Televisio
28.1.2025 07:03 ・ Päivitetty: 28.1.2025 07:03
Linnan juhlat ja presidentinvaalit kiinnostivat tv:n katsojia
Tutut televisio-ohjelmat pitivät pintansa katsojien suosikkeina myös vuonna 2024.
Viime vuoden katsotuin televisio-ohjelma oli Linnan juhlat. Sitä katsoi Yleltä 2,2 miljoonaa katsojaa, käy ilmi Finnpanelin tuoreesta tutkimuksesta.
Toiseksi eniten televisionkatselijoita kiinnosti viime vuonna tammikuussa lähetetty presidentinvaalien Tulosilta, jota katseli televisiosta 1,4 miljoonaa ihmistä. Helmikuussa lähetetty presidentinvaalien toisen kierroksen Tulosilta keräsi lähes yhtä ison katsojamäärän.
Presidentinvaalit kiinnostivat televisionkatsojia myös muutoin. Esimerkiksi presidenttikilvan voittaneen Alexander Stubbin Presidenttitenttiä katsoi Yleltä 940 000 katsojaa.
Linnan juhlien ja presidentinvaalien jälkeen kolmanneksi eniten suomalaisia televisionkatsojia kiinnosti urheilu. Suurimman katsojamäärän, runsaat 1,3 miljoonaa, keräsi MTV3:n lähettämä jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelu Ruotsi-Suomi. Lähes saman katsojalukeman keräsi Ylen näyttämä Pariisin olympialaisten keihäänheiton loppukilpailu. Aivan urheilun hännillä keikkuu Euroviisuja edeltävä Uuden musiikin kilpailu, jota katsoi niin ikään noin 1,3 miljoonaa ihmistä.
Perinteikäs Ylen lähettämä joulurauhan julistus keräsi puolestaan lähes 1,2 miljoonaa katsojaa. Lähes samaan katsojalukemaan ylsi Euroviisut.
SUOMALAISTEN suosikkiohjelmat toistuvat Finnpanelin mukaan lähes samoina vuodesta toiseen. Vaikka nuoret katsovat televisiota vanhoja ikäpolvia enemmän, katsovat he kuitenkin lähes samoja ohjelmia kuin vanhemmatkin katsojat.
Finnpanelin mukaan keskimääräinen suomalainen televisionkatsoja viettää ruudun äärellä päivittäin lähes 3,5 tuntia. Suurimman osan ajasta, noin 2,5 tuntia, suomalaiset katsovat tv-kanavia. Noin tunti kuluu esimerkiksi suoratoistopalveluiden tai pelaamisen parissa. Määrät ovat pysyneet samana toissavuodesta.
Viime vuonna suomalaiset katsoivat eniten Ylen TV1:tä, jonka osuus oli noin neljäsosa television äärellä vietetystä ajasta. Toiseksi eniten suomalaiset katsoivat MTV3:a, jonka osuus oli noin viidesosa katseluajasta.
Finnpanelin mukaan Suomessa on 4,6 miljoonaa televisiota. Televisio on 2,6 miljoonalla kotitaloudella.
Finnpanel on tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua ja radion kuuntelua.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.