Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kymäläinen liikenteen päästöjen vähentämisestä: “Kustannuksia täytyy kompensoida etenkin pienituloisille ja harvaan asutuilla seuduilla asuville”

Jukka-Pekka Flander
Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.).

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) pitää hyvänä sitä, että työ liikenteen päästöjen vähentämiseksi etenee.

Demokraatti

Demokraatti

Tänään julkaistiin Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa valmistelleen työryhmän loppuraportti, jossa eritellään liikenteen ilmastopolitiikan tavoitteita sekä toimenpide-ehdotuksia.

– Olemme sitoutuneet puolittamaan liikenteen päästöt 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista keinovalikoimaa. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että siirtymä vähäpäästöiseen ja vähitellen päästöttömään liikenteeseen toteutetaan alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Päästövähennystoimien aiheuttamia kustannuksia täytyy kompensoida etenkin pienituloisille ja harvaan asutuilla seuduilla asuville, missä välimatkat ovat pitkiä ja oma auto käytännössä välttämätön, Kymäläinen painottaa tiedotteessaan.

Tutkimusten mukaan jo aiemmin päätettyjen päästövähennystoimien lisäksi vaaditaan uusia toimenpiteitä, jotta liikenteen päästöjen puolittaminen toteutuu. Nykyisillä keinoilla päästöt vähenevät arvioiden mukaan noin 37 %, joten Kymäläisen mukaan jäljelle jäävän 1,55 megatonnin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi tarvitaan lisäkeinoja. Mahdollisia heti käyttöön otettavia konkreettisia toimenpiteitä esitellään tänään julkaistussa raportissa.

– Työryhmän raportissa ehdotetaan monia toimenpiteitä, joista monet ovat toteuttamiskelpoisia. Tiekartan jatkovalmistelussa on syytä pohtia, mikä on ehdotettujen toimenpiteiden hinta verrattuna niillä saavutettaviin päästövähennyksiin. On kuitenkin syytä huomata, että raportissa ehdotetut toimet ovat vasta työryhmän ehdotuksia, eivät poliittisia päätöksiä, Kymäläinen huomauttaa.

– Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelu on tärkeää sovittaa yhteen muiden valmisteilla olevien prosessien kanssa. On keskeistä, että tiekartta, 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, liikenteen maksu- ja verojärjestelmän uudistus sekä logistiikan digitalisaatiostrategia täydentävät toisiaan ja toimivat yhdenmukaisesti samaa tavoitetta kohti, valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun parlamentaarisen ohjausryhmän varapuheenjohtaja Kymäläinen päättää tiedotteensa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE