Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Talous

20.10.2025 15:19 ・ Päivitetty: 20.10.2025 15:19

Kaupunkiliikenne moittii Skodan lobbaustapoja ratikkakilpailussa

iStock
Uusia ratikoita saa kirjaimellisesti nyt odottaa ainakin markkinaoikeuden ratkaisuun asti.

Pääkaupunkiseudun suuri raitiovaunuhankinta joutuu vielä markkinaoikeuden käsittelyyn. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne päätti ostaa vaunut sveitsiläiseltä Stadlerilta, mutta ilmeisesti häviäjä Skoda on nyt valittanut ratkaisusta. Tilaaja taas moittii Skodan käyttäytymistä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Kajaanissa raidekalustoa rakentavan Skoda Transtechin tarjous ei Kaupunkiliikenteen mukaan täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä.

Nämä liittyivät muun muassa törmäysturvallisuuteen, jarrujärjestelmiin, pyörätuolialueen ominaisuuksiin ja esteettömyyteen, vaunun sisämittoihin, istuinten korkeuteen sekä melutason testauksen puutteellisuuteen, kertoo Kaupunkiliikenne.

Kaupunkiliikenteen mukaan on tyypillistä, että suuret kiskokalustohankinnat käyvät läpi markkinaoikeuden käsittelyn.

Skoda ilmoitti jo aiemmin olevansa tyytymätön valintaan ja kilpailun järjestelyihin.

HANKINNALLE oli kaikkiaan 1  570 vaatimusta. Stadler oli ainoa kilpailuun osallistunut yhtiö, jonka tarjous täytti ne kaikki.

-  Skoda on määritellyt koko tarjouksensa liikesalaisuudeksi, joten meillä Kaupunkiliikenteellä ei ole mahdollisuutta avata tarjottuja teknisiä ominaisuuksia tarkemmin. Voimme kuitenkin todeta, että heidän nyt tarjoamansa vaunutyyppi ei täyttänyt kaikkia pakollisia vaatimuksia, sanoi omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen tiedotteessa.

Kaupunkiliikenne toteaa tiedotteessaan myös, että Skodan poissulkemiseen vaikutti myös kaksi muutakin tekijää.

-  Niitä olivat olemassa oleviin sopimuksiin liittyvät toimitusvaikeudet ja käynnissä olevaan hankintaan liittyvät epäasianmukaiset vaikuttamisyritykset sekä suoraan hankintayksikköön että julkisuuden kautta.

Kaupunkiliikenteen hallituksen puheenjohtaja Eetu Kinnunen toteaa yhtiön edun olevan, että kilpailutuksiin saadaan mahdollisimman monta tarjoajaa.

-  Hankintamenettelyn perustarkoitus on saada tarjouksia, jotka täyttävät pakolliset vaatimukset. Vain tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä tarjouksia voidaan vertailla keskenään, Kinnunen sanoi tiedotteessa.

Kaupunkiliikenne kertoi lokakuun alussa hankkivansa Stadlerilta kymmeniä uusia raitiovaunua pääkaupunkiseudun uusille raitiolinjoille.

Skoda Transtechin valmistamia Artic-raitiovaunuja on käytössä muun muassa pääkaupunkiseudun Raide-Jokeri-linjalla. Yhtiö on valmistanut myös Tampereen raitiovaunut.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU