Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

“Puhelimessa on varmaan 5 appia” – tämä jurppii sähköautolla ajavia

Täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä käyttävät kotitaloudet ovat selvästi erilaisia kuin polttomoottoriautoja käyttävät kotitaloudet, Autoalan tiedotuskeskuksen selvityksestä ilmenee.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Noin 60 prosentilla täyssähköautotalouksissa asuvista on sähköauton lisäksi toinen, tyypillisimmin bensiinikäyttöinen auto. Ladattavien hybridien kotitalouksissa asuvistakin yli puolella on useampi auto.

Kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helppoa. Ladattavien autojen haltijat eroavat myös polttomoottoriautojen haltijoista ikäjakauman, auton hallintasuhteen ja alueellisen sijainnin mukaan.

Selvityksen mukaan tärkeimmät syyt ladattavan auton hankintaan ovat vähäpäästöisyys ja mahdollisuus auton lataamiseen kotona. Kotilatausmahdollisuus rajaa jyrkästi sähköauton hankintaa – noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

“Jos ei ole pakko, en lataa julkisilla paikoilla lainkaan.”

Autoja ladataan myös työpaikoilla. Sen sijaan lataaminen kaupan toimipaikoissa on melko satunnaista. Julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään vielä toistaiseksi harvoin, koska julkisten latauspisteiden maksujärjestelmiä pidetään työläinä ja hankalina. Kullakin lataustoimijalla on erilliset kirjautumista edellyttävät sovelluksensa, eikä latausta voi maksaa tavallisella maksukortilla.

– Joka paikassa on eri sovellus ja maksutavat. Puhelimessa on varmaan 5 appia, ja aina uuteen paikkaan mennessä pitää ladata uusi. Jos ei ole pakko, en lataa julkisilla paikoilla lainkaan, eräs kyselyyn vastannut valittaa.

Lisää aiheesta

Täyssähköauton käyttäjien ensisijainen toive on selvityksen mukaan pikalatausasemien rakentaminen siten, että myös pitkiä matkoja olisi vaivatonta tehdä sähköautolla.

Täyssähköautoilla latauskertojen määrä on pienempi kuin ladattavilla hybrideillä, sillä niiden toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin.

Sen sijaan ladattavissa hybrideissä toimintasäde sähköllä ajettaessa on käyttäjien arvioiden mukaan keskimäärin vain 30–40 kilometriä vuodenajasta ja ajoympäristöstä riippuen.

Tänä vuonna markkinoille tulevien ladattavien hybridien toimintasäteet ovat kuitenkin pääosin jo yli 60 kilometriä, sillä uusien ladattavien hybridimallien akkukapasiteetti on selvästi aiempia mallisukupolvia suurempi.

Täyssähköautojen kysyntä kasvaa maltillisesti lähivuosina.

Täyssähköautoilla ajetaan keskimäärin 23 000 kilometriä vuodessa. Dieseleillä ajetaan ensimmäisen käyttövuoden aikana keskimäärin 30 000 kilometriä ja bensiiniautoilla 16 000 kilometriä vuodessa.

Ladattavien hybridien keskimääräinen ajomatka on noin 19 000 kilometriä.

Suomen autokannasta oli viime vuonna ladattavia hybridejä vajaat 225 000 ja täyssähköautoja runsaat 4 600. Suomen henkilöautokanta oli toissa vuonna 2,7 miljoonaa.

Autoala arvioi, että täyssähköautojen kysyntä kasvaa maltillisesti lähivuosina. Kysyntää rajoittaa vielä vuosiin 2023–2024 asti autojen saatavuus ja sähköautojen korkea hinta vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna.

Tutkimusta varten poimittiin satunnaisesti 5 000 ladattavan auton haltijaa. Vastausprosentti oli 44.

STT–Antti Autio

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE