Nyheter
25.6.2024 15:35 ・ Uppdaterad: 25.6.2024 15:38
Suna Kymäläinen: Nödcentralerna måste kunna svara på behov av hjälp också under högtidsdagarna
Riksdagsledamot Suna Kymäläinen (SDP) är oroad över hur nödcentralerna kan svara på behovet av hjälp under högtidsdagarnas rusningstider med de nuvarande personalresurserna. Kymäläinen har under måndagen lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen om att säkra Nödcentralsverkets resurser.
– I en nödsituation är Nödcentralsverket den första länken i kedjan av myndighetshjälp. Om man inte kan svara på ett nödsamtal i flera minuter, kan man förlora dyrbar tid när det gäller att rädda ett människoliv. Särskilt i våldssituationer är det ett problem om man t.ex. inte får tag på nödcentralen på grund av köbildning och man får inte myndighetshjälp i tid. Då kan våldssituationen hinna fortsätta väldigt länge och i det värsta fallet leder det till svåra skador eller även till offrets död, konstaterar Kymäläinen.
Under högtidsdagar som midsommar och jul kan man förtära mycket alkohol eller övriga rusmedel och det syns i exempelvis vålds-, trafikolycks- och rattfylleristatistiken. Nödcentralen är den första myndigheten som hjälper i en nödsituation, ger instruktioner och råd till den som ringer och förmedlar nödmeddelandet vidare till hjälpande myndigheter som polisen, räddningsverket, eller social- och hälsovården.
Enligt Nödcentralsverket kan nödcentralerna ha enstaka rusningstoppar men de är ganska sällsynta. Kymäläinen frågar regeringen i sitt skriftliga spörsmål hur den försäkrar att myndighetshjälp finns att tillgå i nödsituationer så fort som möjligt och hur den tryggar tillräckliga personalresurser åt Nödcentralsverket också under rusningstider.
– Man svarar alltid på nödsamtal i den ordnignen som man har ringt. Om den närmaste nödcentralen inte hinner svara dirigeras samtalet till en jourhavande person från en annan nödcentral. Nödsituationer kan ändå utveckla sig snabbt och i det värsta fallet kan det gå avgjort för mycket tid för att exempelvis polisen eller ambulansen hinner i tid för att lösa till exempel en våldssituation. Man borde fundera på om man kunde vara bättre förberedd för sådana tidpunkter där man kan förutse att det blir köbildning i nödcentralen som högtidsdagar. Man kan fråga sig om det går att svara till behovet av hjälp på ett tillräckligt sätt med nödcentralernas nuvarande personalresurser, avslutar Kymäläinen.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.
Mer om ämnet
Internationellt
24.6.2024 15:48
Tyskland: Koalitionen inför en ”vara eller icke vara” situation?
Nyheter
19.6.2024 10:35
HS-gallup: Understödet för Sannfinländarna fortsätter att sjunka
Nyheter
18.6.2024 15:38
Grundlagsutskottets utlåtande om gränssäkerhetslagen klart
Nyheter
14.6.2024 14:05
Kvarnström och Marttila: Katastrofen i HUS kräver åtgärder från regeringens sida