Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Lähes sata tasoristeystä uuteen kuosiin tänä vuonna – uusi hallitusohjelma varannut 22 miljoonan euron lisärahoituksen

Vuosina 2008–2017 tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut 61 ihmistä.

Tänä vuonna on määrä parantaa tai poistaa 91 tasoristeystä, kertoo Väylävirasto.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Kaikkiaan vuosina 2018–2021 suljetaan kokonaan 118 tasoristeystä ja parannetaan 92:ta muuta.

Viime vuoden lopulla valtion rataverkolla oli noin 2 700 tasoristeystä. Lisäksi yksityisraiteilla arvioidaan olevan joitakin satoja tasoristeyksiä.

Vuosina 2008–2017 tasoristeysonnettomuuksissa kuoli 61 ja loukkaantui vakavasti 31 ihmistä. Viime vuosina tasoristeysturmia on sattunut 25–35 vuosittain.

Väyläviraston toimet pohjautuvat liikenne- ja viestintäministeriön marraskuussa 2017 julkaisemaan tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelmaan 2018–2021.

Suurin yksittäinen ohjelman liitännäishanke on parhaillaan meneillään Lahden ja Heinolan välillä. Tuolla rataosuudella parannetaan 35 tasoristeystä.

Stop-merkkejä, varoitusvaloja

Lisää aiheesta

Tasoristeyksen poistaminen tarkoittaa sitä, että tieliikenne ohjataan alikulku- tai ylikulkusillan tai turvallisemman tasoristeyksen kautta. Tällainen ratkaisu saattaa maksaa Väyläviraston mukaan useita miljoonia euroja.

Aivan halpaa ei ole myöskään tasoristeyksen varustaminen puolipuomein. Hintalappu on tällöin yleensä 400 000–700 000 euroa.

Turvallisuutta voidaan kohentaa myös esimerkiksi parantamalla näkyvyyttä tasoristeysalueella, asentamalla pakollinen pysähtyminen -liikennemerkki tasoristeykseen, alentamalla tien tai radan nopeusrajoituksia tai asentamalla huomiovaroitusvalo tasoristeykseen.

Poisto- ja parannustoimien lisäksi Väylävirasto tarkastaa tasoristeystensä kunnon ja näkymäalueet kerran vuodessa. Viime vuonna todettiin, että 195 tasoristeykseen on asennettava pakollinen pysähtyminen -liikennemerkit. Tähän mennessä merkit on asennettu jo 194 tasoristeykseen.

Uuden hallituksen hallitusohjelmassa on varattu 22 miljoonan euron lisärahoitus vuosille 2020–2022 vaarallisten tasoristeysten poistamiseen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE