Kotimaa

Saavatko matkustajat korvauksen? – Finnair ja kuluttaja-asiamies aivan eri linjoilla

Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Lentoyhtiö Finnairin peruttujen lentojen korvauskäytäntöjä aletaan tänään puida markkinaoikeudessa.

Finnair ja kuluttaja-asiamies ottavat yhteen siitä, tarvitseeko lentoyhtiön maksaa vakiokorvaus matkustajille tilanteessa, jossa myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Kuluttajien edunvalvojan mukaan matkustajilla on tällöin oikeus korvaukseen. Finnair taas katsoo, että vakiokorvausta ei tarvitse maksaa.

Lisäksi osapuolet ovat eri mieltä siitä, voiko Finnair tarjota korvauksen sijaan sovintoratkaisuna lahjakortteja, joiden arvo alittaa korvauksen määrän. Sovintotarjous edellyttää kuluttaja-asiamiehen mukaan, että kuluttaja luopuu oikeudestaan vakiokorvaukseen.

Finnairin mukaan tapauksissa tarjotaan vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, ”koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa”.

Finnairin mukaan kuluttaja-asiamiehen linjaus sovintotarjouksissa on sen selvityksen mukaan erilainen kuin muissa EU-maissa tehdyt linjaukset.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat