Politiikka
25.6.2024 15:02 ・ Päivitetty: 25.6.2024 15:02
Ministeri Ranteen ”asfalttilupauksesta” kirjallinen kysymys
Korkea hintataso vaarantaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) lupaukset korjausvelan kasvun pysäyttämisestä, toteavat liikenne- ja viestintävaliokuntaan kuuluvat SDP:n kansanedustajat.
Valiokunnan sd-ryhmä jätti maanantaina ministeri Ranteen vastattavaksi kesän päällystystöiden toteutumista koskevan kirjallisen kysymyksen.
– Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) on luvannut, että tänä kesänä asfaltti tuoksuu. Korjausvelan kasvua tänä kesänä silti ei pysäytetä, tavoiteltuun teiden päällystekilometreihin pääseminen on haastavaa ja vaikka ministeri leikkaa hymysuin omalta hallinnonalaltaan, kertaluontoinen lisärahoitus laitetaan pelkästään tieverkon päällysteisiin unohtaen muut ongelmat, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen (sd.) toteaa tiedotteessa.
Ministeri Ranne on julistanut useasti pysäyttävänsä korjausvelan kasvun hetkellisesti tänä kesänä.
– Ministeri Ranne jättää ajoittain mainitsematta tarkoittavansa vain tieverkon korjausvelkaa, sillä korjausvelkaa kertyy myös esimerkiksi siltoihin, raiteisiin ja vesiväyliin. Nyt korjataan siis tieverkkoa kertaluonteisesti 250 miljoonan euron lisärahoituksella. Korjausvelan kokonaismäärän ennustetaan kasvavan tällä vaalikaudella miljardilla yli 5 miljardiin euroon, Marko Asell (sd.) huomauttaa.
KORJAUSVELAN jyrkkä kasvu johtuu kustannustason noususta, jota kuvaava maanrakennusindeksi on noussut parissa vuodessa lähes 30 prosenttia ja päällysteiden indeksi noin 55 prosenttia. Nousu on nyt taittunut, mutta hinnat ovat jääneet korkealle tasolle.
– Päällystysurakoiden kilpailutuksista vastaavista ELY-keskuksista on kantautunut pitkin kevättä tietoja, joiden mukaan hintataso on edelleen niin korkea, että se vaarantaa ministerin lupaileman päällystekilometrien määrän. Lomakauden alku on käsillä ja kilpailutusten tulokset ovat varmasti selvillä eli hallitus pystyy jo kertomaan, saavutetaanko tavoitteeksi asetettu 4 000 km:n päällystemäärä tänä kesänä Suomen tieverkolla ja mille alueille päällystystyöt jakautuvat. Haluaisimme selvyyden, pitääkö ministerin kilometrilupaus paikkansa vai jääkö sekin vain haaveeksi, Seppo Eskelinen (sd.) sanoo.
VÄYLÄVIRASTO on arvioinut noin 4 000 päällystyskilometriä riittäväksi vuosittaiseksi tasoksi, jottei tieverkon korjausvelka kasvaisi. Edellisen kerran tälle tasolle päästiin vuonna 2020 osana koronaelvytystä, mutta tuolloin sama tulos saavutettiin noin 200 miljoonaa pienemmin kustannuksin.
– On perusteltua kysyä, miten tehokkaana ministeri näkee hankkeen kertaluonteisen investoinnin tällä hintatasolla verrattuna vuoden 2020 kustannuksiin etenkin, kun hankkeen rahoitus kerätään valtionyhtiöistä osana hallituksen investointiohjelmaa, avaa Pinja Perholehto (sd.) yhtä kysymyksistä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.