Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

4.4.2024 11:26 ・ Päivitetty: 4.4.2024 11:26

Kansanedustaja: ”Satakunnan tieverkoston tila on huolestuttava”

Jukka-Pekka Flander / SDP
SDP:n kansanedustaja Juha Viitala.

Kansanedustaja Juha Viitala (sd.) on ottanut kantaa Satakunnan alueen tieverkon ja liikenneturvallisuuden puutteisiin jättämällä aiheesta kirjallisen kysymyksen. Satakunnan tieverkoston tila on Viitalan mukaan huolestuttava ja hän korostaa tarvetta kiireellisille toimenpiteille.

Demokraatti

Demokraatti

-Valtatiet 8 ja 12 ovat elintärkeitä Satakunnan alueelle, mutta niiden kunto ja turvallisuus ovat vaarantuneet. On aika herätä tosiasioihin ja ryhtyä välittömiin korjaustoimiin, raumalainen kansanedustaja Viitala sanoo tiedotteessaan.

Viitala viittaa Varsinais-Suomen liikenneturvallisuusselvitykseen ja Traficomin tilastoihin, jotka paljastavat Satakunnan tieliikenteessä loukkaantumistiheyden olleen maan suurin vuosina 2019-2023. Hän nostaa esille myös satamien syöttöliikenteen merkityksen Suomen logistiikalle ja vaatii toimia, jotka takaavat tavaran sujuvan kulun satamista eteenpäin. Viitalan mukaan teiden huono kunto on ajoittain johtanut nopeusrajoitusten alentamiseen, mikä lisää matka-aikaa ja siten nostaa logistiikan kustannuksia.

– Kuljetusten toimivuus on talouden toimivuuden selkäranka, Viitala toteaa.

HÄN sanoo, että VT12:n (Rauma-Tampere) ja VT8:n (Turku-Pori-Vaasa) investointitarve on Väyläviraston strategisen tilannekuvan mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana 150 miljoonaa euroa. Viitalan mukaan 2025-2032 investointiohjelmassa ei ole esitetty näille kehittämishankkeille toteutusta ja Orpon hallitus on päättänyt hallitusohjelmassaan jo tämän hallituskauden liikennehankkeista.

Kansanedustaja Viitala sanoo tiedotteessaan olevansa huolissaan myös Satakunnan alueen siltojen kunnosta. Hän toteaa, että Satakunnan silloista 8 % on luokiteltu huonokuntoisiksi, ja määrä kasvaa vuosittain riittämättömien korjausinvestointien myötä.

– Sillat ovat infrastruktuurimme selkäranka, ja niiden rapistuminen on merkki laajemmasta ongelmasta, Viitala sanoo tiedotteessa.

Kirjallisessa kysymyksessään Viitala kysyy muun muassa, miten hallitus aikoo puuttua Satakunnan liikenneturvallisuuden ja liikenneinfrastruktuurin puutteisiin.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU