Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Ott Tänak matkalla Lapin ”kingiksi” – Kalle Rovanperä Toyotan ainoa syömähammas

Lehtikuva

Viron Ott Tänak jatkoi vakuuttavaa näytöstään Rovaniemen MM-rallissa ja ilman päätöspäivän ongelmia kuitannee täyden pistepotin.

Pertti Knuuttila

– Ei ollut huolia. Täydellisen tyytyväinen ei rallissa voi olla koskaan, huikkasi Tänak ”rallitotuuden” ennen menoaan yöpuulle.

Toyotan ”kotirallissa” sen sijaan säädettävää tuntui riittävän myös lauantaille.

– Meillä on ongelma nopeissa nelos-, vitos- tai jopa kutos-vaihteella ajettavissa pitkissä, loivissa loppuun vielä kiristyvissä mutkissa – auto ei lähde enää kääntymään sisäänpäin, vaan aliohjaa eli puskee ulos. Näissä auton on oltava stabiili, että sitä pystyy tuomaan aivan limiitillä, selvitti Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala päivähuollossa.

En yötaukoa hän perkasi viimeisin lenkin rengasvalintoja ja ennakoi sunnuntaina kahteen kertaan ajettavan 22,47 kilometrin Aittajärven taktiikka.

– Ralli on raakaa, mutta rehellistä, sanoisi Alenin Markku tähän, aloitti Latvala purkamaan tuntemuksiaan nähtyään Ogierin juuttumisen illan viimeisen ek:n viimeiseen mutkaan.

– On se turhauttava tunne. Thierry pelasi järkevän taktiikan. Malttoi ajaa lenkin kaksi ekaa pätkää samoilla renkailla. Oli sitä mietitty meilläkin, tunnusti Latvala, viitaten Thierry Neuvillen tapaan säästää uuden vararenkaan viimeiselle erikoiskokeelle.

Lisää aiheesta

Hyundain Neuville ajoi Siikakämä kakkoselle 12,3 sekunnin pohja-ajan ja nousi hengittämään Rallin kakkosen, Toyotan Kalle Rovanperän niskaan vain 1,2 sekunnin päähän.

– Aittajärven pitäisi sopia Kallelle ja meidän autollemme. Tuleehan se Thierry sieltä. Mutta uskon, että Kalle pystyy pitämään sijoituksensa. Tunne on se. Se eka on kaikkein tärkein ja huomenna ei tarvitse renkaita säästää, sanoi Latvala.

– Kantti ei riittänyt säästää uusia viimeiselle. Kun muut laittoivat uutta keskimmäiselle Kaihuanvaaraan, puuskahti Kalle Rovanperä.

– Kyllä me Jonnen (Halttunen) kanssa sitä mietittiin. Aika hyvin se tuli verrattuna niihin, jotka tulivat samanlaisella rengasratkaisulla. Kyllä huomenna saa kakkossijasta taistella. Aittajärveä en ole tuollaisena ajanut. Aika kinkkinen on, pikkutie osuudella pystyy hyökkäämään, suunnitteli Rovanperä.

– Aamupäivän lenkillä olisi vain pitänyt olla nopeampi. Ei se oikein mukavaa ole, että tällaisessa talvirallissa pitää alkaa renkaita säästelemään. Toivotaan, että meillä hyvät lääkkeet toiselle kerralle. Hyviä pisteitä lähdetään hakemaan, summasi Rovanperä.

Rovanperän uhkaajaksi noussut belgialainen Neuville sanoi tietävänsä mitä tallipomo Andrea Adamo antaa tehtäväksi huomiseksi.

– Auto toimi hyvin ja meillä ei ollut enää ongelmia kypäräpuhelimien kanssa, aloitti Neuville.

– Iltapäivän kolmelle viimeiselle lähtiessä tajusin, että meillä kaksi vararengasta, joista vain yksi oli käyttämätön. Kyllä jo ensimmäiselle lähtiessä päätin, että säästän sen viimeiselle ja pyöritän niitä muita viittä rengasta kahdella ensimmäisellä ek:lla. Joillakin oli kaksi uutta tuolle lenkille, täytyy katsoa ek-ajoista, kuinka he siinä onnistuivat, että tietää oliko vain renkailla merkitystä vai oliko se vain onnistunut ja ongelmaton ajo minulta, selvitti Neuville, jonka takana neljäntenä on selvällä 27,5 sekunnin erolla tallitoveri Craig Breeniin.

Elämänsä ensimmäistä WRC-rallia ajavalle Oliver Solberg lauantai oli uskomattoman onnistunut.

– Olen tyytyväinen ajooni, pieniä virheitä tuli. Mutta alan päästä tuntumaan ja vauhtiin. Ainoa paha ongelma oli, että unohdin silmälasini auton katolle ennen viimeistä erikoiskoetta, kertoi 19-vuotias Solberg hymyssä suin.

Hän ajoi Siikakämä 2:n viidenneksi nopeimman ajan, häviten Neuville pohjille vain 18,7 sekuntia ja starttaa rallin päätöspäivään kuudennelta sijalta 23,3 sekunnin päässä kisan viidennestä Toyotan Elfyn Evansista.

Kansainvälisen autourheilun kattojärjestön puheenjohtaja, ranskalainen Jean Todt muisteli Rovaniemellä murheellisena kokemuksiaan eilen poisnukkuneen, vuoden 1983 rallin maailmanmestari Hannu Mikkolan kanssa. Todt oli Mikkolan kartturina muun muassa 1975 Tunturirallissa. He sijoittuivat seitsemänneksi.

– Hannu oli nopea ja lahjakas ja käytti ajaessaan aivojaan. Hän meni ajamisessa äärimmäiselle rajalle ja voitti ralleja, sanoi Todt

M-Sportin Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson muisteli myös kilpa-ajoaikojaan Mikkolan kanssa.

– Hän oli paras Ford Escort-kuski. Hän oli myös aina herrasmies. Ja pitää muistaa, että hän oli ensimmäinen nelivetoajamisen pioneeri.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE