Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Pääuutiset

Rata Norjaan alkoi taas kiinnostaa – Kolarin kautta Suomen rahtiliikenne pääsisi nopeammin Norjan satamiin

Narvikhamn /handout
Norjassa Narvikin rahtisatama pysyy talvenkin läpi sulana Golfvirran lämmittämänä.

Suomi tarvitsee parempia maayhteyksiä Pohjois-Norjan satamiin. Yksi vaihtoehto olisi pohjoisen radan jatkaminen Kolarista kohti Norjaa, sanoo ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd).

Petri Korhonen

Demokraatti

Nordstream-kaasuputkien räjäyttämisten jälkeen Suomenkin vienti- ja tuontiyritykset sekä valtio joutuvat etsimään uusia, vaihtoehtoisia logistiikkareittejä tänne. Niitä tarvitaan siltä varalta, jos meriliikenne Itämerellä vaarantuu.

Mikäli Itämeren turvallisuustilanne pysyvästi heikkenee, merirahdin hinta nousee vakuutusmaksujen takia moninkertaiseksi. Osa varustamoista todennäköisesti lakkaisi tällöin liikennöimästä alueelle.

Tämä vaikuttaisi heti Suomeen, jonka tuonti ja vienti ovat pitkälti merikuljetusten varassa.

NORJASTA löytyvät meille lähimmät vaihtoehtoiset satamat, joista tärkeimpänä on vuoden läpi sulana pysyvä Narvik.

Sen hyödyntämistä haittaavat meillä vähäiset liikenneväylät Pohjois-Suomesta Norjaan – sekä Ruotsiin, jonka Kiirunasta kulkisi säännöllinen malmijunaliikenne Narvikiin.

Lisää aiheesta

– Narvik-yhteys on meille tulevaisuudessa yhä tärkeämpi. Samoin olennaista on se, miten meiltä pääsee maateitse muihinkin Norjan satamiin, Ville Skinnari sanoo Demokraatille.

Suomen puolelta Laurilasta Tornioon ja Ruotsin Haaparantaan vievää rataosuutta sähköistetään ensi vuonna. Suomalaiset rahtijunat voidaan purkaa Haaparannassa ja siirtää kontit ruotsalaisjuniin kohti Kiirunaa.

Tämä helpottaa jonkin verran suomalaisen konttirahdin kulkua Narvikin suuntaan. Lisäyhteyksiä muihin satamiin tarvitaan silti jo pelkästään siksi, että nykyiset malmikuljetukset ruuhkauttavat Kiirunan-Narvikin rataosuutta välillä huomattavasti.

Yksi vaihtoehto Skinnarin mukaan on jatkaa nykyisin Kolariin päättyvää pohjoisen rataa.

Mahdolliset uudet ratareitit voisivat mennä Kolarista joko suoraan Ruotsin malmialueille Kiirunaan tai Kilpisjärven kautta Norjan Tromssaa kohti.

Näitä kisko-osuuksia on suunniteltu kaivosteollisuuden käyttöön jo pitkin 2010-lukua, mutta maksajia ei ole tahtonut löytyä.

Geopolitiikka on muuttanut ulkomaankaupan ja huoltovarmuuslogistiikan tarpeita Suomessakin niin paljon, että kannattavuuslaskelmat menevät nyt uusiksi.

– Ilman muuta näitä pohjoisen reittejä Kolarista eteenpäin on tutkittava ja harkittava uudelleen, Skinnari sanoo.

Suomen puolelta Kolarista Tromssaan vievä rata voitaisiin linjata seuraamaan Käsivarren Lapin valtatietä, mikä helpottaisi rakennustyötä jonkin verran.

AINOA pohjoinen ratahanke, joka tuntuu pysyvän lopullisesti kuopattuna, on Norjan Kirkkoniemeen asti kaavailtu Jäämeren rata.

Aikoinaan Juha Sipilän (kesk.) hallituksessa oli haluja vetää rata Kirkkoniemeen Sodankylän kautta. Tämä reitti olisi kulkenut paitsi saamelaisten poronhoitoalueiden yli, myös hyvin läheltä Venäjän rajaa.

Sotilaat varoittivat jo 2010-luvun lopulla, että tällä reitillä rata olisi liian helposti Venäjän katkaistavissa.

Hanketta selvittänyt suomalais-norjalainen työryhmä tyrmäsi aikeet taloudellisesti kannattamattomina 2019, eikä ajatus Venäjän ulottuvilla olevasta rahtiväylästä houkuta nyt senkään vertaa.

Viennin turvaamisella ja kaikkien rahtikuljetusten varmistamisella on kuitenkin nyt kiire.

– Ulkomaankauppahan meillä toimii edelleen hyvin, esimerkiksi Suomen tavaraviennin arvo nousi elokuussa 29 prosenttia. Logistiikka ja sen kalleus ovat nyt meille se suurin kysymysmerkki. Uusilla satamavaihtoehdoilla voisi näihinkin saada vastedes parempaa ennustettavuutta, Ville Skinnari sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE