Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Miksi hemmetissä?” – opettajien Luukkainen nostaa kolme lomauttavaa kuntaa tikunnokkaan

Opetusalan ammattijärjestö OAJ pitää täysin käsittämättömänä, että opettajien lomautuksia on vireillä enemmän kuin kertaakaan sitten 1990-luvun lamavuosien.

Marja Luumi

Demokraatti

OAJ:n tietojen mukaan vähintään 49 kuntaa joko lomauttaa, irtisanoo tai osa-aikaistaa opettajia tänä vuonna.

– Näistä 18 tervehtii koulutus- ja kasvatushenkilöstöä ja paikkaa oppimisvajetta ajoittamalla lomautukset syyslukukaudelle ja toimii juuri päinvastoin kuin opetusministeri Li Andersson (vas.) juuri vetosi, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ihmetteli järjestön koulunaloitusinfossa.

Luukkainen pitää lomautuksia heti syksystä törkeinä. Hän korosti, että lomautuksilla tavoiteltava kertaluontoinen säästö ole järkevässä suhteessa oppimiselle aiheutettuun haittaan eikä kuntatalous pelastu lomautuksilla.

Hän esitteli tiedotustilaisuudessa “surullisen kartan” kunnista, jotka ovat päättäneet leikata henkilöstömenoja tänä vuonna. Erityisesti hän nosti esille kolme kuntaa ikävinä esimerkkeinä.

– Iisalmi lomauttaa opettajat heti. Miksi hemmetissä? Tasavertaisuuden nimissä on huono peruste. Iisalmi menetti maineensa totaalisesti meidän silmissämme, Luukkainen jyrähti.

Kaksi muuta puheenjohtajan “mustalle listalle” joutunutta kuntaa ovat Kouvola ja Kaustinen.

Lisää aiheesta

OAJ:n mielestä valtion ei pidä tukea lomauttavia kuntia, joissa paikalliset päättäjät omilla ratkaisuillaan aiheuttavat ongelmia ja laittavat paikkaamisen valtion maksettavaksi.

– Jos rahaa annetaan, se pitää ottaa takaisin.

Luukkainen ei usko vakuutteluihin, ettei kunta aio käyttää opettajien lomautusten aikana anomaansa koulutuksen ja varhaiskasvatuksen lisärahoitusta.

– Jos joku tuohon uskoo, hänen kannattaa katsoa peiliin. Tällainen kikkailu pitää estää.

Hän antaa kiitosta niille lähemmäs sadalle kunnille, jotka ovat tunnistaneet riskit ja vetäneet pois lomauttamisaikeensa.

OAJ:n puheenjohtaja kehottaakin muuttoa harkitsevia lapsiperheitä katsomaan henkilöstömenoleikkauksista kertovaa karttaa hyvin tarkkaan.

Luukkaisen mukaan vielä ei ole tarkkaa tietoa, kuinka paljon koronakevät jätti oppimisvajetta. Hän odottaa, että opetusministeriö ja erityisesti Opetushallitus vaativat kunnilta oppimisvajeiden kartoitusta ja edellyttävät niiltä suunnitelmaa vajeiden paikkaamiseksi.

– Muuten on vaarana, että osa kunnista ei tee vakavalle asialle mitään, kuten lomautukset jo nyt osoittavat.

“Moni koki jäävänsä oman onnensa nojaan.”

OAJ selvitti loppukeväästä 2020 peruskoulun ja lukion opettajien kokemuksia poikkeusjärjestelyistä ja paluusta lähiopetukseen. Verkkokyselyyn vastasi 1 663 opettajaa ja rehtoria. Opettajia pyydettiin arvioimaan, millaisia vaikutuksia etäopetusjaksolla oli oppimiseen.

Neljännes vastaajista arvioi, että etäjakson vaikutus oppimiseen oli kielteinen useille oppijoille. 70 prosenttia opettajista katsoi, että seuraukset olivat haitalliset yksittäisille oppijoille. Lähes kaikki opettajat tunnistivat etäopetusjaksolla olleen kuitenkin myös positiivisia vaikutuksia yksittäisille ja jopa useille oppilaille.

Etenkin perusopetuksessa opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja työtavoista jouduttiin tinkimään. Näin arvioi kolme neljästä opettajasta.

– Tänä syksynä ja ensi talvena tarvitaan monenlaista oppimisen tukea, esimerkiksi pienempiä opetusryhmiä sekä enemmän opettajan antamaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta. Oma lukunsa on esimerkiksi ammatillinen opetus, jossa ongelmia syntyi jo siitä, ettei kaikkea opetusta ja työpaikoilla tapahtuvaa oppimista voitu toteuttaa. Opettajat eivät myöskään tavoittaneet kaikkia opiskelijoita, Luukkainen totesi.

Lähes kaikki vastaajat kertoivat, että heidän digitaalinen ja poikkeusoloihin soveltuva pedagoginen osaamisensa koheni etäjaksolla. 68 prosenttia vastaajista arvioi, että voivansa hyödyntää kokemuksiaan myös normaaliolojen opetuksessa.

Selvityksen mukaan valtakunnan tasolta ja koulutuksen järjestäjiltä saadut ohjeet lähiopetukseen paluusta olivat epäselviä ja puutteellisia. Luukkainen korosti, että vastaisuuden varalta ohjeiden pitää olla entistä yksinkertaisempia ja niiden pitää tulla hyvissä ajoin.

– Meidän väkemme kokee tärkeäksi, että heidän työstään ja tilanteestaan ollaan kiinnostuneita. Moni koki jäävänsä oman onnensa nojaan.

Rehtorit ja esimiehet saavat opettajilta kiitosta, sillä 71 prosenttia vastaajista kertoi, että omalta esimieheltä saatu tuki on ollut riittävää tai melko riittävää. Erityisen tärkeäksi opettajat kokivat kollegojen antaman tuen.

“Hyvä tulevaisuus meillä on edessä.”

OAJ toteaa vartioivansa väkensä työkuormaa tarkasti. Siksi järjestö suhtautuu kielteisesti siihen, että sama ihminen hoitaa samaan aikaan niin etä- kuin lähiopetusta. OAJ miettisi myös tarkkaan lähi- ja etäopetuksen vuorottelua, jota muun muassa Helsinki suunnittelee.

Luukkainen arvioi, että koulutuksen ja varhaiskasvatuksen näkymät ovat nyt valoisammat kuin viime keväänä, vaikka koronauhka ei olekaan väistynyt. OAJ vaatii, että koulutuksen tukipäätöksiä on jatkettava syyskuun budjettiriihessä.

Hänen mukaansa OAJ:n viesti on, että nyt on kaikkien syytä luoda toimillaan turvaa ja terveyttä poikkeuksellisissa oloissa.

– Vetoamme päättäjiin ja kansalaisiin vahvistamaan tätä. Emme halua maalata piruja seinille, vaikka uhkakuvia onkin. Poikkeustilanne on välivaihe ja tästä mennään eteenpäin. Hyvä tulevaisuus meillä on edessä, Luukkainen valoi uskoa koulutyön pian startatessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE