Huvudnyheter
9.12.2025 09:50 ・ Uppdaterad: 9.12.2025 09:50
Kyrkslätt röstade nej till delägaravtalet för Västbanan i dess nuvarande form
Det blev ett rungande nej till Västbanans delägaravtal i dess nuvarande form i Kyrkslätts kommunfullmäktige måndagen den 8 december 2025. Siffrorna föll 36 mot 15 och det var enligt kommunstyrelsens förslag som man röstade emot avtalet.
Två av ministrarna i den nuvarande regeringen är fullmäktigeledamöter i Kyrkslätt. Den sannfinländska finansministern Riikka Purra besökte Vasa och var därmed upptagen på annat håll och deltog inte i omröstningen, medan undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) röstade emot delägaravtalet.
De femton som röstade för Västbanan bestod av sex samlingspartister, fem gröna, två centerpartister, en kristdemokrat och en socialdemokrat.
I SDP-gruppen var således alla utom en emot delägaravtalet för Västbanan i dess nuvarande form.
Arbetarbladet fick tag på Viveca Lahti som är både kommunfullmäktigeledamot och ordförande för Kyrkslätts svenska socialdemokrater. Hennes ställningstagande mot Västbanan var klar och tydlig.
– Det var alldeles självklart att jag skulle rösta emot. Om Esbo vill ha en bana upp till Hista så är det upp till dem själva. Staten har så ont om pengar att det är helt vansinnigt att man ens försöker satsa på ett entimmeståg. Det är skamlöst mot folket.
Lahti menade ändå att hon var överraskad att rösterna föll såpass klart i detta skede.
– Jag hade förväntat mig att det skulle bli jämnare.
Det som hon trodde att avgjorde saken var att de ekonomiska motiveringarna för projektet inte övertygade.
– Jag tror att folk hade förberett sig och läst in sig på det här. Det fanns massor med bilagor till ärendet och genom att orka traska igenom dem fick man ganska mycket insikter i hur det på riktigt är. Det är viktigt att sätta in sig och inte bara gå med strömmen.
En bidragande orsak kan ha varit att det planeras stationer som blir långt ifrån centrum av de berörda bebyggelserna, vilket var speciellt tydligt i fallet med Veikkola i Kyrkslätt, alltså med tanke på vart stationen skulle bli i förhållande till just Veikkola.
– Stationen i Veikkola hade blivit flyttad lite närmare centrum men inte mycket, kommenterade Lahti.
Fast hon menade att det är upp till Esbo att bygga banan till Hista om man så vill, hade Lahti ändå en tydlig åsikt om Västbanans betydelse för naturen i Noux nationalpark.
– Nationalparken förstörs med tiden om de här planerna blir verklighet, avslutade Lahti.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.
Mer om ämnet
Nyheter
30.8.2024 11:35
Lulu Ranne om den dubbla portföljen: ”Jag prioriterar inrikesministeriets frågor”
Huvudnyheter
17.4.2024 06:45
Kvarnström: Regeringen skär ännu mer från vården och bryter sitt löfte om att skona utbildningen
Huvudnyheter
17.6.2023 05:00
Kvarnström: Den konservativa högerregeringen ger sig på arbetare och de mest utsatta
Nyheter
26.3.2023 06:30
Johan Kvarnström: Regionala frågor engagerar i Västnyland
Huvudnyheter
26.1.2023 14:00
Kvarnström om entimmeståget: ”Dyra minuter”
