Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Musiikki

Konserttiarvio: Kahden eri sortin lauluntekijöitä Huvilan torstai-illassa

Kari Hulkko
Mikko Joensuu kitaroi Juhlaviikkojen keikallaani biisinsä suuriksi.

Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoesittelyssä Huvilateltan torstai-illalle oli nimetty poikkeuksellisesti kaksi pääesiintyjää. Niinpä kuvittelin meneväni kuuntelemaan kahta laulaja-lauluntekijä -kategorian artistia.

Englanniksi laulavalla suomalaisella Mikko Joensuulla ja suomeksi laulavalla ruotsinsuomalaisella Markus Krunegårdilla oli livenä lopulta melko vähän yhteisiä nimittäjiä, vaikka levyjensä perusteella heitä saattoikin yrittää tunkea samaan sing/song-fakkiin. Huvilassa Joensuu kuusihenkisine bändeineen tarjoili etupäässä monumentaalisia rock-sinfonioita, ja Krunegård taas pysytteli lähempänä sitä oletettua sångare-låtskrivare -genreä, vaikka ihan reipassointinen bändi hänelläkin oli matkassa.

Miehiä erotti vahvasti myös lavapresenssi. Joensuu oli vähissä spiikeissään lähinnä ujon hämmentynyt, Krunegård taas avoin ja retee seuramies, joka sydän auki kertoi taustoistaan ja elämästään linjalla Norrköping-Pello.

VIIME VUONNA ilmestynyt albumi Long Ark oli Mikko Joensuun setin vankka kivijalka, vaikka runsaasti ammennettavaa olisi ollut Teosto-palkitusta Amen-levytrilogiastakin. Nyt siltä kuultiin vain Amen 2:lta löytyvä hyvin tähän suurisointiseen livesettiin solahtanut Drop Me Down.

Long Ark -albumin biisien keskipituus lienee pitkälti yli kahdeksan minuuttia, ja Huvilassa ne venyivät Joensuun kitaroinnin davidgilmouriaanisilla loppusooloilla varmaan kymmenminuuttisiksi. Niinpä kun keikka oli kulunut puolisen tuntia, oli kuultu vasta kolme biisiä. Mutta sitä komeampaa: keikan avausbiisi Take Us to The Chapel ja sitä seurannut Giith näyttivät heti, mikä on Joensuulla illan henki. Välissä huohadettiin hetki akustisemman Magical Morningin parissa kunnes lopussa vyöryteltiin taas muun muassa jyhkeällä Mountain Manlla.

Mikko Joensuu teki Amen-trilogialla pesäeroa lapsuuteensa, jota leimasi niin sanotun karismaattisen helluntailaisuuden ahdas ilmapiiri. Nykyisin ateistiksi itseään kutsuvan Joensuun lauluissa kuulee silti yhä gospeliaanisia sävyjä, ja Huvilassa uusimmat biisit kasvoivat kahden lyömäsoittajan, kahden kosketinsoittajan kahden kitaran ja basson instrumentaatiolla messuiksi, joita voisi esittää vaikka neworleansilaisissa hautajaissaatossa. Ei hengellistä, mutta henkevää musaa.

KONSERTTI
Helsingin juhlaviikot, Huvilateltta

Mikko Joensuu & yhtye
Markus Krunegård & yhtye

NORRKÖPINGISSÄ vuonna 1979 syntynyt suomalaisen äidin ja ruotsalaisen isän jälkikasvu Markus Krunegård on tehnyt kotimaassaan Ruotsissa kohtalaisen isosti noteerattua musiikkiakohta jo neljännesvuosisadan ajan, ensin bändivirityksissä, sitten sooloartistina. Täällä itänaapurissa Krunegård huomattiin vasta viime vuonna, kun hän julkaisi yhdeksännen ja samalla ensimmäisen suomenkielisen sooloalbuminsa Nokia & Ericsson, joka jo nimellään kertoo siitä, mistä moni sen biisikin: elämästä kahden maan ja kielen välissä.

Markus Krunegård viihtyi ja viihdytti Huvilassa.

Krunegärdin äidinkieli on siis ruotsi, mutta Pellossa Tornionjokilaaksossa syntyneen äidin kieli suomi, jonka Markus itse myös hyvin hallitsee pienellä meänkielen aksentilla sävytettynä.

Huvilan setissä kuultu laulu Hyvää yötä Pellonkylä kertoi hirtehisen hauskasti Krunegårdin suomalaisjuurista, ja vielä hauskempi oli polveileva välispiikki – todellakin biisin säkeistöjen välissä posotettu – Pellon ja Ruotsin-puolen Pajalan välisestä “Poikkinainti”-traditosta.

Vähän epätasaisen Nokia & Ericsson -albumin sisältö tuli Huvilassa soitettua käytännössä läpi. Joukossa oli muutampia löysempiä popiskelmiä, kuten Ihana ihmeellinen ihminen ja Lentoon, mutta vauhti kiihtyi ja musiikki tanakoitui loppua kohden, ja setin loppuu vedetty biisikolmikko Miss JoensuuMaybe/Mayday – Suomi-Ruotsi 0-0 viimeistään villitsi ei ihan täpötäyden Huvilan. Tuo 0-0 -biisi kiteyttää hyvin Krunegårdin pohdintaa paikastaan naarmuja saaneissa pohjoismaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa: “Suomi-Ruotsi nolla-nolla, mitt emellan, tää on mitä ollaan.”

Juhlaviikkokeikka viestitti samaa, mitä on kuulunut Krunegårdin muutamilta viime kesän festari- ja klubikeikoilta Suomessa: vuorovaikutus meikäläisten yleisöjen ja artistin välillä todella toimii.

Torstain Huvilaillan varsinainen erityskuriositeetti oli se, että Markus Krunegärd on kertonut nimenneensä Miss Joensuu -hittinsä Mikko Joensuun tuotannon innoittamana. Vastaako suomalainen? Kuulemmeko tulevilla levyillään ehkä Norrköping-, Pello- tai poikkinaintiaiheisen kappaleen? Markusevangeliet on jo varattu, sillä se oli Krunegårdin esikoissooloalbumin nimi.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE