Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

STM:n maahantulomallille kovaa kritiikkiä – Finnairilta ja Finavialta vakava varoitus, SAK huolestui työllisyydestä

LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen (vasemmalla), Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner (takana), Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies tiedotustilaisuudessa koronaan liittyvän rajaturvallisuuslakiluonnoksen ongelmakohdista Helsingissä keskiviikkona. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoja ehdotuksista tartuntatautilain ja rikoslain väliaikaisiksi muutoksiksi, joilla pyritään ehkäisemään ulkomaista alkuperää olevien covid-19-tartuntojen leviäminen Suomeen. Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Finavia ja Finnair pitävät esitystä monin osin ongelmallisena. SAK ja EK ovat huolissaan linjausten vaikutuksesta työllisyyteen ja talouteen.

Suomen suunnitelma matkailun avaamisesta herättää laajaa kritiikkiä. Finavia ja Finnair sekä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit eivät ole tyytyväisiä lakiluonnokseen. Myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja palkansaajien keskusjärjestö SAK pitävät suunnitelmaa ongelmallisena.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Suomen linja ei voi niiden mukaan olla poikkeava muista EU-maista. EU:ssa on sovittu vihreästä todistuksesta, jonka periaatteita myös Suomen pitäisi niiden mielestä seurata.

Maanantaina lausuntokierrokselta palanneen lakiluonnoksen mukaan Suomeen saapuvalla henkilöllä pitäisi olla todistus joko sairastetusta koronasta kuuden viime kuukauden ajalta, saadusta rokotesarjasta tai negatiivinen ennakkotestitulos. Jos matkustaja on liikkeellä negatiivisella ennakkotestituloksella, hän joutuisi käymään uudessa testissä Suomessa kolmen vuorokauden kuluttua ja häntä kehotettaisiin olemaan tällä välin omaehtoisessa karanteenissa.

Todistuksia tarkastettaisiin maahantulon yhteydessä. Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) mielestä tätä on mahdotonta toteuttaa esimerkiksi Helsingin satamassa, jos matkustajamäärät kasvavat vähänkin. Vantaan kaupunginjohtajan Ritva Viljasen mukaan todistusten tarkastamista ja ohjaamista testaukseen on mahdotonta toteuttaa myös Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Pääkaupunkiseudun kunnat, SAK, EK, Finavia ja Finnair pitivät keskiviikkona yhteisen tiedotustilaisuuden.

Toimijat esittävät, että käyttöön otettaisiin sähköinen maahantuloilmoitus, jonka voisi tehdä etukäteen. Järjestelmä olisi jo valmiina, sillä käyttöön voitaisiin ottaa esimerkiksi Helsingin yliopistollisen keskussairaalan kehittämä Finentry tai EU:n digitaalinen covid-todistus.

Ilman ennakkoilmoittautumista on Vapaavuoren mielestä käytännössä mahdotonta tietää, ketä maahan on saapunut. Ilmoitusjärjestelmän kautta voisi myös varata toisen testiajan jo ennakkoon, mikä lyhentäisi odotusaikoja.

Finavialta ja Finnairilta vakava varoitus

Lentokenttäyhtiö Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki arvioi, että lakiluonnos vaarantaa Helsinki-Vantaan roolin suosittuna vaihtokenttänä ja kansainvälisen liikenteen solmukohtana. Finavia toivoo, että lakiluonnosta muutettaisiin niin, että toista testiä ja omaehtoista karanteenia ei vaadittaisi.

Ehdotettu maahantulon malli on Mäen mielestä epäjohdonmukainen ja sitä on todella hankalaa selvittää ulkomaisille asiakkaille ja matkanjärjestäjille. Hän muistuttaa, että kilpailu lentokenttien välillä on kovaa.

– Jos me emme tässä (kilpailussa) pärjää, Suomen yhteydet tulevat pysyvästi heikkenemään. Se ei koske pelkästään Helsinki-Vantaata, vaan koko Suomen saavutettavuutta. Sillä on todella iso merkitys Suomen kilpailukykyyn, Mäki sanoi.

Samoilla linjoilla on Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Sosiaali- ja terveysministeriön maahantulomalli uhkaa hänen mielestään aiheuttaa hyvin pitkäaikaista vahinkoa suomalaiselle matkailualalle.

– Esityksen käytännön merkitys olisi, että Suomi ei avaudu muun Euroopan mukana.

Manner huomauttaa, että toisen testin vaade koskisi myös niitä, jotka ovat saaneet vain yhden rokoteannoksen. Myös perheiden matkustaminen vaikeutuisi, sillä määräykset koskisivat alle 16-vuotiaita nuoria, jotka eivät voi saada rokotetta tällä hetkellä. Ehdotus koskee vuonna 2008 tai sitä aikaisemmin syntyneitä henkilöitä.

Mannerin mukaan Finnair ei saa sellaista suomalaista perusasiakaskuntaa, jonka varassa verkostoa voisi lähteä kasvattamaan. Se ei näin pääse tarjoamaan myöskään siirtoliikennettä Euroopan ja Aasian välille.

– Näin ollen ehdotuksen vaikutukset voivat olla hyvin vahingollisia ja pitkäaikaisia.

Toimijat arvostelevat sitä, että matkustaminen ei olisi vapaata edes niistä maista, joissa pandemiatilanne on hyvä ja ilmaantuvuusluku alle 75. Tällaisia maita tulee todennäköisesti lisää sitä mukaa kun rokotekattavuus paranee.

Suomen kansalaista ei perustuslain mukaan saa estää saapumasta maahan. Vakituisesti Suomessa asuvalta ulkomaalaiselta tai esimerkiksi diplomaatilta todistusta ei edellytettäisi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE