Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Maakuntasotella kohti tulevaa?

Tuoreen OECD:n selvityksen mukaan Suomen terveydenhoitomenot ovat elintaso ja kustannukset huomioon ottaen yhä OECD-maiden alhaisimpia. Suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto on yhä kiistatta kustannustehokas. Ennaltaehkäisyyn ja omahoidon vahvistamiseen tulee lisätä voimavaroja.

Arto Rautajoki

Yhteiskuntatieteiden tohtori, Seinäjoki

Sote-uudistusta on perusteltu alusta lähtien kustannussäästöillä, sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen sovittamisella, terveyserojen kaventamisella sekä vaikuttavilla palveluilla ihmisille. Uudistuksella pyritään varmistamaan, että suomalaiset pääsevät paremmin hoitoon. Maan historian suurimpiin kuuluvan hallinnollisen uudistuksen valmistelu on kuitenkin ollut pirstaleista. Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa.

Nyt suuri osa asiantuntijoista on huolissaan eriarvoisuuden ja kustannusten kasvusta sekä palveluja tarvitsevien aseman heikentymisestä. Uudistuksen seurauksena kuntien mahdollisuudet pitää huolta elinvoimastaan ja investoida heikentyvät, palvelut keskittyvät maakunta- ja kasvukeskuksiin, palveluja ja henkilöstöä tullaan leikkaamaan ja asiakasmaksut todennäköisesti kasvavat. Palvelujen piiriin pääsy toteutuu parhaiten niillä, joilla on jo käytössään sekä yksityiset että työterveyspalvelut.  Muiden tilanne ei parane esitetyllä valinnanvapausmallilla lisäämättä voimavaroja.

Järjestäjien määrän väheneminen 18 maakuntaan on uudistuksen parasta antia. Kuitenkin maakuntasoteen on syntymässä merkittävä hallintobyrokratia ja järjestelmäviidakko, jonka hallinnointi syö runsaasti resursseja palveluista, ja niiden kehittämisestä.  Maakunnista ei muodostu selkeästi itsehallinnollisia. Niitä  ohjataan valtion tiukalla budjettikurilla. Maakuntien mahdollisuudet itse ohjata vahvoja yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon tuottajia ovat liian heikot, eikä niiden voitontavoittelua olla rajaamassa.

Hallituksen mallissa maakunta maksaisi kiinteän korvauksen jokaisesta asiakkaasta niiden määrän, eikä asiakkaiden saamien palvelujen tai hoidon perusteella. Julkiset ja yksityiset palveluntuottajat kilpailisivat asiakkaista julkisesti rahoitetuissa palveluissa. Vaarana on, että sote-keskukset, joissa ei ole esimerkiksi sosiaalihuollon palveluja, haalivat helppohoitoisia asiakkaita ja lähettävät potilaita herkästi erikoissairaanhoitoon. Asiakasjonot voivat pahimmillaan siirtyä sinne.

Terveen maalaisjärjen politiikka pitäisi palvelujen järjestämisen, tuottamisen ja rahapussin samoissa käsissä. Muualla maailmassa, jopa Isossa–Britanniassa tilaajan ja tuottajan erottamisesta on pitkälti luovuttu. Suomen ainutlaatuiseksi sanottu sote-malli ei tuo yhtenäisiä hoitoketjuja, eikä sosiaalipalveluja ole enää sote-keskuksissa.

Sosiaalityö ymmärretään uudistuksessa kapeasti viranomaistyönä: hallintopäätösten tekemisenä. Sitä ei nähdä monipuolisesti psykososiaalista tukea tarjoavana, osallisuutta vahvistavana ja rakenteellisena työnä, jolla autetaan ihmisiä niissä ympäristöissä, joissa he elävät. Uudistuksessa sote-keskukset ovat terveyskeskuksia, jossa soten alkuperäinen tavoite perustason palvelujen vahvistamisesta on unohtunut.

Terveen maalaisjärjen politiikka pitäisi palvelujen järjestämisen, tuottamisen ja rahapussin samoissa käsissä.

Verovarojen suuntaaminen yksityisille palveluille ja niiden tuottajien voitontavoitteluun palvelujen saatavuuden parantamiseksi johtavat palvelujen käytön ja kustannusten kasvuun. Soten henkilöstöstä merkittävä osa siirtyy sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena yksityisille työnantajille. Henkilöstöstä tulee palvelujen kysyntälähtöisesti joustavaa, kun asiakkaat voivat säännöllisin väliajoin vaihtaa palveluntuottajaa.  Vaarana ovat hoitoalan henkilöstön palkkojen polkeminen, kovempi työn kuormitus, määräaikaiset työsuhteet sekä jatkuva epävarmuus oman ja perheen toimeentulon jatkuvuudesta.

SDP:n tulee rohkeasti uudistaa hyvinvointivaltiota myös sote-uudistuksen maaliin saamiseksi. Korjaukset uudistukseen pitää tehdä eduskuntakäsittelyssä niin, että sote-malliin ei tarvita jälkeenpäin satojen miljoonien tai miljardien eurojen korjausliikkeitä. Tarvittaessa valmistelua on jatkettava. Kansalaisille yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat sosialidemokratian tärkeä tavoite.

Kirjoittaja on sosiaalipoliitikko ja yhteiskuntatieteiden tohtori Seinäjoelta.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE