Kotimaa
29.9.2021 10:28 ・ Päivitetty: 29.9.2021 10:28
Mainonnan eettinen neuvosto: Vantaan nuorille suuntaama koronarokotekampanja ei ollut hyvän tavan vastainen
Vantaan kaupungin koronarokotekampanja oli hyvän tavan mukainen, Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) katsoo.
Lukuisat yksityishenkilöt tekivät lausuntopyyntöjä neuvostolle Vantaan kaupungin kampanjasta, jonka tavoitteena oli kannustaa nuoria aikuisia ottamaan koronavirusrokote. Kampanjaa toteuttivat sosiaalisen median vaikuttajat, jotka kampanjoivat Instagramissa rokotteen ottamisen puolesta kesäkuussa 2021.
Tiedotteessa neuvosto kertoo, että lausuntopyynnöissä sanottiin muun muassa kampanjan olevan ”asiaton ja vastuuton, koska rokotteilla on ehdollinen myyntilupa”.
Kampanjan kohderyhmään kuuluvien 20–24-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa koronavirustartunnat olivat kampanjan aikana kasvussa, joten Vantaan kaupunki perusteli kampanjaa terveysturvallisuudella.
– Neuvosto kuuli asiassa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeaa saadakseen taustatietoa lausuntopyynnöissä käytettyjen käsitteiden osalta, MENin pääsihteeri Paula Paloranta kertoo tiedotteessa.
Neuvosto toteaa yksimielisen lausuntonsa lopussa, että koronarokotteita koskevaa faktapohjaista informaatiota on helposti saatavilla esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilla. Samoin lausunnossa todetaan, että sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuston mukaan rokotteet ovat yksi tehokkaimmista keinoista tartuntatautien torjumiseksi.
Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. MEN voi ottaa kantaa myös yhteiskunnallisiin kampanjoihin, jos niissä on käytetty markkinoinnin keinoja. Neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.