Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Paavo Lipponen: “Suin surminkaan emme voi jäädä kakkoskehälle Itä-Euroopan maiden kanssa”

Suomen entinen pääministeri Paavo Lipponen arvioi, että Rooman sopimuksen 60-vuotishuippukokouksessa 25. maaliskuuta esille tulee EU:n perustamisen ja Suomen jäseneksi liittymisen jälkeen suurin muutos: mahdollisuus niin sanottuun kahden nopeuden Eurooppaan.

Lipponen kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.

“EU:n perustajajäsenet esittävät, että niille jäsenmaille, jotka haluavat, annettaisiin mahdollisuus edetä yhteistyössä muita pitemmälle. Tällaista eriytymistä edustavat jo nyt muun muassa talous- ja valuuttaunioni Emu sekä Schengen-yhteistyö. Eritahtisuus voitaisiin ainakin aluksi toteuttaa nykyisen perussopimuksen puitteissa.”

Suomi haki EU:n täysjäsenyyttä, emmekä voi tyytyä vähempään.

Lipposen mukaan taustalla on EU:n kriisi: brexit ja muut hajoamisilmiöt.

“Perustajamaat katsovat aiheellisesti, että EU ei voi jäädä paikalleen, vaan yhteistyötä on tiivistettävä monella alalla. Tätä näkemystä edustaa pääministeri Juha Sipilän (kesk) mukaan myös Suomi (HS Vieraskynä 3.3.). Sipilä kuitenkin katsoo, että eri nopeuksien sijasta unioni tulisi pitää yhtenäisenä ja siltä pohjalta tiivistää yhteistyötä eri aloilla, kuten puolustuksessa.”

Lipponen katsoo kuitenkin, ettei Suomi käytännössä voi välttää joutumista valintatilanteeseen Saksan ja Ranskan johtaman tiiviimmän ryhmän ja kakkosvyöhykkeen välillä.

“Lähtökohdan on oltava selkeä: Suomi haki EU:n täysjäsenyyttä, emmekä voi tyytyä vähempään. Paikkamme on lähellä Saksaa ja Ranskaa sekä muita nyt tiiviimmässä yhteistyössä, kuten eurossa, mukana olevia maita.”

Emme saa päästää syntymään vanhojen jäsenmaiden sisäpiiriä.

Lipposen mukaan “suin surminkaan emme voi jäädä kakkoskehälle Itä-Euroopan maiden kanssa”.

“Suomi on yhtä kehittynyt kuin EU:n perustajajäsenet, monessa suhteessa kehittyneempi kuin monet niistä. Emme saa päästää syntymään vanhojen jäsenmaiden sisäpiiriä, joka saattaisi muodostua muita poissulkevaksi. Se voidaan torjua parhaiten menemällä mukaan. Realistisesti pitää ottaa huo­mioon sekin skenaario, että lähdössä myöhästyneille ei olekaan helppoa päästä myöhemmin mukaan sisärenkaaseen.”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE