Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kuvataide

Rafael Wardi, 90, maalasi virallisen muotokuvan Tarja Halosesta – taidemaalari kertoo laajassa henkilöhaastattelussa, mitä ajattelee Sauli Niinistön muotokuvasta

Rafael Wardi seurasi mielenkiinnolla keskustelua toukokuussa julkistetusta Sauli Niinistön muotokuvasta. Wardista sadan taiteilijan valikoituminen työn toteuttajaksi kuvaa hyvin tätä aikaa ja ryhmätyön merkitystä.

Virpi Kirves-Torvinen

– Seuraava kuva voisi olla vaikkapa alustassa, joka leijailee ilmassa, Wardi visioi.

Wardi kertoo, miten Niinistö vertasi itsestään tehtyä työtä hänen maalaamaansa viralliseen muotokuvaan Tarja Halosesta vuonna 2002. Sekään ei ollut perinteinen ja sai osakseen myös vastustusta.

– En pyrkinyt muotokuvassa valokuvamaisuuteen. Tein vain ihmisen.

Näkemällä taidetta maailmalla Rafael Wardi on pyrkinyt vapautumaan saamistaan opeista. Viimeksi hän on käynyt Lontoossa ja New Yorkissa. Seuraavaksi hän aikoo tehdä ulkomaanmatkan nyt heinäkuussa.

– Maailma on täynnä mielenkiintoisia taidemaalareita. Mietin, voiko heidän näkemyksenä sopia minun ajattelumaailmaani.

Vain ihminen on kiinnostunut kauneudesta ja rumuudesta.

Taiteilija katsoo itseään monesta näkökulmasta. Uuden näkökulman löytäminen auttaa meitä muuttumaan. Alku-uransa abstraktisista sommitelmista Wardi on siirtynyt yhä enemmän realismiin ja siihin, mitä näkee. Wardi maalaa tauluihin itselleen tärkeimmän. Se, mitä ei näy tauluissa, ei ole häntä.

– Taiteilijana pyrin näkemään itseni muiden kautta. Etsin itseäni uusista näkökulmista, toisin kuin mihin olen tottunut. Pyrin jatkuvaan muutokseen.

Wardia kiehtoo se, miten taide ei ole kiinni päätöksistä, vaan sitä voi muuttaa nopeastikin. Työ on valmis, kun hän ei keksi siihen enää mitää lisättävää.

– Ajatus syntyy samalla hetkellä, kun otan värit esiin. Maalaus puhuu väreillä, niiden rajoittamisella.

Suurin ja vaativin työ löytyy taidemaalarillekin hyvin läheltä omaa itseä. Se on elämän mittainen matka.

– Ensin täytyy olla ihminen. Vain ihminen on kiinnostunut kauneudesta ja rumuudesta. Elämä on ollut toistaiseksi sormituntumaa. Olen kiinni maassa. Kaikki muu häipyy näkymättömiin.

Taide on sitä, mitä yksilö itsessään ajattelee.

Wardin tuorein julkinen taideteos on viime vuonna luovutettu taiteilijamuotokuva Asko Sarkolasta Moliéren Tartuffen roolissa. Se sijaitsee Helsingin kaupunginteatterissa. Seuraavaksi Wardin suurikokoinen alumiinipohjainen teos on tulossa Kalasataman Taiteen ja muotoilun senioritaloon Ars Longaan 2019. Wardi on onnellinen saadessaan elää pitkän elämän. Nykyisin suurin haaste on ”pysyä hengissä”.

– Taide on sitä, mitä yksilö itsessään ajattelee. Se ei sovellu siihen yhteiseen malliin, millä politiikka toimii. Meidän pitäisi olla ihmisiä toisillemme.

Wardi hoiti aikoinaan Eva-tytärtään Reeta-äidin käydessä töissä kodin ulkopuolella. Nyt väitöskirjaa valmisteleva valokuvataiteilijatytär huolehtii isänsä asioista. Taide on heille yhdistävä side.

– Suunnittelen näyttelyä ensi kevääksi. Pitää olla optimisti. Parasta on elää tällä hetkellä, joskus se vie vieläpä huomiseen, Wardi sanoo silmät tuikkien.

Lue koko laaja Rafael Wardin haastattelu torstain 5. heinäkuuta Demokraatista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE