Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

30.5.2024 09:19 ・ Päivitetty: 30.5.2024 09:19

”Kouvola on merkittävä liikenteen solmukohta” – kansanedustajalta kysymys raideliikenteen ohjauskeskuksen tulevaisuudesta

iStock

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) haluaa tietää, miltä näyttää Fintraffic Raiteen raideliikenteen ohjauskeskusten ja erityisesti Kouvolan ohjauskeskuksen tulevaisuus.

Demokraatti

Demokraatti

– Kouvola on merkittävä liikenteen solmukohta itäisessä Suomessa, ja raideliikenteen ohjauskeskuksen toiminnan vahvistaminen on elintärkeää paitsi kaupungin, mutta myös alueen yritysten ja elinkeinoelämän sekä maakunnan elinvoiman ja kehittymisen kannalta, Werning sanoo tiedotteessa.

Aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle jättänyt kansanedustaja muistuttaa, että yhtiö on aiemmin suunnitellut raideliikenteen ohjauskeskusrakenteen uudistamista ja Kouvolan toimintojen siirtämistä pääkaupunkiseudulle.

Kirjallisessa kysymyksessään hän muistuttaa, että Fintrafficin strategiana on ollut vähentää alueellisten ohjauskeskusten määrää ja siirtyä kohdennettuun malliin, jossa yhdestä tai kahdesta keskuksesta voisi tarvittaessa ohjata koko Suomen raideliikennettä.

– Ohjauskeskusten liiallisessa keskittämisessä on riskinsä, ja useampaan alueelliseen ohjauskeskukseen hajautettu järjestelmä pystyy tarjoamaan lisää joustavuutta ja varmuutta poikkeustilanteissa, kuten alueellisissa sähkökatkoksissa. Tämä on erityisen merkittävää, kun otetaan huomioon nykyiset turvallisuuspoliittisethaasteet ja tarve varmistaa liikenteen jatkuva toiminta kaikissa olosuhteissa, Werning tähdentää kirjallisessa kysymyksessään.

KOUVOLAN raideliikenteen ohjauskeskus on ollut aiemmin lopettamisuhan alla, mutta sen toiminta ja työpaikat ovat säilyneet kaupungissa toistaiseksi. Viimeksi Kouvolan ohjauskeskuksen kohtalo oli vaakalaudalla vuonna 2021. Werning nostaa kysymyksessään esiin, että Fintraffic on viime aikoina vahvistanut Kouvolan asemaa rautateiden digitalisaatioon liittyvien järjestelmien kehittämisessä ja testauksessa.

– Rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien kehittäminen ja digitalisaation edistäminen ovat keskeisiä tekijöitä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamisessa Suomessa. Kouvolalla on merkittävä asema rautateiden digitalisaatioon liittyvien järjestelmien kehittämisen ja testauksen osaamiskeskuksena. Tästä osaamisesta on syytä pitää kiinni, kouvolalainen kansanedustaja painottaa tiedotteessa.

Kirjallisessa kysymyksessään Werning kysyy, minkälaisia suunnitelmia on olemassa raideliikenteen ohjauskeskusten tulevaisuuden ja mahdollisten ohjauskeskusten yhdistämisten suhteen.

Hän kysyy myös, miten Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskuksen odotetaan kehittyvän tulevaisuudessa ja aikooko Fintraffic Raide säilyttää Kouvolan ohjauskeskuksen osana tulevaisuuden raideliikenteen ohjauskeskusrakennetta.

Lisäksi hän tiedustelee, onko tarkoitus, että Fintraffic Raiteen ohjauskeskustoiminta keskitetään pääkaupunkiseudulle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU