Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Otkes: “Kemijärven onnettomuuspaikan riskit tiedettiin ennalta”

Kemijärvellä tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa sai surmansa rekkakuski joulukuussa 2018. Kuva onnettomuuspaikalta.

Suomen kaikkien tasoristeysten nopeusrajoitukset täytyy tarkistaa ja vaarallisimmat tasoristeykset poistaa, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Suosituksen taustalla on eilen julkaistu tutkinta Kemijärven viime joulukuun tasoristeysturmasta.

Onnettomuudessa kuorma-auton kuljettaja kuoli ja toinen veturin kuljettajista loukkaantui. Tutkinnan mukaan jätteenkeruuauton nopeus tasoristeystä lähestyttäessä oli suuri ja näkyvyys risteyksessä huono. Myös odotustasanteessa oli puutteita.

– Tien kaltevuus kyseisessä kohdassa ei täyttänyt määräyksiä. Nousu oli hyvin jyrkkä ja lisäksi paikalla oli liukasta, totesi Otkesin erikoistutkija Lasse Laatta torstain tiedotustilaisuudessa.

Laatan mukaan jäteauton kuljettaja oli pyrkinyt välttämään pysähdystä ja kiinni jäämisen riskiä tietäessään kyseisen tasoristeyksen olosuhteet jo ennalta.

Ongelmat oli tunnistettu korjaustöiden ohessa

Kemijärven radalla oli tehty hiljattain muita korjaustöitä: radan päällysrakenteita oli vaihdettu. Otkesin mukaan jo tuolloin oli tunnistettu kyseisen tasoristeyksen ongelmat, mutta niille ei ollut tehty mitään.

Lisää aiheesta

– Hienosti sanottuna tunnistamisen jälkeen ne oli käsitelty jäännösriskeinä ja nyt tämä jäännösriski äärimmäisen ikävällä tavalla sitten toteutui, Otkesin johtaja Nurmi kertoi.

Nurmi kuvaili Suomen tasoristeysten tilannetta jo hieman turhauttavaksi.

– Suomen tasoristeysturvallisuus on kansainvälisessä vertailussa heikkoa, eikä konkreettisia parannustoimia ole merkittävästi toteutettu aiempien huomattavien tasoristeysonnettomuuksien, kuten Raaseporin vuoden 2017 onnettomuuden jälkeen, hän sanoi.

Ratojen ja teiden parannustöitä lisärahoitetaan

Suomen noin 2 000 tasoristeyksen joukossa on Nurmen mukaan muutamia kymmeniä, jotka ovat todella vaarallisia.

– Kaikkein vaarallisimmat ovat hyvin tiedossa ja pitäisi myös tietää, miten ne ensisijaisesti poistetaan, Nurmi totesi.

Nykyisessä hallitusohjelmassa raideinvestointien määrää kasvatetaan. Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on varattu lisärahoitusta 22 miljoonaa euroa vuosina 2020–2022.

Otkesin suositus on, että havaitut riskit hoidetaan pikimmiten. Liikenne- ja viestintäviraston tulee tehdä suunnitelma ja korjata havaitut puutteet.
Otkesin mukaan nopeusrajoitusten korjaaminen tasoristeysalueilla on jo käynnistetty. V

altion teiden turvallisuudesta huolehtii ely-keskus eli elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Sen lisäksi Suomessa on myös kuntien ja yksityisten teitä. Nykyisessä hallitusohjelmassa myös yksityisteiden peruskorjausmäärärahat turvataan.

STT–ANNA PESONEN-SMITH

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE