Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Nyt on Itä-Suomen ja Itäradan aika” – kansanedustaja iloitsee rataselvityksen lopputulemasta

Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) iloitsee Itä-Suomen vahvasta yhteisestä tahtotilasta Itäradan suunnittelun rahoitukseen.

Demokraatti

Demokraatti

Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisvaihtoehtoja vastikään arvioinut Väylävirasto nostaa selvityksessään Werningin mukaan parhaaksi vaihtoehdoksi itäradaksi kutsutun uuden raideyhteyden, joka kulkisi Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan. Toinen ratavaihtoehto olisi reitti Porvoon ja Kotkan kautta Luumäelle. Selvityksessä tarkasteltiin myös nykyisen rataverkon parantamista.

Werning pitää selvityksen lopputulemaa hyvänä. Hän muistuttaa, että Helsingistä itään suuntautuva rata on yksi hallitusohjelmassa linjatusta kolmesta ratahankkeesta. Itärata parantaa ja nopeuttaa laajemmin itäisen Suomen yhteyksiä pääkaupunkiseudulle, hän arvioi.

“Huomionarvoinen seikka on myös se, että Itärata on lähes kaksi kertaa kustannustehokkaampi verrattuna Kotkan ja Luumäen kautta kulkevaan linjaukseen”, kansanedustaja muistuttaa tiedotteessa.

Porvoo–Kouvola -linjauksen suunnittelukustannukset ovat liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) arvion mukaan noin 70 miljoonaa euroa. Valtion osuus summasta olisi 51 prosenttia, loput kustannukset jakautuvat kunnille ja muille osakkaille. Itäradan osalta kunnille ja muille julkisyhteisöille kohdistuva alustava rahoitus olisi noin 34,3 miljoonaa euroa, Werning kertaa.

“Vahvasta tahtotilasta kertoo ehdottomasti se, että kaikki yksitoista Itäradan kannalta merkittävää radanvarsikaupunkia ovat kiinnostuneita rahoittamaan itäradan suunnittelua. Tämä ei ole minkään yksittäisen Itä-Suomen kaupungin asia, vaan tässä jos missä vallitsee vahva yksimielisyys”, Werning sanoo.

Seuraavaksi kunnat odottavat LVM:n kutsua neuvottelupöytään hankeyhtiön perustamisesta. Sen tehtävänä on ratayhteyden suunnittelu ja rahoitus rakentamisvalmiuteen asti. Werningin mukaan suunnittelun arvioidaan kestävän kuudesta kymmeneen vuotta riippumatta siitä, kumpaa yhteyttä lopulta lähdetään suunnittelemaan.

Lisää aiheesta

Itäradan vaikutusalueella asuu pääkaupunkiseutu mukaan lukien noin 2 miljoonaa asukasta, Werning huomauttaa. Itäratahanke on kansanedustajan mukaan keskeinen koko Kaakkois- ja Itä-Suomen aluekehitykselle, ja kyseessä on ”aidosti lähes puolen Suomen yhteinen hanke”.

Werningin mukaan parempi saavutettavuus ja lyhyemmät matka-ajat antaisivat uutta nostetta elinkeinoelämälle, mahdollistavat paikasta riippumattoman työn ja hillitsevät liikenteen päästöjä.

“Itäradan vaikutusalueella on paljon suurteollisuutta ja kansainvälisiä yhtiöitä, joille toimivat liikenneyhteydet ovat elintärkeitä. Junayhteydet itäisestä Suomesta ovat merkittävästi hitaampia ja palvelutasoltaan heikompia kuin läntisessä Suomessa. Nyt on
Itä-Suomen ja Itäradan aika”, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassakin vaikuttava Werning kiteyttää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE