Kultur

Recension: Leendet stelnar i Viirus tragikomiska samtidsskildring

Enligt recensenten var det ett lyckat drag att sätta upp Familjen Bra på Viirus coronahösten 2020.

Teater Viirus beslut att sätta upp Familjen Bra coronahösten 2020 visar sig vara ett lyckat drag. Konstnärliga ledaren Jussi Sorjanen & Co levererar en sevärd men aningen ojämn föreställning, där satiren får ett nytt djup.

Lukas Lundin

Arbetarbladet

 

 

I Viirus nyuppsättning av Joakim Pirinens pjäs flyttar den lyckliga familjen Bra ner i en undergångsbunker, där den yttre världen är lika avlägsen som påträngande.

 

Där kan de leva sitt fantastiska liv i lugn och ro, befriade från allt vad konflikter och problem heter. Där är maten alltid är utsökt, aktiviteterna underhållande och sällskapet givande. Där kan de mysa tillsammans, iklädda matchande pastellfärgade kläder, medan dånet från den yttre världen kommer allt närmare. Övertygade om att “man kan vara så lycklig på jorden, att man inte märker att man är på väg in i himlen”.

 

Familjen Bra är ett intressant experiment från Pirinens sida. Det är världens kanske enda pjäs helt utan konflikter – i alla fall på scenen. För åskådaren är pjäsen istället en enda lång konflikt: en tragikomisk, dystopisk utopi där motsättningen ligger just i konfliktlösheten.

 

I Viirus tolkning tar denna konflikt sig också uttryck i motsättningen mellan dialog och handling, som under långa stunder tycks vara helt frånkopplade från varandra. I första akten på ett mer subtilt sätt, i den andra på ett klart mer explicit sådant som inte alltid landar. Den starka slutscenen binder däremot ihop akterna till en fungerande helhet.

 

Skådespelarkvartetten – Maria Ahlroth, Martin Bahne, Oskar Pöysti och Jessica Raita – levererar dessutom föreställningen igenom. De ger liv åt pjäsens dysfunktionella muminfamilj, vars repliker bara blir mer absurda i den oundvikliga katastrofens ansikte – samtidigt som ansiktsuttrycken stelnar.

 

I andra akten får också det konstnärliga teamet ta ut svängarna. Janne Vasamas ambitiösa scenografi och kostymdesignen understryker kontrasten mellan manus och handling, medan ljus- och ljuddesignen (Sofia Palillo resp. Ville Kabrell) försäkrar att spänningen aldrig går förlorad. De allt tätare påminnelserna om världen utanför bryter med jämna mellanrum den genommysiga illusionen, redan i första akten.

 

Trots en andra akt som inte riktigt landar lyckas alltså Sorjanen & Co leverera en sevärd föreställning, denna märkliga teaterhöst. Viirus beslut att flytta fram föreställningen, som egentligen hade haft premiär nästa höst, till virusets år 2020 visar sig vara ett lyckat drag.

 

Familjen Bra är visserligen ingen klockren parallell till coronaepidemin, men brännpunkterna är uppenbara. Det ger Pirinens tidlösa medelklassatir ett nytt djup. Slutresultatet är, som familjen skulle säga, festligt – trots att också åskådarens leende snart stelnar.

 

*** 

 

Familjen Bra – Teater Viirus 

SPELTID: ca 2h inklusive paus

AV: Joakim Pirinen

REGI: Jussi Sorjanen

SCENOGRAFI: Janne Vasama

KOSTYMDESIGN: Janne Vasama & Sofia Palillo

LJUSDESIGN: Sofia Palillo

LJUDDESIGN/MUSIK: Ville Kabrell

PÅ SCEN: Maria Ahlroth, Martin Bahne, Oskar Pöysti och Jessica Raita

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE