Recension: ÅST:s uppsättning av Dickens levande julklassiker imponerar

Samuel Karlsson spökar som Jacob Marley och Ingemar Raukola spelar Ebenezer Scrooge i ÅST:s En Julsaga.

Åbo Svenska Teater bjuder på en lämplig kombination av allvar och underhållning i En Julsaga av Charles Dickens i regi av Tove Appelgren. Ingemar Raukola gör en mäktig rollprestation i huvudrollen som Ebenezer Scrooge.

Appelgren har utan vidare lyckats med uppdraget att hålla Dickens klassiska berättelse vid liv på teaterscenen. Till sitt förfogande har hon haft britten Patrick Barlows dramatisering som fick världspremiär år 2012 i Delaware i USA och brittisk premiär år 2015 i London. Av Dickens litterära produktion är julberättelsen A Christmas Carol från 1843 det verk som i allra högsta grad är en levande klassiker idag. Eftersom teaterhuset i Åbo är från 1839, härstammar det således från samma tidsperiod som Dickens julberättelse.

Dickens skrev sin berättelse för att han behövde klirr i kassan, lite på samma sätt som musiker åtminstone nuförtiden tenderar att komma med en slagdänga till jul för att en jullåt brukar sälja. Framgången var i och för sig given men redan efter den första julen 1843 spreds berättelsen i en piratupplaga av ett förlag som inte delade profiterna med författaren. Dickens åberopade upphovsrättsbrott och piratförlaget i fråga gick i konkurs som följd. Den första svenska översättningen av Dickens berättelse utkom för övrigt redan 1844 och den första finska översättningen 1878. Om berättelsen om Ebenezer Scrooge är en ytterst central del av julen i den anglosaxiska världen, har den varit välbekant även i våra breddgrader.

Det lönar sig att se En Julsaga för enbart julstämningens skull. När det gäller musikunderhållningen, är upplevelsen ytterst angenäm. Som familjepjäs har En Julsaga något att erbjuda för åskådare i olika åldrar. Den är en spännande spökhistoria med en hisnande vacker scenografi och ensemblen fungerar nästan friktionsfritt. Ingemar Raukola tar ut svängarna som Ebenezer Scrooge och han dominerar scenen. Han passar till huvudrollen ytterst väl men de övriga skådespelarna hamnar lite i skymundan, med tanke på hur fina och mångsidiga rollprestationer de trots allt gör.

Även om det skulle ha varit trevligt att få lite mer synlighet åt de andra skådespelarna, gör Raukola som sagt sitt i huvudrollen och regin förtjänar beröm när det gäller att få 1800-talsklassikern att kännas relevant år 2022. Ebenezer Scrooge är arketypen av en snål och elak kapitalist. Det ligger mycket samhällskritik bakom berättelsen, både sådant som träffsäkert gällde det viktorianska samhället och sådant som fortfarande är relevant idag. Man kan ana lite självironi bakom gestalten Scrooge också, eftersom skrivandet av en bästsäljande julberättelse var Dickens sätt att profitera på julen.

Det samhällskritiska allvaret finns utan vidare under ytan. Familjepjäsen är gemytlig och underhållande, men faktum kvarstår att julen ser olika ut om man tänker på att högtiden firas i både fattiga och rika hushåll. Det viktorianska England var ett ytterst brutalt klassamhälle, något som Dickens förtjänstfullt kritiserade. En Julsaga är en berättelse om en grym kapitalist vars hjärta långsamt smälter och till sist mjuknar han till att donera pengar åt de fattiga.

En speciell eloge förtjänar Pirjo Liiri-Majava för scenografi och kostymdesign. Rent visuellt är En Julsaga ytterst angenäm att se på. Känslan av det gamla England känns påtaglig och skådespelarna gör ett fint arbete när det gäller att ge uttryck åt den speciella stämningen i pjäsen. Appelgren och hela gänget bakom ÅST:s uppsättning av En Julsaga har lyckats med en teaterföreställning som både underhåller med trevliga julsånger och väcker djupare tankar om julens innersta väsen, också när det gäller klassdimensionerna av julfirandet. Det finns mycket i helheten som imponerar, från det visuella och auditiva helhetsintrycket till den stämning som pjäsen skapar. En Julsaga är en klassisk uppsättning som behandlar Dickens vördnadsfullt med pietet och ändå så att klassikern dammas av. Bland annat tack vare Raukolas drivna rollprestation känns pjäsen inte stel, vilket annars är en påtaglig risk i uppsättningar av den här typen.

Recension: En Julsaga (Åbo Svenska Teater)

ROMAN: Charles Dickens
DRAMATISERING: Patrick Barlow