Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Pitää pelätä tien pettämistä tai toivoa, ettei ketään tule vastaan” – ammattikuljettajilta kovaa kritiikkiä teiden kunnosta

Johannes Salovaara

Teiden kunto heikentää jo työturvallisuutta, ammattikuljettajat kertovat AKT:n kyselyssä.

Demokraatti

Demokraatti

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT kysyi kuorma- ja säiliöautonkuljettajilta teiden kunnosta. Vastaajista ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että tiet ovat Suomessa vähintään paikoittain joko erittäin huonossa tai huonossa kunnossa.

Vain muutama vastaaja, alle neljä prosenttia oli sitä mieltä, että teiden kunto on hyvä.

Yksimielisyys vallitsi siitä, että teiden on viimeisen viiden vuoden aikana mennyt selkeästi tai vähintään jonkin verran heikommaksi. Vastaajista valtaosa, yli 90 prosenttia, oli tätä mieltä.

– Teiden kunto on jo niin heikko, että se heikentää työturvallisuutta, AKT kertoo tiedotteessa ammattikuljettajien arviosta.

Tästäkin oltiin käytännössä yksimielisiä, vain noin kolmekymmentä vastaajaa ei uskonut työturvallisuuden juurikaan heikentyneen.

KULJETTAJAT olivat kiinnittäneet erityisesti huomiota pienempien teiden ongelmiin. Tiessä on monttuja ja kunto rapistuu vuosi vuodelta yhä enemmän.

Maantieteellisiä eroja ei AKT:n mukaan juurikaan ollut, joskin pienemmillä teillä ja pohjoisemmassa tiet tuntuvat olevan hieman heikommassa kunnossa kuin etelässä.

”Nuo valtateiden ulkopuoliset osuudet ovat liian usein järkyttävän huonossa kunnossa, paikoin jopa vaarallisia. Toisinaan pitää pelätä kaluston rikkoutumista, tien pettämistä tai toivoa, ettei ketään tule vastaan”, eräs vastaajista kertoi.

Myös paikkaus saa moitteita. Moni kuljettaja on sitä mieltä, että paikkaa paikan päälle -tyyppinen korjaus on liian yleistä.

– Etenkin sivuteillä paikkoja on pahimmillaan enemmän kuin itse tietä.

URAPAIKKAUKSIA pidetään lisäksi huonolaatuisina. Kuljettajien mielestä tilkkutäkkipaikkauksesta pitäisi siirtyä oikeaan teiden kunnostamiseen.

”Reunat murenee, paikkaa paikan päällä, reikiä tiessä, routaheittoja löytyy. Varsinkin alemman tieverkon osalta, jossa ajamme paljon”, yksi vastaajista kertoo ja lisäksi:

”On monia teitä, joita ei ole tehty raskaalle kalustolle, yksinkertaisesti pohjat pettävät.”

“Määrärahat on vihdoin saatava oikealle tasolle ja korjausvelka kuitattava.”

– Autot ovat isompia ja painavampia ja vaikka ne pärjäävät valtateillä, niillä joudutaan ajamaan myös pienemmillä teillä, joiden pohjat eivät kestä autojen painoa, AKT muistuttaa.

Etenkin talvikunnossapito saa kuljettajilta moitteita. Auraus aloitetaan liian myöhään tai se on jopa olematonta pienemmillä teillä.

AKT:n mukaan kuljettajien yhteinen viesti päättäjille onkin, että määrärahat on vihdoin saatava oikealle tasolle ja korjausvelka kuitattava.

Kysely tehtiin 13.- 20. kesäkuuta. Vastauksia tuli yli 800.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE