Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Oppilaita ja opettajia on tuettava riittävästi” – SDP:n Asellilta kirjallinen kysymys

Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Marko Asell (sd.) on huolestunut oppilaiden yhdenvertaisuuden toteutumisesta ja opettajien jaksamisesta.

Demokraatti

Demokraatti

Hän on tehnyt kirjallisen kysymyksen asiasta hallitukselle. Asell kysyy, mitä hallitus aikoo tehdä riittävien resurssien takaamiseksi koulun arjessa, jotta opettajien ja muun koulun henkilökunnan mahdollisuudet tehdä työtään ja oppilaiden oikeus oppia paranisivat.

– Opettajien työn kuormittavuudesta ja heidän jaksamisestaan on keskusteltu paljon viime aikoina. Syitä on monia, mutta lopputuloksena kuitenkin on, että opettajien mahdollisuudet hyvään opetukseen ja sitä kautta tietysti myös oppilaiden mahdollisuudet saada hyvää opetusta ovat heikentyneet, Asell huomauttaa tiedotteessa.

Hänen mukaana yksi keskeinen seikka kuormittavuudessa on se, että tuntien työrauhaongelmat ovat lisääntyneet.

– Tämä vie paitsi opettajan psykofyysistä energiaa, myös aiheuttaa oppilaissa usein turvattomuuden tunnetta ja vaikeuttaa heidän keskittymistään tunneilla eli oppilaiden oikeus saada oppivelvollisuuden mukaista opetusta häiriintyy selkeästi aiempaa enemmän.

“Ongelmana ovat liian isot ryhmät, ei riittävästi erityisopettajia eikä kuuntelevia aikuisia.”

Suomessa pyrkimyksenä on kaikille yhteinen ja yhdenvertainen peruskoulu. Tästä käytetään termiä inkluusio.

– Inkluusion toteutusta ei ole kuitenkaan riittävästi resursoitu. Ongelmana ovat liian isot ryhmät, ei jakotiloja, ei koulunkäynninohjaajia, ei riittävästi erityisopettajia eikä kuuntelevia aikuisia. Maahanmuuttajaryhmissäkin voi olla hyvin eri asteisia haasteita sekä myös oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeuksien tunnistamiseen tarvitaan lisää resursseja ja myös tutkimusperustaista ymmärrystä ja pedagogisia keinoja oppimisen tukemiseen, Asell listaa.

Hallitusohjelman mukaan erityisopetuslainsäädännön ja siihen sisältyvän inkluusion toimivuutta on määrä tarkastella. Samoin ohjelma lupaa selvittää rahoituksen riittävyyttä oppilaiden yhdenvertaisuuden ja opettajien jaksamisen kannalta.

– Inkluusiossa riittävän aikuisresurssin puute sekä inklusoiduille oppilaille että muille oppilaille aiheuttaa yksinään oppilasryhmässä toimivalle opettajalle muun muassa riittämättömyyden tunnetta sekä syö kohtuuttoman paljon opettajan energiaa, Asell sanoo.

Hänen mukaansa oppilaat eivät saa tarvitsemaansa apua ja riittävää huomiota, jos perusopetuksen luokkaan ei kohdisteta riittävää ohjaajaresurssia tai erityisopettajan rinnakkaisopetusta.

– Oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa pitää tukea riittävästi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE