Politiikka

SAK: Kilpailun avaaminen rautateillä tulee kalliiksi – hyötyykö joku?

lehtikuva / teemu salonen
VR:n kilpailutus epäilyttää SAK:ta.
lehtikuva / teemu salonen
VR:n kilpailutus epäilyttää SAK:ta.
lehtikuva / teemu salonen
VR:n kilpailutus epäilyttää SAK:ta.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ennakoi SAK:n verkkosivujen haastattelussa rautateiden kilpailun avaamisen lisäävän kustannuksia, vaikka samalla sen hyödyistä ei ole varmuutta.

– Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä, Hievanen lisää.

Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan mukaan oma kalustonsa ja henkilöstönsä – samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava.

Myös VR:n pilkkominen neljään eri yhtiöön lisää hallintoon liittyviä kustannuksia.

– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä, Hievanen ihmettelee.

– Valtaosa Suomen junista lähtee ja saapuu Helsingin ratapihalle, joka on rataverkon todellinen pullonkaula.

 

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat