Nyheter

25.6.2024 15:35 ・ Uppdaterad: 25.6.2024 15:38

Suna Kymäläinen: Nödcentralerna måste kunna svara på behov av hjälp också under högtidsdagarna

Jukka-Pekka Flander
Riksdagsledamot Suna Kymäläinen (SDP).

Riksdagsledamot Suna Kymäläinen (SDP) är oroad över hur nödcentralerna kan svara på behovet av hjälp under högtidsdagarnas rusningstider med de nuvarande personalresurserna. Kymäläinen har under måndagen lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen om att säkra Nödcentralsverkets resurser.

ABL

 

 

– I en nödsituation är Nödcentralsverket den första länken i kedjan av myndighetshjälp. Om man inte kan svara på ett nödsamtal i flera minuter, kan man förlora dyrbar tid när det gäller att rädda ett människoliv. Särskilt i våldssituationer är det ett problem om man t.ex. inte får tag på nödcentralen på grund av köbildning och man får inte myndighetshjälp i tid. Då kan våldssituationen hinna fortsätta väldigt länge och i det värsta fallet leder det till svåra skador eller även till offrets död, konstaterar Kymäläinen.

Under högtidsdagar som midsommar och jul kan man förtära mycket alkohol eller övriga rusmedel och det syns i exempelvis vålds-, trafikolycks- och rattfylleristatistiken. Nödcentralen är den första myndigheten som hjälper i en nödsituation, ger instruktioner och råd till den som ringer och förmedlar nödmeddelandet vidare till hjälpande myndigheter som polisen, räddningsverket, eller social- och hälsovården.

Enligt Nödcentralsverket kan nödcentralerna ha enstaka rusningstoppar men de är ganska sällsynta. Kymäläinen frågar regeringen i sitt skriftliga spörsmål hur den försäkrar att myndighetshjälp finns att tillgå i nödsituationer så fort som möjligt och hur den tryggar tillräckliga personalresurser åt Nödcentralsverket också under rusningstider.

– Man svarar alltid på nödsamtal i den ordnignen som man har ringt. Om den närmaste nödcentralen inte hinner svara dirigeras samtalet till en jourhavande person från en annan nödcentral. Nödsituationer kan ändå utveckla sig snabbt och i det värsta fallet kan det gå avgjort för mycket tid för att exempelvis polisen eller ambulansen hinner i tid för att lösa till exempel en våldssituation. Man borde fundera på om man kunde vara bättre förberedd för sådana tidpunkter där man kan förutse att det blir köbildning i nödcentralen som högtidsdagar. Man kan fråga sig om det går att svara till behovet av hjälp på ett tillräckligt sätt med nödcentralernas nuvarande personalresurser, avslutar Kymäläinen.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU