Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Rinne huippuvirkamiehen kohumuistiosta: ”Viittaa siihen, ettei kyse ole hänen omasta tahdostaan” – kertoo myös, miten SDP muuttaisi hallituksessa soten

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Sote- ja maakuntauudistuksen ratkaisuhetket lähestyvät. Perustuslakivaliokunnan on määrä antaa valinnanvapauslausunnosta lausuntonsa luultavimmin jo ensi viikolla.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo olevansa hyvin huolissaan siitä, mitä hallituksen sote-malli tarkoittaa sote-palveluiden tulevaisuudelle eli sille, että palvelut olisivat kaikkien saatavilla ja ne ovat laadukkaita.

Rinteen mukaan uudistuksen hankaluus kulminoituu hallituksen poliittiseen päätökseen, jossa julkisilta toimijoilta viedään mahdollisuus kehittää palveluita täysimääräisesti, kun samalla bisnes ja voitontavoittelu nostetaan keskeiseksi arvoksi. Tämä tapahtuu Rinteen mukaan, kun hallitus on laittamassa julkisen ja yksityinen palveluntuottajan samalle viivalle.

– Kaikki ne elementit, joilla voitaisiin hillitä sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten nousua tulevaisuudessa ilman että hoidon laatu heikkenee ja saatavuus vaarantuu, on nyt uhrattu markkinoiden alttarille. On synnytetty tilanne, jossa yritysten voitontavoittelun mahdollistaminen ajaa ikäihmisten, lapsiperheiden, lasten ja sairaiden palveluntarpeen tyyydyttämisen ohi, Rinne jyrisee.

Hän katsoo tämän heijastuneen muun muassa siihen, että valtioavarainministeriön kansliapäällikkö, valtiosihteeri Martti Hetemäki antoi eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle muistion soten säästöpotentiaalista viime tipassa, kun valiokunta oli antamassa lausuntoa sote- ja maakuntauudistuksesta. Valiokunnan on kerrottu pitäneen muistiota niin heppoisena, ettei sitä voitu sisällyttää sen lausuntoon.

”Vaikeaa ymmärtää, miksi korkeatasoinen virkamies tuo tällaisen sepustuksen.”

Rinne ymmärtää arvostamaansa valtiosihteeri Hetemäkeä ja toteaa, että hänen tehtävänsä on ollut luultavimmin mahdoton.

– Tulin tuntemaan hänet läheisenä työkaverina ollessani valtiovarainministerinä. Minun on vaikeaa ymmärtää, miksi korkeatasoinen virkamies tuo tällaisen sepustuksen valtiovarainvaliokunnalle. Minusta kaikki viittaa siihen, että ei ole kyse hänen omasta tahdostaan tapahtuvasta toiminnasta, Rinne sanoo.

Rinne kuvailee Hetemäen muistiota ”aikamoiseksi flopiksi”. Monen muun tavoin hän ihmettelee, miten valtiosihteeri voi puhua muistiossaan 4 miljardin euron sosiaali- ja terveyspalveluiden säästöpotentiaalista, joka voisi syntyä ”tiedon ja teknologian käytöstä”. Rinne ei näihin säästöihin usko. Valinnanvapaus olisi Hetemäen mukaan kustannusneutraali, nolla euroa.

Muistion mukaan maakuntien menokehykset taasen rajaavat ja samalla toteuttavat aiemminkin esillä pidetyn 3 miljardiin leikkauksen tulevista sote-menoista.

– Valtiovarainministeriö siis huolehtii siitä, että niin paljon vähemmän on rahaa maakunnilla palveluihin. Tämä on kovaa ajattelua koko tämä ideologinen toteuttaminen kokoomuksen ajamana. Rahaa lapioidaan yksityisten yritysten voittoihin samaan aikaan, kun kaivetaan kuoppaa ihmisten palveluiden laadulle ja saatavuudelle. Tämä on käsittämätöntä ylimielisyyttä isoa osaa suomalaisia kohtaan.

Koska Rinteen mukaan Hetemäen esittämä säästöväline eli soten kehysbudjetointi leikkaa palveluiden saatavuudesta ja laadusta, ensimmäiseksi nousevat asiakasmaksut. Seuraavana vaihtoehtona seuraa verotuksen kiristäminen.

Nämä rikkiolevat asiat pitä korjata.

Rinteen mukaan suomalainen poliittinen kenttä on tällä hetkellä jakautumassa kahtia.

– On puolueita, jotka haluavat siirtää hyvinvointivaltion syrjään, heikentää ihmisten palveluita ja turvaverkkoja markkinoiden alttarille. Sitten on niitä puolueita, SDP etunenässä, jotka haluavat kehittää hyvinvointivaltiota eri tavoin.

Rinne nostaa esiin muun muassa sosialidemokraattien ohjelmat niin kasvatuksen ja opetuksen, perhevapaajärjestelmän kuin sosiaaliturvan kehittämiseksi.

Nykyhallitus vie Rinteen mukaan hyvinvointivaltiota ajassa vuosikymmeniä taaksepäin kohti yövartijavaltiota.

Rinteen mukaan sote-uudistus tarvitaan. Se tarvitaan siksi, että terveyserot ovat kasvaneet ja väestö ikääntyy.

– Tarvitaan vaikuttavampia, kustannustehokkaammin toteutettuja palveluita. Meillä on järjestelmässä rikkiolevia kohtia kuten lääkärille pääsy sekä ikäihmisten ympävuorokautiseen hoivaan sekä esimerkiksi kotihoivaan ja lastensuojeluun liittyviä puutteita. Nämä rikkiolevat asiat pitä korjata ja poistaa terveyserojen kasvuun vaikuttavat tekijät.

Rinteen mukaan kokoomuksen ja keskustan poliittinen lehmänkauppa, jossa kokoomus markkinallistaa ideologisesti ja keskusta on tarrautunut maakuntauudistuksen kautta valtapolitiikkaan, on unohtanut sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet paremmista palveluista.

”SDP:n malli turvaisi myös terveydenhuollon henkilöstön aseman.”

Jos hallitus ”huojuvalla tyylillä, epämääräisellä valmistelulla ja eduskunnan työperiaatteiden rikkomisella” saa soten ja maakuntamallinsa maaliin, Rinteen mukaan se korjataan seuraavassa hallituksessa ennen kuin lait ehtivät täytäntöönpanoon, mikäli SDP hallituksessa on. Uusiksi menevät niin soten järjestämisen ja tuottamisen periaatteet kuin maakuntamallikin.

– Tullaan korjaamaan erityisesti järjestäjän ja tuottajan erottaminen toisistaan, joka on iso syy sille, etteivät rahat tule riittämään ja ettei ongelmia saada ratkaistua.

Hallituksen mallissa maakunnat järjestävät palvelut, tosin maakuntien liikelaitos voi niitä myös tuottaa. Nykyisin järjestämisvastuu on kunnilla ja kuntayhtymillä.

Rinnekin sanoo, että sotelle tarvitaan isommat järjestäjä-tuottajat. Tuottamisessa järjestäjä-tuottaja voi käyttää tuottajina yksityisiä firmoja, kolmatta sektoria mutta myös kuntia.

– Oleellista on, että sote-palvelujen järjestäjä-tuottaja-organisaatioille tarvitaan oma verotusoikeus. Nykyiset peruskunnat huolehtivat kunnille jäljellä jäävistä tehtävistä. Uudet isommat sote-kunnat voisivat lähtökohtaisesti olla hallituksen suunnittelemien maakuntien kokoisia, mutta ne on rakennettu kuntalain pohjalta ja ne verottavat sote-palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvittavat rahat ja niihin on valittu omat valtuustot, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan SDP:n malli turvaisi myös terveydenhuollon henkilöstön aseman ja kiinteistöomistuksille olisi jo olemassaolevat selkeät periaatteet.

Entä jos maakuntavaalit on käyty?

Mutta – entä jos maakuntavaalit on jo käyty, kun ensi vaalikausi koittaa? Rinne myöntää, että siitä seuraa haasteita toteuttaa sote-kuntamallia.

– Siinä joutuvat asiantuntijavirkamiehet ja eri alojen asiantuntijat miettimään, miten asia rakennetaan. Sitten tulee eduskuntaan korvaavia esityksiä. Asiaa viedään eteenpäin niin, että eduskunta pystyy asiallisesti, rauhallisesti ja asiantuntijoita kuullen käyttämään harkintaa, miten lopputulos rakentuu.

Myös niin kutsuttujen kasvupalvelujen eli muun muassa työllisyyspalvelujen siirron maakunnille Rinne on valmis peruuttamaan, mikäli hallitus sen toteuttaa. Hän kuvaa työllisyyspalveluiden siirtämistä maakunnille ”hölmöläisten hommaksi”.

– Esimerkiksi Tampere on osoittanut kuntakokeilulla että kunnilla on erityinen osaaminen työvoimapalveluihin. Näiden asioiden hoitaminen on järkevää toteuttaa pääsääntöisesti kunnissa.

Demokraatti haastatteli Antti Rinteen tänään SDP:n Tulevaisuusfoorumissa Helsingissä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE