Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Lapset aloittavat koulutiensä mitä erilaisimmista taustoista” – esiopetuskokeilu saa kiitosta koulutuksellisen tasa-arvon parantamisesta

Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja, eduskunnan sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta (sd., kuvassa) katsoo kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun parantavan koulutuksellista tasa-arvoa.

Demokraatti

Demokraatti

Opetus- ja kulttuuriministeriö kertoi tänään maksuttoman kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun käynnistämisestä. Kokeilu ajoittuu vuosille 2021-2024, ja se on tarkoitettu vuosina 2016 ja 2017 syntyneille lapsille. Kokeiluun osallistuvat kunnat ja toimipaikat valitaan otantana. Kaksivuotisen esiopetuksen piiriin pyritään saamaan 10 000 lasta.

– Lapset aloittavat koulutiensä mitä erilaisimmista taustoista. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat osa sitä perustaa, jolle heidän kehityksensä ja hyvinvointinsa rakentuvat, Eeva-Johanna Eloranta sanoo tiedotteessa.

– Laadukkaalla varhaiskasvatuksella ja esiopetuksella tuemme koulutuksellista tasa-arvoa, pystymme tehokkaasti parantamaan lasten oppimismahdollisuuksia ja ehkäisemme mahdollista syrjäytymistä. Lapsen osallistuminen varhaiskasvatukseen näkyy myöhemmissä oppimistuloksissa ja ehkäisee syrjäytymistä, hän painottaa.

Kansanedustaja kertaa, että hyvistä vaikutuksista huolimatta Suomessa lasten osallistuminen varhaiskasvatukseen on ollut vähäisempää kuin muissa Pohjoismaissa. Vuonna 2018 1-6-vuotiaista lapsista varhaiskasvatuksen piirissä oli Suomessa 74 prosenttia, kun Ruotsissa osuus oli 95,3 prosenttia, Eloranta antaa esimerkin.

– On tärkeätä, että saamme nostettua etenkin yli 3-vuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistumisastetta eurooppalaiselle tasolle, hän sanoo.

Elorannan mukaan maksuttomaan esiopetukseen sen sijaan on osallistunut noin 99 prosenttia lapsista.

Lisää aiheesta

– Tämän nyt aloitettavan kaksivuotisen esiopetuskokeilun myötä onkin odotettavissa, että lähes kaikissa kokeiluun osallistuvissa kunnissa osallistuminen nousee. Toivottavasti voimme kokeilun jälkeen tulevaisuudessa vakinaistaa ja laajentaa kaksivuotisen esiopetuksen koskemaan kaikkia lapsia, Eloranta toteaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) kertoo tiedotteessaan, että kokeilun tarkoituksena on vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta.

”Lisäksi kokeilulla selvitetään esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita ja perheiden palveluvalintoja. Tavoitteena on saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostumiseen”, OKM selvittää.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelman tavoitteena on nostaa koulutus- ja osaamistasoa kaikilla koulutusasteilla, kaventaa oppimiseroja ja lisätä koulutuksellista tasa-arvoa, Eeva-Johanna Eloranta kertaa.

”Hallituksen ohjelman toimeenpanon tueksi on käynnistetty Oikeus oppia -kehittämisohjelma, joka sisältää laajan foorumin ja jonka tavoitteena on muun muassa varhaisten perustaitojen oppimisen ja tuen parantaminen. Keinoiksi on valittu muun muassa varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten määrän lisääminen sekä esiopetuksen kehittäminen.”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE