Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Kansanedustaja Heidi Viljanen on tyytyväinen asiakasmaksulain etenemisestä eduskuntaan

Asiakasmaksulain uudistus etenee eduskuntaan. Asiakasmaksulain uudistuksella lisätään terveyden tasa-arvoa laajentamalla maksuttomuutta ja kohtuullistamalla maksuja.

Pertti Rajala

Demokraatti / Satakunta

-Uudistus on tärkeä, jotta jokainen ihminen saa tarvitsemansa hoidon tarpeeksi matalalla kynnyksellä. Olen erityisen iloinen, että uudistus koskee laajaa joukkoa palveluita ja maksuttomuutta painotetaan ehkäiseviin palveluihin. Helposti saatavilla olevilla, oikea-aikaisilla ehkäisevillä palveluilla voidaan parantaa ihmisen arkea ja samalla vähentää tulevaisuuden kasvavia sote-menoja, kansanedustaja Heidi Viljanen kommentoi SDP:n tiedotteessa.

Maksukattoon on tulossa laajennuksia

Lakiluonnoksen mukaan maksuttomiksi tulisivat perusterveydenhuollon hoitajavastaanotot ja alaikäisten poliklinikkakäynnit. Lisäksi maksuttomuus laajenee muun muassa mielenterveyspalveluissa. Myös maksukattoon on tulossa laajennuksia. Maksukattoa kerryttäviin palveluihin tulee lakimuutoksen myötä lisäyksiä ja tulevaisuudessa myös esimerkiksi erilaiset terapiat, suun terveydenhuolto ja toimeentulotuesta maksettavat asiakasmaksut kerryttävät maksukattoa.

– Erityisesti meidän tulee huolehtia haavoittuvassa asemassa olevista ihmisistä ja heistä, joiden toimintakyvyn ja terveyden turvaaminen on kiinni maksukaton kertymisestä. Juuri heidän arkeaan me pystymme tällä uudistuksella parantamaan, Heidi Viljanen kertoo.

Tavoitteena toimiva sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus

Lisäksi tulevassa asiakasmaksulaissa korostetaan maksujen huojentamista suhteessa toimeentulotukeen.

-Nämä kaikki toimet yhdessä tähtäävät siihen, että meillä Suomessa olisi mahdollisimman toimiva sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus, jossa jokainen pääsee tarvitsemaansa hoitoon, eikä se jää siitä kiinni osaako tai pystyykö esimerkiksi täyttämään toimeentulotuen hakemuksen. Lisäksi uudistuksen myötä meillä on toivottavasti vähemmän ihmisiä taloudellisissa vaikeuksissa asiakasmaksujen vuoksi, Heidi Viljanen toteaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE