Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Näin paljon lakiuudistus laski ajokorttien hintoja

LEHTIKUVA / REINO PASANEN
Ajoharjoittelusta kertova valkoinen kolmio autossa.

Vanhemmat ovat opettaneet lapsiaan ajamaan autoa selvästi ahkerammin sen jälkeen, kun heinäkuussa 2018 uudistunut ajokorttilaki kevensi ajo-opettajan vaatimuslistaa.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla suoritettujen henkilöauton ajokorttien määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Ennen uudistuksen voimaantuloa vuonna 2017 opetusluvalla ajokortin suoritti reilut 11 000 ihmistä, kun vuonna 2021 luku oli jo lähes 22 000.

Autokoulun kävi vuonna 2017 yhteensä lähes 45 000 ja viime vuonna reilut 37 000 ihmistä.

Uudistuksessa opetusluvan saantia helpotettiin. Ajamista opettavan ei tarvitse enää suorittaa teoriakoetta eikä opetusautoa pidä enää muutoskatsastaa opettajan jarrupolkimien ja peilien asentamisen jälkeen.

Lakiuudistuksen myötä ajokortin suorittaminen myös muuttui kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi ja pakollisten ajotuntien määrä väheni.

Liikenneturvallisuuden kannalta lakiuudistuksen vaikutuksia on toistaiseksi hankala arvioida, sanoo tieliikenteen turvallisuutta edistävän Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

- Pitkällä aikavälillä opetuksen vähentäminen ei minkään oppimisen kannalta ole hyvä asia. Mutta on vaikea erotella, miten se (lakiuudistus) on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen, kun siihen vaikuttaa niin moni asia.

UUDISTUS on vaikuttanut myös ajokokeen ensimmäisen yrityskerran läpäisyprosenttiin.

Traficomin mukaan viime vuonna autokoulun käyneistä 55 prosenttia läpäisi kokeen ensiyrityksellä, kun taas opetusluvalla opetelleilla läpäisyprosentti oli 65. Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat autokoulun käyneillä 68 prosenttia ja opetuslupaoppilailla 64 prosenttia.

Liikenneturvan Vuoristo sanoo, että läpäisyprosenttien välistä eroa selittää ennen ajokoetta auton ratissa käytettyjen tuntien määrä.

Henkilöauton ajokorttia varten pakollista ajo-opetusta on kummassakin suoritustavassa vähintään 10 tuntia. Käytännössä autokouluissa tunnit jäivät Traficomin selvityksen mukaan kuitenkin keskimäärin noin 12,5 tuntiin, kun taas opetusluvalla opettelevilla määrä on yli 30 tuntia.

- Opetuslupaoppilaat ovat ratissa moninkertaisen määrän verrattuna autokouluoppilaisiin. Sitä kautta varmuutta ajoneuvon hallintaan tulee ihan eri tavalla, Vuoristo sanoo.

Ennen vuoden 2018 lakiuudistusta oppilaan oli pakko ottaa lisätunteja, jos ajokokeesta ei päässyt ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt lisätunteja ei vaadita.

TRAFICOMIN viime vuonna tekemän selvityksen mukaan ajokorttilain uudistus on laskenut ajokortin suorittamisen kuluttajahintoja. B-kortin keskimääräinen hinta laski lakiuudistuksen myötä sekä autokoulussa että opetusluvalla suoritettuna.

Laskelmien mukaan autokoulussa suoritetun ajokortin hinta laski 36 prosenttia eli noin 2 500 eurosta noin 1 600 euroon.

Keskeinen hintaa alentava tekijä oli Traficomin mukaan tutkintorakenteen muutos kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi sekä pakollisten teoria- ja ajotuntimäärien vähentyminen.

B-kortin kokonaiskustannus opetusluvalla taas laski 27 prosenttia eli noin 1 400 eurosta reiluun 1 000 euroon.

Opetusluvalla suoritetun ajokortin halpenemiseen vaikutti eniten autokoulussa suoritetun harjoitteluvaiheen palautejakson ja syventävän vaiheen sekä opettajan teoriakokeen ja muutoskatsastusvaatimuksen poistuminen.

Simu Perälä / STT

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE