Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Muotiketjujen myynnistä katosi huhtikuussa 66 prosenttia – Muoti- ja urheilukauppa ry: Alan myynnistä menetty jo yli 300 miljoonaa euroa

Koronakriisi on syönyt puolet muodin myynnistä, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry myyntitilastojensa mukaan.

Muotiketjujen myynnistä katosi huhtikuussa 66 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, markettien ja tavaratalojen muotimyynnistä noin 40 prosenttia.

Muotikaupasta katosi noin 50 prosenttia jo maaliskuun puolella, yhdistyksen tilastot kertovat. Sitä vastoin urheilukauppojen tilanne piristyi hieman: niiden myynti laski huhtikuussa 22 prosenttia vuoden takaisesta, kun maaliskuussa luku sukelsi 27 prosenttia.

Verkkokauppa on molemmilla aloilla kasvanut yhteensä 120 prosenttia. Määrä on siis yli tuplaantunut normaalista, mutta se ei riitä korvaamaan kivijalkamyymälöiden menetettyjä tuloja. Verkkokauppa on myös kivijalkamyyntiä kannattamattomampaa palautus- ja kuljetuskustannusten vuoksi, yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää sanoo STT:lle.

– Se on myynnistä kokonaisuutena 15 prosenttia. Koronakriisin aikana osuus nousee kyllä, mutta epäilykset ovat, että kyllä kivijalka nappaa leijonanosan takaisin toipuessaan, Kankaanpää sanoo.

Muoti- ja urheilukauppa ry arvioi, että vuoden alusta alan myynnissä on menetetty jo yli 300 miljoonaa euroa.
STT–Ilkka Hemmilä

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE