Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Uutiset

18.11.2020 10:31 ・ Päivitetty: 18.11.2020 10:31

”Kunnossapidon tarve näillä rataosuuksilla on suuri” – kansanedustaja iloitsee liikennejärjestelmäsuunnitelman annista Kouvolalle

Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) on tyytyväinen, että nyt otettiin kunnon harppaus, kun luonnos 12-vuotiseksi valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi saatiin valmiiksi. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi luonnoksen eilen ja vaikutusten arvioinnin jälkeen se lähtee lausuntokierrokselle tammikuussa.

Demokraatti

Demokraatti

– Se linjaa koko maan liikenneverkon kehittämistä, rakentamista ja kunnossapitoa sekä korjausvelan vähentämistä yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaan, Paula Werning kuvaa tiedotteessa.

Hallituskausittain päivitettävä ja 12 vuodeksi kerrallaan laadittava liikennesuunnitelma on tehty parlamentaarisesti, ja se kattaa vuodet 2021–2032. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kolme tavoitetta ovat tehokkuus, saavutettavuus ja kestävyys.

– Tässä suunnitelmaluonnoksessa huolehditaan liikenneverkkomme kunnosta entistä paremmin ja sen avulla korjausvelka painuu laskuun. On erittäin tärkeää, että koko maa huomioidaan tasavertaisesti ja kehittämistyötä tehdään pitkäjänteisesti, Werning painottaa.

Werning kertoo, että maantieverkon osalta Kymenlaakson huoli on kuultu. Hän pitää tervetulleena uutisena Kouvolalle ja myös Kotkalle, että suurimmissa kehittämistarpeissa olevien teiden joukkoon on listattu myös valtatie 15.

– Olen usein tuonut esille sitä, että Vt 15 saaminen mukaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää. Tämä on se reitti, mitä pitkin maakuntamme tärkein tieliikenneinfrahanke tulee etenemään, Werning sanoo.

Werning kiittää, että valtio pitää kunnossa ja kehittää nykyistä rataverkkoa. Muun muassa Savon ja Karjalan ratojen kehittämistä jatketaan Kouvolan ja Kuopion, Kouvolan ja Joensuun sekä Kouvolan ja Imatran välillä.

Lisää aiheesta

– Tämä on tärkeä uutinen, sillä ratojen kunnossapidon tarve näillä rataosuuksilla on suuri, Werning toteaa.

Myös uudet nopeat raideyhteydet huomioidaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja ne pyritään toteuttamaan hankeyhtiöiden kautta. Itäiseen Suomeen suuntautuvaa raideliikennettä edistetään hallitusohjelman mukaisesti ja tämän suunnitelman pohjana toimii liikenne- ja viestintäministeriön esityksen mukaisesti Porvoo–Kouvola -linjaus.

– Itäiseen suuntautuvasta uudesta raidelinjauksesta tehtyjen selvitysten mukaan kiistatta paras vaihtoehto on juuri tämä ministeriönkin esittämä linjaus. Nyt on tärkeää, että tämä useampaa kuin joka kolmatta suomalaista koskettava Itärata-hanke etenee, Werning päättää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU