Politiikka

Ministeri Berner ei halua Suomeen bensa- ja dieselautojen täyskieltoa: ”Pitäisin tavoiteltavana, että suotuisa kehitys saataisiin aikaan muilla keinoin”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Suomen hallitus ei ole pohtinut esittävänsä fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen myynnin kieltämistä. Henkilökohtaisena mielipiteenään hän toteaa, että täyskielto on hyvin voimakas toimenpide.

– Pitäisin tavoiteltavana sitä, että suotuisa kehitys saataisiin aikaan muilla keinoin, kuten toimintaympäristön muutoksilla tai mahdollisella taloudellisilla ja toiminnallisilla eduilla, Berner toteaa.

Taloudellisilla eduilla Berner kertoo tarkoittavansa muun muassa verotusta, tukia ja ruuhkamaksuja. Toiminnallisilla eduilla puolestaan esimerkiksi parkkipaikkojen määrää.

Muun muassa Norja on asettanut tavoitteekseen pyrkiä eroon fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen myymisestä vuoteen 2025 mennessä. Ranska puolestaan ilmoitti kesäkuussa, että se aikoo lopettaa bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä. Myös Saksassa on keskusteltu asiasta.

Fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen kieltämistä on perusteltu pyrkimyksellä vähentää liikennejärjestelmästä syntyviä päästöjä.

Suomen liikennejärjestelmästä tehdään pitkällä aikavälillä erittäin vähäpäästöinen.

Berner sanoo, että myös Suomen kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että koko liikennejärjestelmästä tehdään pitkällä aikavälillä erittäin vähäpäästöinen.

– Energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on leikattava puolet vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2005 verrattuna, Berner toteaa.

– Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla ja vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla on yksi keskeinen keino saavuttaa nämä päästövähennystavoitteet.

Valtio voi poliittisen ohjauksen kautta pyrkiä määrittelemään voimakkaasti, mistä liikenne saa tulevaisuudessa energiansa. Esimerkiksi Norja on aggressiivisen politiikan avulla kasvattanut huomattavasti sähköautojen määrää.

Pidemmällä aikavälillä liikenteen sähköistyminen on välttämätöntä.

Keskustelu sähköautoista sai uusia kierroksia viikko sitten, kun ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) totesi Helsingin Sanomissa kokoomuksen aikovan esittää sähköautojen pikalatauspisteitä pakollisiksi valtateiden huoltoasemille.

Bensiinillä ja dieselillä toimivia autoja on kaavailtu korvattavan sähköä sekä biopolttoaineita käyttävillä autoilla.

Myös Berner nostaa sähköautot ja biopolttoaineet pääasiallisiksi vaihtoehdoiksi fossiilisten polttoaineiden korvaamisessa.

­– Näkisin, että erityisesti pidemmällä aikavälillä liikenteen sähköistyminen on välttämätöntä, koska biopolttoaineet tulee todennäköisesti tulevaisuudessa suunnata muuhun kuin henkilöautojen käyttöön, esimerkiksi lentoliikenteeseen.

Kattavampi artikkeli aiheesta on luettavissa torstaina 27.7. julkaistavassa Demokraatti-lehdessä.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat