Kotimaa
31.10.2019 07:27 ・ Päivitetty: 31.10.2019 07:28
“Kela ja Posti ansaitsevat kiitosta” – Tutkimus: Digiyhdenvertaisuus ei toteudu Suomen julkisissa palveluissa
Suomalaiset eivät ole yhdenvertaisessa asemassa digitaalisten julkisten palveluiden saatavuuden tai laadun suhteen. Asia käy ilmi torstaina julkaistusta tutkimuksesta.
Nyt saatujen tulosten mukaan digipalvelut toimivat erinomaisesti esimerkiksi Helsingissä ja Espoossa. Toisaalta jo Vantaalla ja Lahdessa asukkaat saavat huomattavasti heikompia palveluja.
Puutteellisimmat digitaaliset palvelut julkisella sektorilla ovat erikoissairaanhoidossa.
Digitaalista kyvykkyyttä mitanneessa tutkimuksessa viisi parhaiten sijoittunutta julkista toimijaa olivat Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Kela, HSL ja Posti.
– Kela ja Posti ansaitsevat kiitosta palveluidensa digitalisoinnista. Organisaatiot erottuvat edukseen muun muassa asiakkaan digitaalisen palvelukokemuksen sujuvuudella, asiakaspalvelun laajuudella ja tiedon saatavuudella, sanoo tutkimuksen tehneen BearingPoint Finland Oy:n Digital & Strategy -yksikön johtaja Antti Maunula.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.