Politiikka
15.8.2017 13:43 ・ Päivitetty: 15.8.2017 13:44
Lauri Ihalainen VR-kohusta: “Pelkään, että kun pääosin kulut ovat kiinteitä, kilpailua käydään henkilöstön työsuhteiden ehdoilla”
Entinen työministeri, SAK:n puheenjohtaja ja nykyinen kansanedustaja Lauri Ihalainen sanoo, että hallituksen suunnitelmat avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ja VR:n pilkkominen kolmeen valtion omistamaan ja VR-konsernista irrotettavaan yhtiöön on perustellusti herättänyt kritiikkiä.
Ihalaisen mukaan hallituksen esitys jättää huolestuttavan monia kysymyksiä avoimeksi ja esityksen päälinjat rajoittavat eri vaihtoehtojen huolellisen arvioinnin.
“Esityksen merkityksellisin osa on repiä auki VR:n konsernin hyvin toimiva arvoketju ja perustaa uudet kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt. Yksi eriskummallisuus olisi se, jos uudet erillisyhtiöt sijoitettaisiin liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen. Pyrkimys on yleisesti ollut, että alan lainsäädännön valmistelusta vastaavat tahot erotetaan operatiivisesta toiminnasta.”
VR:n kilpailussa pärjäämisen iskukykyä murretaan irrottamalla muun muassa kalustoyhtiön verovaroilla hankittujen kalustojen kanssa myös kilpailijoiden käytettäväksi.
Ihalaisen mukaan SDP ei vastusta kilpailun lisäämistä sinänsä. Ongelmat ovat toteutuksessa.
“VR:n kilpailussa pärjäämisen iskukykyä murretaan irrottamalla muun muassa kalustoyhtiön verovaroilla hankittujen kalustojen kanssa myös kilpailijoiden käytettäväksi. Uusien yhtiöiden tehtävät, työnjako ja toimintamallit sekä pääomitus ovat auki. Aito kilpailu ja matkustajamäärien lisääminen edellyttävät suuria investointeja sekä rataverkkoon että kalustoon.”
“Pelkäänpä, että kun pääosin kulut ovat kiinteitä, kilpailua käydään henkilöstön työsuhteiden ehdoilla. Onneksi alalla on yleissitovat työmarkkinasopimukset.”
Lisää aiheesta
Ihalainen sanoo, että liian vähälle huomiolle on jäänyt VR:n hallintoneuvoston yksimielinen linjaus siitä, miten henkilöliikenteen kilpailutus tulisi toteuttaa, on merkityksellinen kahdessa mielessä.
“Hallintoneuvosto on koottu parlamentaariselta pohjalta ja ylittää hallitus-oppositio-rajat. Toiseksi hallintoneuvoston linjaus uudistusten tiekartaksi on hallituksen esitystä enemmän vaihtoehtoja sisältävä. Hallintoneuvosto korosti, että EU:n ns. 4. ratatiepaketin vaatimukset voidaan täyttää, eikä EU siis tässäkään asiassa vaadi toimialojen yhtiöittämistä.”
Yksi vaihtoehto olisi se, että kalustoyhtiö säilyisi VR:n konsernin osana ja se vuokraisi muille toimijoille kalustoa VR:n omaa kalustotarvetta vaarantamatta.
Olennaista hallintoneuvoston linjauksissa on Ihalaisen mukaan se, että on tarkoin arvioitava missä määrin kilpailun avaaminen voidaan käytännössä toteuttaa Suomen oloissa ilman erillisten toimialojen yhtiöittämistä.
“Tämä vaihtoehto tulisi ehdottomasti olla jatkovalmistelun kohteena. Yksi vaihtoehto olisi se, että kalustoyhtiö säilyisi VR:n konsernin osana ja se vuokraisi muille toimijoille kalustoa VR:n omaa kalustotarvetta vaarantamatta. Uudistukset tulee tehdä niin, ettei vaikeuteta kalustokierron tehokasta toteuttamista. Kun sama kalusto olisi mahdollisesti useamman operaattorin käytössä on riski kalustokierron heikkenemiselle.”
Ihalainenkin korostaa hallintoneuvoston lailla, että henkilöstön on päästävä mukaan jatkovalmisteluun.
“Kilpailun avaamisen riskit liittyvät siihen, että junaliikenteen alueellinen kattavuus ja riittävä palvelutaso turvataan myös ostomäärärahalla ja velvoittamalla sopimuksin myös kaupalliset toimijat ajamaan hiljaisempia reittejä.”
Ihalaisen mielestä hallituksen sote-valmistelun kompuroinneista oppia ottaen olisi kaukokatseisuutta rakentaa tälle yli hallituskausien ulottuvalle uudistukselle vahva parlamentaarinen yhteys.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.