Kotimaa
15.1.2022 12:46 ・ Päivitetty: 15.1.2022 12:46
Lapsikin sen tietää: leikki voittaa ohjatun toiminnan
Lapset pitävät koulujen iltapäiväkerhoissa omia leikkejään ohjattua toimintaa tärkeämpänä, selviää tuoreesta Helsingin ylipiston kasvatustieteen väitöskirjatutkimuksesta. Tutkimuksessa yhteensä 124 lasta valokuvasi itse koulun jälkeisiä iltapäiviään.
Valokuvissa toistui yhteinen toiminta kavereiden kanssa, kuten erilaiset leikit ja pelit. Sen sijaan iltapäiväkerhoissa järjestettyä ohjattua toimintaa lapset kuvasivat vähän. Kuvien lisäksi lapset myös toivoivat tutkimuksessa enemmän aikaa omiin leikkeihin koulujen iltapäivätoiminnassa.
Tutkimuksen toteutti osana väitöskirjatyötään kasvatustieteen maisteri Kristiina Eskelinen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.