Kokoomuskonkari jyrähtää: ”Suurinta äänestäjäryhmää, lähes puoltatoista miljoonaa kansalaista, koetetaan hajottaa keinoja kaihtamatta”

Kuva: Wilma Hurskainen

Kokoomuksen presidenttiehdokkaanakin ollut Raimo Ilaskivi arvostelee taitetusta indeksistä kansalaisaloitteen tehneiden henkilöiden saamaa arvostelua. Ilaskivi tiivistää asian kirjoittamalla Iltalehdessä, että kyse raha vastaan sana.

”Eläkeyhtiöt ja niitten järjestöt yhdessä eräitten muittenkin etujärjestöjen, mm. EK:n ja FK:n kanssa käyttävät sitä vaikutusvaltaa, joka niillä mittavien budjettiensa avulla eläkepolitiikankin lobbareina on. Näitten mielipiteet saavat maan tärkeimmissä medioissa yleensä auliisti tilaa, olkoon kyse sitten sähköisestä tai paperilla ilmaistusta. Yhtä selvältä näyttää, että pienten eläkkeensaajien – olkoot he kuinka asiantuntevia hyvänsä – näkemykset jäävät esiin tulematta.”

Ilaskivi väittää, että kun palkkaindeksiä koskeva, 84000 äänioikeutetun suomalaisen allekirjoittama kansalaisaloite on edennyt eduskuntaan, koetetaan useiden kymmenten vuosien päähän ulottuvilla ennusteilla viritellä niin ministereitten, kansanedustajien kuin kansalaistenkin mielipiteitä aloitteelle vastaiseksi.

”Jos hyväksyttäisiin, eläkepommi räjähtäisi, rahat loppuisivat, he korostavat. Hiemankin pitemmän muistin omaavan mielessä on varmaankin samanlainen pelottelu viime vuosikymmeniltä. Mutta ”pommin” räjähtämisen sijasta eläkerahastot ovat kasvaneet kasvamistaan. Näinhän se on siksikin, että ennustaminen on ylipäänsä vaikeaa ja varsinkin, jos se koskee tulevaisuutta, kuten joku viisas on sanonut.”

Mielenkiintoista onkin täten nähdä, kuinka paljon seuraavien vaalien tuloksissa heijastuu eläkkeensaajien tyytymättömyys.

Ilaskivi hämmästelee myös väitettä, että aloite olisi vain Kimmo Kiljusen (sd.) pyrkimystä päästä takaisin eduskuntaan.

”Miksi unohdetaan se, että aloitteen allekirjoittajat kuuluvat kaikkiin poliittisiin ryhmittymiin – löytyy minunkin nimeni sieltä joukosta.”

Ilaskiven mielestä suurinta äänestäjäryhmää, lähes puoltatoista miljoonaa kansalaista, koetetaan hajottaa keinoja kaihtamatta, jotta nämä eivät vain yhdistyisi yhdessä rintamassa omia etujaan ajamaan.

”Ja hieman vaikuttaa siltä, etteivät nämä pyrkimykset turhia ole. Kuvastakoot mielipidemittaukset, jopa eläkejärjestelmän omat tilastot tai kansalaisalotteen allekirjoittajien lukumäärä mitä tahansa, päättäjiin eivät nämä faktat vaikuta.”

”Mielenkiintoista onkin täten nähdä, kuinka paljon seuraavien vaalien tuloksissa heijastuu eläkkeensaajien tyytymättömyys – sehän ei tunne erilaisia jakorajoja, ei puoluekantoja, ei erisuuruisia eläkeläisryhmiä jne. Toinen vaihtoehto tietenkin on, että ”vielä kerran” vanha äänestää omien lastensa tai lastenlasten kaltaisiin ikäryhmiin kuuluvia ehdokkaita. Tunteet kun helposti voittavat omien taloudellisten näkökohtien sanelemat viitteet.”

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

Millä SDP saadaan ykköspuolueeksi eduskuntavaaleissa? – ”ennen oli paremmin” -Hakaniemen demari Miika Nousiainen vastaa

Kuva: Jari Soini

Kirjailija, monien tv-paneelien ”menneisyyteen haikaileva Hakaniemen demari” Miika Nousiainen on pohtinut, millä keinoin SDP säilyttää hienon vireensä ja nousee selkeästi pääministeripuolueeksi seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Ensin edessä ovat kuitenkin kuntavaalit. Nousiainen kertoo myös, miten toivoo tulevien Helsingin päättäjien kehittävän hänen omia kotikulmiaan, Hakaniemen ja Kallion seutua.

Miika Nousiainen kertoo lisää ajatuksistaan laajassa henkilöhaastattelussa, joka ilmestyy torstaina Demokraatin viikkolehdessä.

Berner painaa takaiskusta huolimatta kaasua – ”En anna periksi”

Kuva: Lehtikuva
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ei anna perilksi liikenteen uudistamisesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei aio antaa periksi liikenteen uudistamisessa. Berner toivoo edelleen, että päätöksiä Suomen liikenneverkon kehittämisestä saataisiin aikaiseksi tämän vuoden aikana.

Liikenneverkon kehittäminen ja rahoituksen uudistaminen ottivat eilisiltana takapakkia, kun Berner ilmoitti liikenne- ja viestintäministeriön keskeyttävän paljon kritiikkiä saaneen liikenneverkkoyhtiön valmistelun.

Syynä pelin viheltämiselle poikki oli se, ettei muista hallituspuolueista löytynyt tukea liikenneverkon yhtiöittämisaikeille. Samalla kaavailtu autoveron poisto viskattiin romukoppaan.

– Autoveroon ei kosketa tällä hallituskaudella, Berner painotti tiistaina puhelimitse STT:lle.
Päätös valmistelun keskeyttämisestä syntyi pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ja autoalan yrittäjien sekä etujärjestöjen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Ajatus autoveron poistosta hyydytti heti autokaupan selvityksen tultua julki viime viikolla.

Liikenne- ja viestintäministeri Berner sanoo nyt pohtivansa uutta mallia, millä liikenteen uudistamisessa voidaan mennä eteenpäin. Berner kertoo miettivänsä esimerkiksi sitä, pitäisikö liikenteen rahoituksen uudistamista varten asettaa kaikista eduskuntapuolueista koostuva parlamentaarinen komitea.

Berner pohtisi, voiko kehysmenettelyä muuttaa niin, että infraan investoimiseen sitoudutaan pitkäjänteisemmin yli hallituskausien.
– Ovatko hallitus ja oppositiopuolueet valmiita sellaiseen yhteistyöhön, jossa infraan sitoudutaan pitkäjänteisemmin?

”Selvitys ei hyödytön”

Bernerin mukaan liikenteessä on edelleen isoja kysymyksiä, joihin pitää hakea ratkaisuja. Liikenneverkossa on noin 2,5 miljardin korjausvelka, joka kasvaa koko ajan. Lisäksi väyläinvestointeja tehdään lyhytjänteisesti ja autokanta on vanha. Liikenteen päästöjen pitäisi puolittua vuoteen 2030 mennessä.

– Ainoa ratkaisu, mitä ei ole olemassa, on se, että me emme tee mitään, Berner sanoo.
Bernerin mukaan selvitystyö liikenneverkkoyhtiön perustamiseksi ei ole mennyt hukkaan, vaikka yhtiömalli sekä autoveron poisto sen mukana kuopattiin.

– Selvitys ei ole missään tapauksessa hyödytön. Siinä on kerätty valtavasti tietoa ja tehty erilaisia skenaariolaskelmia. Nyt tätä tietoa hyödyntäen pitää hakea uusia ratkaisuja.
Berner ei osaa vielä sanoa, milloin hallitus voisi kokoontua pohtimaan sitä, miten liikenteen uudistamista voitaisiin lähteä nyt viemään eteenpäin.

– Minun täytyy ensin saada käytyä itseni kanssa läpi, mitkä ovat ne seuraavat vaihtoehtoiset näkökulmat asiaan ja muodostaa näkemys siitä, millaista tietä olen valmis kulkemaan eteenpäin.

Mia Peltola

 

Keskustelua aiheesta

Kirkkohallitus: Uusi alkoholilaki lisäisi eriarvoistumista

Kirkkohallituksen virastokollegio on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon ministeriön esitysluonnoksesta alkoholilainsäädännön uudistamiseksi. Kirkkohallituksen mukaan esitykseen liittyy vakavia yhteiskuntaeettisiä ongelmia.

Kirkkohallituksen näkemys on, että uusi alkoholilaki lisäisi toteutuessaan todennäköisesti terveyshaittoja sekä sosiaalisia ongelmia ja yhteiskunnallista eriarvoistumista eri väestöryhmien välillä. Vaikka alkoholin kokonaiskulutuksen aiheuttamat terveyshaitat ja sosiaaliset haitat koskevat koko väestöä, ne kasautuvat heikoimmassa asemassa oleville väestöryhmille.

Vähittäismyynnissä alkoholijuomien enimmäisvahvuutta ei kirkkohallituksen mukaan tule korottaa nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin.

Virastokollegion lausunnossa otetaan kantaa myös ehdotettuun alkoholi- ja alkoholijuomaverolain muuttamiseen. Esitysluonnoksessa ehdotetaan ehtoollisviinien verottomuuden poistamista. Kirkkohallitus katsoo, että ehtoollisviinien perinteinen verovapaus tulee säilyttää.

Ehtoollisviiniä käytetään osana uskonnollista sakramenttia, jolloin viiniä ei kyseisessä käytössä voida pitää nautintoaineena eikä kyse ole myöskään alkoholijuoman anniskelusta.

Virastokollegion lausunto merkittiin tiedoksi kirkkohallituksen täysistunnolle.Kirkkohallituksen täysistunto kokoontui Helsingissä tänään.

Miapetra Kumpula-Natrin työlle kiitosta – ainoana suomalaisena ehdolla MEP Awards -palkinnon saajaksi

Kuva: Marja Luumi

SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri on tänä vuonna ainoana suomalaisena meppinä ehdolla The Parliament -aikakauslehden vuosittaisen MEP Awards -palkinnon saajaksi.

The Parliament on uutisoinut Euroopan parlamentin uutisia jo vuodesta 1995 lähtien.

Lehti jakaa palkintoja eri kategorioissa ja Kumpula-Natrin ehdokkuus tuli yhdessä kreikkalaisen mepin Eva Kailin ja Bulgarilaisen mepin Eva Maydellin kanssa Uudet teknologiat -sarjassa.

Palkintojenjakoseremonia pidetään maaliskuussa. The Parliament -lehti on kertonut ehdokkuuksista Twitterissä:

Kumpula-Natrin ehdokkuutta perustellaan muun muassa työllä, jota hän on tehnyt kuluttajanoikeuksien puolesta EU:n digitaalisilla sisämarkkinoilla. Perusteita voi lukea lisää The Parliament -aikakauslehden artikkelista tästä linkistä, josta ilmenevät myös kaikkien muiden sarjojen ehdokkaat.

Kumpula-Natri on parlamentin ITRE-valiokunnan eli Teollisuus, tutkimus ja energia -valiokunnan jäsen. Digiasiat ja telemarkkinat ovat muun muassa metsäasioitten ohella hänen keskeisiä vaikuttamisalojaan.

Esimerkiksi tällä hetkellä hän neuvottelee parlamentin edustajana operaattoreiden kanssa tukkuhinnasta, jotta roaming-vapaus saataisiin toteutumaan ensi kesänä. Hän on myös S&D-ryhmän edustaja telemarkkinalainsäädännön uudistamisessa.

Miapetra Kumpula-Natri on kommentoinut palkintoehdokkuuttaan Facebook-päivityksessään:

Keskustelua aiheesta

Demariedustaja nostaa kissan pöydälle Berner-farssissa: ”Vähälle huomiolle on jäänyt perussuomalaisten rooli”

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen on hyvillään liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) päätöksestä haudata aie liikenteen väyläyhtiön perustamisesta.

– Ei yllättänyt tämä ilmoitus, niin sekava oli jo tilanne. Valmistelun erikoisuudesta viestii, että muut hallituspuolueet ilmoittivat heti, etteivät tue selvitystä. Esitys jäi yksin keskustalle, ihmettelee Kymäläinen.

– Vähälle huomiolle on jäänyt perussuomalaisten rooli, jotka lupasivat vielä vaalien alla poistaa autoveron, Kymäläinen napauttaa.

Kymäläisen mielestä oli alkujaankin hämmentävä ajatus, että yhtiöittämispäätöksen yhteydessä olisi päätetty ohi eduskunnan päätösvallan säätää verolakeja. Verotustahan ei voi betonoida, niistä päätetään vuosi kerrallaan, sanoo SDP:n kansanedustaja.

– On selvää, että tarvitaan parlamentaarinen valmistelu, että T-TEN rahat saadaan liikkeelle kuten Ruotsissa. On myös tärkeää luoda malli, jossa yhä useammalla on varaa ja mahdollisuus vähäpäästöiseen liikkumiseen. Tieverkon ylläpito on pitkäjänteistä, yli parlamentaaristen kausien toimivaa.

– Mielestäni yhtiömallinkin käyttö voisi tulla kyseeseen, yksittäisten, alueellisten hankkeiden kohdalla, nimenomaan aluekehityksen näkökulmasta, muttei missään tapauksessa koko väyläverkon kohdalla, kyseessä on strategisesti elintärkeä asia.

Kymäläisen mukaan Bernerin harjoituksesta kävi selväksi, ettei autoa keksitty sittenkään uudestaan. Näin mittava muutos edellyttää parlamentaarista valmistelua, sanoo Kymäläinen.