albumi, vuoden rock ja vuoden myydyin albumi -Emmoilla.

Haloo Helsinki! kahmi neljä palkintoa lauantain Emma-gaalassa, jossa palkittiin kotimaisen musiikin viime vuoden parhaita. Haloo Helsinki! valittiin vuoden yhtyeeksi kolmatta kertaa.

Haloo Helsinki! saavutti myös vuoden rock-, vuoden albumi ja vuoden myydyin albumi -palkinnot Hulluuden Highway -levyllään. Albumia oli myyty yli 51 000 kappaletta.

Useampiin Emma-palkintoihin ylsivät myös Antti Tuisku, Alma ja Cheek. Rovaniemeläispoppari Tuisku kuittasi vuoden miessolistin palkinnon sekä vuoden pop -palkinnon Anatude-levystään. Tuisku voitti vuoden miessolisti -palkinnon myös 2015. Vuoden naissolistiksi valittiin tällä kertaa Evelina.

Alman kansainvälistäkin suosiota saavuttanut Chasing Highs -kappale valittiin vuoden biisiksi, lisäksi Alma sai vuoden vienti -Emman.

Cheek ei saanut kriitikoiden jakamia palkintoja, mutta voitti molemmat yleisöäänestyksellä ratkotut palkinnot. Lahtelaisartisti sai vuoden artisti- ja vuoden musiikkivideo -palkinnot, joista jälkimmäisen Enkelit-musiikkivideosta.

Haloo Helsinki! voitti vuoden yhtye -palkinnon myös 2013 ja 2014. Kahtena edellisenä vuotena voitto oli mennyt räp-duo JVG:lle, joka nyt sai tyytyä vuoden hiphop -palkintoon Popkorni-levystään.

Ultra Bran comeback sai tunnustusta

Vuoden tulokkaan palkinnon pokkasi lokakuussa esikoisalbuminsa julkaissut Leo. Vuoden striimatuimman kotimaisen biisin palkinnon sai Reino Nordin kappaleestaan Antaudun, jota oli striimattu yli 11,5 miljoonaa kertaa.

Vuoden live -palkinnon sai Ultra Bra, joka teki viime kesänä paluun keikkalavoille pitkän tauon jälkeen.

Vuoden jazz -palkinnon sai 3TM-yhtye Form-levystään ja vuoden metalli -palkinnon Battle Beast albumistaan Bringer of Pain.

Eniten ehdokkuuksia Emma-gaalassa olivat keränneet Haloo Helsinki!, JVG ja Antti Tuisku, jotka olivat kukin ehdolla kuudessa eri kategoriassa.

Musiikkituottajien järjestämä Emma-gaala järjestettiin Espoon Tapiolan areenalla. Emma-palkintoja on jaettu vuodesta 1984.

Keskustelua aiheesta

Bruno Mars kahmi kaikki kolme arvostetuinta Grammy-palkintoa – gaalassa annettiin tukea syrjinnän ja häirinnän vastaiselle kamppailulle

Kuva: LEHTIKUVA / AFP PHOTO
Bruno Mars tuulettaa Grammy-palkinnon kanssa.

Laulaja-lauluntekijä Bruno Mars on voittanut musiikkialan vuotuisessa Grammy-gaalassa kaikki kolme arvostetuinta palkintoa: vuoden albumin, vuoden levytyksen ja vuoden laulun.

Vuoden albumiksi valittiin Marsin albumi 24K Magic, vuoden levytykseksi albumin nimikkokappale ja vuoden lauluksi kappale That’s What I Like.

That’s What I Like -kappaleen tekijätiimiin kuuluvat Marsin ohella lauluntekijät Brody Brown, James Fauntleroy ja Philip Lawrence sekä tuotantotiimi The Stereotypes.

Kaikki kolme arvostetuinta Grammyä ovat 2000 luvulla voittaneet myös Adele vuosina 2017 ja 2012, Dixie Chicks vuonna 2007, Norah Jones vuonna 2003 ja Santana vuonna 2000. Jones voitti samana vuonna myös vuoden nousevan artistin palkinnon.

32-vuotias Mars tunnetaan kevyestä retrofunkista.

Havaijilla syntynyt ja kasvanut 32-vuotias Mars tunnetaan kevyestä retrofunkista. Kummankin voittajakappaleen sanoituksissa puhutaan flirttailemisesta ja ylellisistä statussymboleista kuten 24 karaatin timanteista, joihin vuoden levytyksen nimikin viittaa.

Mars oli aiemmin selittänyt 24K Magic -kappaletta brittiläiselle musiikkisivusto NME:lle toteamalla, että hänen mielestään 95 prosenttia musiikista kertoo rakkaudesta ja jo luolamiehet hakkasivat kiviä vastakkain saadakseen kaikki ihmiset kerääntymään nuotion ympärille ja tuntemaan olonsa seksikkäiksi.

Kanadalaislaulaja Alessia Cara puolestaan vei parhaan uuden artistin Grammy-palkinnon. Hänet tunnetaan muun muassa kappaleistaan Here, Scars to Your Beautiful ja Stay.

Hän esittää myös Disneyn Vaiana-elokuvassa kappaleen How Far I’ll Go.
21-vuotiaan Caran laulajanura alkoi Youtubesta, jossa hän esitti omia versioitaan tunnetuista kappaleista.

Kiitospuheessaan Cara paljasti, että hänellä oli lapsena tapana leikkiä suihkussa Grammy-palkinnon vastaanottamista.

Valkoisilla ruusuilla tukea syrjinnän ja häirinnän vastaiselle kamppailulle sekä tasa-arvolle.

New Yorkissa järjestetyssä gaalassa useat viihdemaailman tähdet kantoivat tänä vuonna valkeita ruusuja. Kukilla osoitettiin tukea syrjinnän ja häirinnän vastaiselle kamppailulle sekä tasa-arvolle.

Ruusun kanssa gaalaan saapuivat muun muassa artistit Lady Gaga, Kelly Clarkson, Sting ja Khalid.

Lady Gaga saapui Grammy-gaalaan valkoisen ruusun kanssa osoittaakseen tukeaan syrjinnän ja häirinnän vastaiselle kamppailulle.

Aikaisemmin elokuva-alan Golden Globe -gaalassa suuri osa juhlavieraista tuki häirinnän vastaista kampanjointia pukeutumalla mustaan.

Tänä vuonna Grammyista muodostui rap- ja R&B-musiikin juhlaa.

Halutuimpien palkintojen saajiksi olivat ehdolla niin Bruno Mars, Jay-Z, Childish Gambino kuin Kendrick Lamarkin. He kaikki olivat ehdolla sekä vuoden levytys että vuoden albumi -kategorioissa.

Lisäksi Jay-Z oli kappaleellaan 4:44 ja Bruno Mars kappaleellaan That’s What I Like ehdolla vuoden laulu -palkinnon saajaksi.

Grammyt jaetaan nyt 60. kerran. Gaala palasi New Yorkiin 15 vuoden tauon jälkeen. Aiempina lähivuosina Grammyt on jaettu Los Angelesissa.

Artikkelin otsikkoa korjattu klo 7:42.

Muusikkolegenda kuoli vahingossa

Kuva: Lehtikuva

Amerikkalainen rockmuusikko Tom Petty kuoli vahingossa lääkkeiden yliannostukseen, kertovat Pettyn kuolinsyyntutkija ja muusikon perhe. Petty oli ottanut lääkkeitä, myös opioideja, sairauksiinsa.

Ruumiinavauspöytäkirjan mukaan Pettyllä oli kuolinhetkellä elimistössään fentanyylia, oksikodonia ja tematsepaamia. Petty kuoli sydänkohtaukseen lokakuussa ollessaan 66-vuotias.

Pettyn vaimo ja tytär kertoivat Facebookissa, että Petty kärsi monista vakavista sairauksista kuten keuhkoahtaumataudista, polviongelmista ja murtuneesta lonkasta.

Petty teki Heartbreakers-yhtyeensä kanssa läpimurron albumilla Damn The Torpedoes 1980-luvun taitteessa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

”Perheenjäsenet ovat murtuneita” – The Cranberriesin laulaja Dolores O’Riordan on kuollut

Kuva: Lehtikuva

Irlantilaisyhtye The Cranberriesin laulaja Dolores O’Riordan on kuollut, kertoo tähden tiedottaja. O’Riordan oli kuollessaan 46-vuotias. Tiedottaja Lindsey Holmesin mukaan O’Riordan kuoli äkillisesti Lontoossa. Kuolinsyytä ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.

– Perheenjäsenet ovat murtuneita, Holmes sanoi tiedotteessa.

1990-luvulla läpimurtonsa tehnyt The Cranberries -yhtye tunnetaan muun muassa hittikappaleista Zombie ja Ode to My Family. Yhtye on myynyt maailmanlaajuisesti yli 40 miljoonaa levyä, kertoo muun muassa brittilehti Guardian.

The Cranberries joutui viime vuonna keskeyttämään Euroopan-kiertueensa O’Riordanin selkävaivojen vuoksi. Yhtye myös perui tuolloin suunnitellut keikkansa Yhdysvalloissa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta