Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Merenalaiset selvitykset Estlink-kaapelin vaurioista päätökseen – korjaaminen vie viikkoja

LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Kantaverkkoyhtiö Fingridin ja sen yhteistyökumppaneiden merenalaiset selvitykset Suomen ja Viron välisen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioista ovat tältä erää ohitse. Tämän kuun alkupuolella on tehty kaksi merenpohjatutkimusta, joiden pohjalta on laadittu tarkempaa korjaussuunnittelua ja siihen tarvittavia toimia.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Eagle S -säiliöaluksen epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -kaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä.

-  Tiedämme nyt, mistä kohtaa kaapeli on vaurioitunut ja tiedämme, kuinka laajalti se on vaurioitunut, kertoo yksikön päällikkö Kimmo Nepola Fingridistä STT:lle. Yksityiskohtiin hän ei mene.

-  En lähde nyt vielä tässä tarkemmin avaamaan, mutta sieltä täytyy tietty määrä kaapelia korvata ja nyt katsotaan, miten se teknisesti kannattaa parhaiten hoitaa.

Kaapeli katkaistaan vauriokohdan molemmin puolin ja tulpataan. Tämän jälkeen päästään varsinaiseen korjaamiseen. Sen ajankohtaa Nepola ei ennakoi, mutta itse korjaamisen hän arvioi vievän kolmesta neljään viikkoa. Julkisuudessa on esitetty, että toimien kustannusarvio liikkuisi kymmenissä miljoonissa. Nepolan mukaan luku on yhä samaa luokkaa.

-  Kyllä meillä on se lukema tarkentunut, mutta en halua tässä vaiheessa avata sitä sen enempää. Se koostuu useista eri kustannustekijöistä ja tässä vaiheessa ei ole tarvetta avata sitä tarkemmin julkisuuteen.

KESKUSRIKOSPOLIISI on tutkinut Eagle S:n tapausta törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä. KRP takavarikoi aluksen joulukuun lopulla. Helsingin käräjäoikeus on hylännyt varustamon vaatimuksen takavarikon kumoamisesta.

Fingridin lakiasiainjohtaja Marina Louhija kertoo STT:lle, että takavarikko ei tavallaan voi olla voimassa kahdesti samaan asiaan. Niin kauan kuin poliisilla on rikostutkinta käynnissä, on sillä ensisijainen oikeus takavarikkoon. Niinpä Fingrid odottaa toistaiseksi poliisitutkinnan tuloksia ja pohtii jatkotoimia tuonnempana.

-  Tämä rikostutkinta on ensisijainen meidän vahingonkorvausvaatimuksiimme ja niihin liittyviin turvaamistoimiin nähden.

FINGRID pystyy vaatimaan takavarikkoon vain itse alusta, ei sen lastia. Julkisuudessa aluksen arvoa on pidetty selvästi pienempänä kuin lastin arvoa. Koska Fingridin ja sen virolaiskumppanin omistaman sähkönsiirtokaapelin korjauskustannukset noussevat kaikkiaan kymmeniin miljooniin, ei aluksen arvo välttämättä kata kuluja.

-  Valitettavasti lastilla ei ole tämän meidän tapauksemme kannalta merkitystä, koska lasti ei ole aiheuttanut sitä vahinkoa, vaan alus. Joten meillä ei ole oikeutta hakea takavarikkoon tuota lastia, Louhija havainnollistaa.

Eagle S:n uskotaan kuuluvan Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon, mikä tarkoittaa muun muassa, että aluksen vakuuttaja ei kuulu yleisesti tunnettuihin yrityksiin. Louhijan mukaan Eagle S:lle ei ainakaan toistaiseksi ole löytynyt suurta ja luotettavaa vakuuttajaa. Näin ollen korvausten saaminen vakuutusyhtiöltä saattaa olla vaikeaa, ellei mahdotonta.

Teillä on ehkä vähän heikko näkymä siihen saatavaan?

-  Kyllä. Vaikuttaa siltä, että aluksen arvo ei riitä korvaamaan meidän vahinkoamme. Varustamolla ei meidän käsityksemme mukaan Suomessa ole muuta omaisuutta kuin tämä alus. Se voi olla melkoinen operaatio varustamolta yrittää jotain saada, jos tilanne sinne asti etenee.

Louhija arvioi, että Fingrid esittää varustamolle vaateensa lähiaikoina, kunhan vahinkojen laajuus ja arvioidut kustannukset korjauksista ja vielä ehjänä olevan kaapelinosan suojauksesta tarkentuvat. Hän huomauttaa, että edessä voi olla vielä yllätyksiä ja toimia, joita ei tässä vaiheessa ole osattu ottaa huomioon.

Eagle S:n osalta on meneillään vielä satamavaltiotarkastuksen toimet Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa. Virasto on asettanut aluksen operointikieltoon tarkastuksessa löytyneiden vakavien puutteiden vuoksi. Puutteet liittyivät muun muassa aluksen paloturvallisuuteen ja navigointilaitteeseen.

Eagle S:n lippuvaltio on Cookinsaaret. Aiemmin alus kulki Marshallinsaarten lipun alla erinimisenä.

TIISTAINA Helsingin Sanomat kertoi, että keskusrikospoliisi ei ole ainakaan toistaiseksi löytänyt näyttöä, että Eagle S olisi tahallisesti vaurioittanut joulupäivänä Suomen ja Viron välistä sähkökaapelia ja neljää tietoliikennekaapelia. Esitutkinta jatkuu.

Itämerellä viime aikoina koetut kaapelirikot ovat olleet pikemminkin onnettomuuksia kuin Venäjän tahallisia vahingontekoja, on puolestaan kertonut yhdysvaltalainen Washington Post -lehti eurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin tiedustelulähteisiin nojautuen.

Lehden mukaan eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten tiedusteluelinten tutkimuksissa ei ole noussut esiin viitteitä siitä, että vahingonteoista epäillyt laivat olisivat raahanneet ankkureitaan merenpohjassa tahallisesti tai Venäjän käskystä.

Mimma Lehtovaara / STT

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE