Huvudnyheter
18.6.2019 12:11 ・ Uppdaterad: 18.6.2019 12:11
Regeringen utlovar stora satsningar på bannätet – dubbelt jubel i Västnyland
På tisdagsmorgonen presenterades de centrala dragen i regeringen Rinnes första tilläggsbudget. De nya satsningarna på järnvägsnätet och underhållet av stambanan gav genast upphov till jubel på många håll, inte minst i Västnyland.
Tågtrafiken och behovet av satsningar på bannätet blev inför vårens riksdagsval en stor valfråga i södra Finland. Nu verkar det aktiva lobbandet ha gett resultat.
I den tilläggsbudget som presenterades av finansminister Mika Lintilä (C) och kommunikationsminister Sanna Marin (SDP) på tisdagsmorgonen ingår ett stort paket av satsningar på tågtrafiken. Bland annat förbinder sig Rinnes regering till att uppfylla vallöftet om att elektrifiera Hangö-Hyvingebanan med start redan nästa år.
Syftet med elektrifieringen är enligt regeringen att motverka tågrafikens utsläpp och förbättra konkurrenskraften inom godstrafiken. I samband med arbetet vill man dessutom se över säkerheten vid de omtalade plankorsningarna längs banan.
Utöver satsningarna på Hangö-Hyvingebanan innehåller tilläggsbudgeten även ett tilläggsanslag på 40 miljoner för kustbanan. Tillsammans med de stöd som planeras även under kommande år kommer de totala satsningarna dock att landa på 60 miljoner, som en del av satsningen på bastrafikledshållningen.
Tilläggsbudgeten innehåller däremot inga beslut om nya snabba tågförbindelser, exempelvis det omstridda ”entimmeståget” från Åbo till Helsingfors. Dessa projekt kommer enligt regeringen att startas i ett senare skede, genom separata beslut.
Jubel i Västnyland
Beskedet om de nya satsningarna togs emot med stor glädje framför allt i Västnyland, där kust- och Hangö-Hyvingebanans framtid var en av valets stora ödesfrågor. En av de kandidater som mest aktivt kämpade för nya satsningar på bannätet var SDP:s Johan Kvarnström. I ett pressmeddelande på sociala medier skriver riksdagsmannen att Västnyland har all anledning till politisk dubbelglädje.
– Att kustbanan får 60 miljoner i tilläggsbudgeten är enormt viktigt, dels för att hålla banavsnittet i skick, dels för regionens tro på förbindelsens ljusa framtid. Att det nu finns ett principbeslut om Hangö-Hyvingebananas elektrifiering är en stor sak inte bara för regionens utvecklingsmöjligheter utan för hela landets industri.
– Elektrifieringen är en lönsam investering för hela Finland, samt en viktig miljöhandling som också direkt påverkar luftkvaliteten vid bangården i Hangö. Elektrifieringen kommer ske, bättre sent än aldrig. Den dag vi ser den förverkligad bör vi ägna tankar till alla de som arbetat för den i årtionden.
Kvarnström poängterar ändå att det fortsättningsvis finns plats för ytterligare utveckling.
– För kustbanans del är grundförbättringen en otroligt bra början. Återstår att se om pengarna också räcker till fler avsnitt med dubbla spår eller endast till att upprätthålla nuvarande nivå. Kampen för fortsatt utveckling av banavsnittet fortsätter på alla nivåer.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.
Mer om ämnet
Huvudnyheter
Opinion