Mielipiteet
26.10.2020 10:47 ・ Päivitetty: 26.10.2020 10:47
SDP:n on huolehdittava autoilun verotuksen oikeudenmukaisuudesta
Viime aikoina on julkisuudessa kerrottu, että hallituksen piirissä on mietitty uusia polttonesteiden tuntuvia hinnankorotuksia. Lisäksi on mietitty auton käyttöveron moninkertaistamista. Todennäköisesti nämä ajatukset ovat syntyneet hallituskumppani Vihreiden piiristä. Eihän näin järjettömiä ajatuksia voi syntyä kuin vain heidän toimesta.
Sain osallistua vuosina 2017-2018 eduskunnan parlamentaariseen työryhmään, jonka tehtävänä oli selvittää keinot, joilla voidaan puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Työryhmä päätyi ministeri Bernerin johdolla seuraaviin johtopäätöksiin.
Ensimmäisenä tulee biopolttoaineiden sekoitusosuutta nostaa nykyisestä 20 prosentista peräti 30 prosenttiin, näin vähennämme puolet liikenteen päästöistä. Ongelmaksi nousee biopolttoaineiden saatavuus.
Miten sitten voidaan vähentää jäljelle jäänyt päästöosuus? Siihen työryhmä esitti liikenteen sähköistämistä ja biokaasun laajaa käyttöönottoa. Sähköistämisen esteenä on sähköautojen kallis hankintahinta, harva latausverkosto ja autojen akkujen lyhyt käyttöikä. Tällä hetkellä akkujen käyttöikä on vain kahdeksan vuotta, jonka jälkeen ne pitää uusia. Niiden hinta on noin 50 prosenttia auton hinnasta. Biokaasun käyttöönotto olisi teknisesti edullinen, sillä bensamoottorin muuntosarjan hinta työn kanssa on n. 3000 euroa. Tämän esteenä on harva latausverkko ja lainsäädännölliset esteet.
Lisäksi työryhmä esitti panostamista joukkoliikenteeseen, erillisen kävely- ja pyöräilyohjelman laatimista sekä kaupunkirakenteen tiivistämistä.
Tällä hetkellä Suomessa on lomautettuja ja työttömiä noin 300 000 työnhakijaa. Korona-pandemian tulevaisuus on hämärän peitossa. Meillä on yli 600 000 eläkeläistä, jotka saavat eläkettä alle 1200 euroa ja kaikkien eläkeläisen keskieläke on n. 1400 euroa.
On täysin mahdotonta ajatella, että SDP-johtoinen hallitus nostaisi tuntuvasti auton käyttöveroa tai polttonesteiden hintaa, sillä täällä kehä kolmosen pohjoispuolella ei omalle autolle ole mitään todellista vaihtoehtoa.
Kirjoittaja on SDP:n entinen kansanedustaja ja kunnallisneuvos Seinäjoelta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.