Kansanedustaja raivostui venäläisten maakaupoista: Nyt hallitus hereille – Supon lausunto viimeinen piste i:n päälle

Venäläiset tunnuksettomat joukot piirittivät ukrainalaista varuskuntaa Perevalnojen kylässä Krimin niemimaalla Ukrainassa maanantaina 17. maaliskuuta 2014.

Kansanedustaja ja lakivaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen (sd.) pitää julkisuuteen putkahtanutta Supon lausuntoa viimeisenä pisteenä i:n päälle maakaupoissa.

Suojelupoliisi epäilee, että ulkomaalaisten ostamia kiinteistöjä saatetaan käyttää tunnuksettomien joukkojen majapaikkoina, uutisoi Iltalehti. Lehden mukaan supo on toimittanut eduskunnan hallintovaliokunnalle lausunnon, jossa todetaan, että jatkuvasti havaitaan toimia, joilla valmistaudutaan kriisitilanteessa vaikuttamiseen.
Kriisitilanteessa vieras valtio voisi supon mukaan hyödyntää kiinteistöjen rakennelmia esimerkiksi liikenneväylien sulkemisessa tai tunnuksettomien joukkojen majoittamisessa. Tunnustuksettomilla joukoilla tarkoitetaan niin kutsuttuja vihreitä miehiä, jotka valtasivat Krimin niemimaan Ukrainalta.

Lehden mukaan lausunnon asiayhteydestä selviää, että supo tarkoittaa Venäjän Suomessa tekemiä maakauppoja.

Puolustusministeriöstä kerrotaan STT:lle, että ulkomaisesta maanomistuksesta on valmisteilla raportti, joka julkistetaan alkuvuodesta. Suoraan supon lausuntoon puolustusministeriöllä ei ole kommentoitavaa.

– Nyt on hallituksen jo aika herätä ja antaa eduskunnalle muutosesitys EU- ja EFTA-maiden ulkopuolisten henkilöiden ja yritysten kiinteistökaupoista, sanoo Kymäläinen.

– Näen Supon lausunnon viittaavan juuri jo usein aiemmin julkituotuihin arvailuihin lähinnä Venäjältä vuodesta 2007 alkaneeseen systemaattiseen kiinteistöjen hankintaan ilman näkyvää toiminnallista tai vapaa-aikaan liittyvää käyttöä. Hyvä, että Supo on hereillä, mutta itse olemme Suomessa tämän tilanteen saaneet aikaiseksi – itse voimme myös laittaa sille pisteen.

– Viestit huolestuneilta kansalaisilta ovat yhteneväisiä Supon havaintojen kanssa. Tätä ei voi enää ohittaa olankohautuksella tai leimaamalla hörhöilyksi, painottaa aiheesta lakialoitteen ja kansalaisaloitteen tehnyt Kymäläinen.

Lisää aiheesta

– Lakialoitteessani ja sittemmin kansalaisaloitteessa oli hyvin perinpohjaisen valmistelun jälkeen kasassa toteuttamiskelpoinen lakiesitys laajoine perusteluineen sekä kansainvälisesti vertailtuna.

– Oikeusministeriöstä on ilmoitettu, etteivät he ole valmistelemassa rajoittamislakia. Jäljelle jäävät ympäristöministeriö tai puolustusministeriö. Hallituksen ajaman maakuntien itsehallinnon näkökulmasta esitykseni on myös ajan tasalla – siinähän esitettiin EU- ja EFTA-maiden ulkopuolisten henkilöiden ja yritysten kiinteistökauppojen hyväksymisestä ja kriteereiden täyttymisestä päättäisi aina kohteen sijaintialueen ELY-keskus, kuultuaan ja saatuaan viranomaislausunnot, Kymäläinen selvittää.

Ruokolahtelainen Kymäläinen toivoo, että sinisilmäisyyden aika on nyt viimeistään ohi Suomessa ja hallituksen tarttuvan toimeen ripeästi asian vaativalla vakavuudella, kuten Sipilän hallitusohjelma kirjauksetkin velvoittavat: ”Hallitus esittää säädösperustaa ulkomaantiedustelulle ja tietoliikennetiedustelulle sekä tarkentaa kokonaisturvallisuuden kannalta merkittävien maa-alueiden ja kiinteistöjen hankintaan sekä kaksoiskansalaisuuteen liittyvää lainsäädäntöä.”