Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

11.4.2025 08:01 ・ Päivitetty: 11.4.2025 09:45

Miltä näyttää kahden vuoden kokemuksilla Satakunnassa: Paranivatko palvelut, kun hyvinvointialue tuli?

SDP kuvapankki

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuonna 2023 suurin odotuksin, toivein ja osin myös peloin. Mitkä niistä ovat Satakunnassa toteutuneet?

Petra Mäensivu

Monenlaisia uhkakuvia oli 2023 ilmassa, kuten myös optimismia siitä, että palvelut paranevat. Uudistuksen lähtökohta oli turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut sekä parantaa niiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Tavoitteena oli perus- ja erityistason palveluketjujen sujuvoituminen, kun toiminta on koottu yhden organisaation alle.

SATAKUNNAN hyvinvointialue on toiminut runsaat kaksi vuotta ja muutosta palveluiden järjestämiseen on tullut. Enemmän ja nopeammin, kuin olisi voinut kuvitella.

Uudistusta on toteutettu talous edellä. Tästä ei voi syyttää vain hyvinvointialueen päättäjiä tai viranhaltijoita, vaan siihen on vaikuttanut myös valtion riittämätön rahoitus.

Satakunnassa on jouduttu ja joudutaan tekemään ratkaisuja, jotka ovat uudistuksen tavoitteiden vastaisia ja todennäköisesti kustannuksia lisääviä. Viimeisimpänä oli hoitajamitoituksen pienentäminen ja hoitotakuun pidentäminen.

Tässä kustannuspaineessa perustason palveluita, joiden piti uudistuksessa vahvistua, on jouduttu karsimaan enemmän kuin olisi ollut järkevää.

Perustason sote-palveluiden tulisi olla mahdollisimman helposti saavutettavia

Hyvinvointialueella on kyllä (lähinnä hankerahoituksella) kehitetty muun muassa digitaalisia ja liikkuvia palveluita, joihin suhtaudun lähtökohtaisesti myönteisesti.

Näiden palveluiden saavutettavuus voi kuitenkin osoittautua haasteelliseksi. Laboratorionäytteiden ottamiseen tarkoitettu auto ei ole esteetön ja kaikilla ei ole mahdollisuutta tai osaamista asioida digitaalisessa sote-keskuksessa.

Pitkät välimatkat kiinteisiin sote-keskuksiin voivat johtaa siihen, että hoitoon ei hakeuduta ajoissa ja ongelmat pahenevat.

Palveluita tulisi kehittää aidosti asiakaslähtöisiksi alueellinen yhdenvertaisuus huomioiden. Vähintään perustason sote-palveluiden tulisi olla mahdollisimman helposti saavutettavia.

ORGANISAATIO on nuori, joten on ymmärrettävää, että kaikki ei vielä ole valmista.

Hyvinvointialueella työskentelevien tuhansien sote- ja pelastusalan asiantuntijoiden osaamista ja kokemusta palveluiden järjestämisestä asiakaslähtöisesti, reilusti ja järkevästi tulee hyödyntää kehittämistyössä enemmän.

Tällä hetkellä henkilöstö elää jatkuvassa epävarmuudessa. Se johtuu säästötoimista, yt-neuvotteluista ja toimintojen uudelleen organisoinnista.

Siitä huolimatta he jaksavat edelleen huolehtia satakuntalaisten hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta.

Kirjoittaja on kunta- ja aluevaaliehdokas (sd.) Kankaanpäässä

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU