Sunnuntain supertapahtuma lässähtää – ympäristöaktivisti nappaa palkinnon ryömimisestä ja nyrkkisankari vanhenemisesta

Ohjaaja Alejandro González Iñárritu ja näyttelijä Leonardo DiCaprio Oscar-gaalan ennakkosuosikin The Revenantin kuvauksissa.

Jokavuotinen Oscar-gaala järjestetään Los Angelesissa kuluvan viikon sunnuntaina. Suomessa juhlaillan televisioi Yle Teema sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä.

Tänäkin vuonna varsinainen jännitys on vähissä ainakin palkintosarjojen tärkeimmissä kategorioissa. Se on yksi syy, miksen ole jaksanut innostua gaalasta viime vuosina. Pohjimmainen syy on tietysti ehdolla olevien elokuvien keskimäärin keskinkertainen laatu, mutta olkoon se jonkin toisen jutun juuri.

Käyn tässä lyhyesti läpi avainkategoriat ja kerron voittajat.

Parhaan elokuvan Oscareista kilpailee kahdeksan elokuvaa. Olen nähnyt ne kaikki. Elokuvat voi jakaa karkeasti kolmeen eri ryhmään.

Ensimmäisessä ovat tähtinäyttelijöillä ryyditetyt suuren luokan toiminta-, jännitys- ja seikkailufilmit: The Revenant, Mad Max: Fury Road, Yksin Marsissa ja Vakoojien silta. Niiden ohjaajat ovat jo juhlittuja konkareita: Alejandro González Iñárritu, George Miller, Ridley Scott ja Steven Spielberg.

Toisen ryhmän muodostavat tositapauksista ammentavat “tietoelokuvat” Spotlight ja The Big Short, joiden ohjaajat Tom McCarthy ja Adam McKay ovat useimmille vieraita. Edellinen tunnetaan ehkä paremmin näyttelijänä, toinen taas Will Ferrellin kanssa tekemistään komedioista.

Kolmanteen jäävät ehdokaslistan suurimmat yllättäjät Brooklyn ja Room, joiden mahdollisuudet voittoon ovat 0%.

***

Pelin henki on selvä. Meksikolaisen Iñárritun The Revenant on ylivoimainen ennakkosuosikki, jolla on plakkarissaan jo parhaan draamaelokuvan Golden Globe -pysti. Iñárritu nappaa palkinnon myös ohjauksesta tuloksia luotettavasti ennakoivan Directors Guild of American (DGA) tunnustuksen arvovallalla.

Myös Emmanuel Lubezkin voitto kuvaajien sarjassa on kirkossa kuulutettu. Mikään elokuva tänä vuonna tuskin ravistelee kroppaa yhtä fyysisesti kuin The Revenant, vaikka sen yksioikoinen kostotarina on tuhannesti nähty.

Haastajista lähimpänä ovat Spotlight ja The Big Short, mutta niiden tietty samanlaisuus kriittisinä yhteiskunnallisina elokuvina hajottaa äänet, eikä kumpikaan nouse haastamaan ennakkosuosikkia.

Christian Bale kilpailee miessivuosan Oscarista elokuvasta The Big Short.

Yksittäisistä nimistä eniten ennen gaalaa on tainnut puhuttaa ympäristöaktivistinakin tunnettu Leonardo DiCaprio, aikamme keskeisimpiin amerikkalaisiin näyttelijöihin lukeutuva tähti, josta on tullut Robert De Niron seuraaja Martin Scorsesen elokuvien luottomiehenä. DiCaprio on ehdolla viidettä kertaa ja jo neljättä kertaa miespääosasta.

Tällä kertaa tärppää, osin siksi, että muut ehdokkaat Matt Damon, Bryan Cranston, Michael Fassbender ja Eddie Redmayne eivät ole ehdolla uransa mieleenpainuvimmasta roolista – ei edes Redmayne, joka voitti viime vuonna Stephen Hawkingin muotokuvasta.

Parhaan kommentin DiCaprion tulevasta voitosta kertoi Jussi-palkitun He ovat paenneet -elokuvan ohjaaja JP Valkeapää, joka vitsaili Twitterissä, että “paras kivunnäyttelemis-Oscar” tai “paras ryömimis-Oscar” olisivat luontevampia kategorioita. DiCaprio esittää hyiseen erämaahan hylättyä karhun raatelemaa miestä, joka raivaa tietään metsästä kohti tilientasausta.

Naispääosan Oscarin vie omanlaisensa yllättäjä, Suomessa hädin tuskin tunnettu Brie Larson Roomin kärsivän äidin roolista monen ylistämän Cate Blanchettin (Carol) nenän edestä.

Sivuosien sarjoissakin on sentään jotain tavallisuudesta poikkeavaa koukkua, vaikka suosikit ovat tiedossa. Alicia Vikander on erittäin lähellä palkinnon viemistä Ruotsiin roolistaan Tanskalaisessa tytössä. Carol ja Rooney Mara jäänevät nuolemaan näppejään.

Sylvester Stallone.

Lihaskimppu Sylvester Stallone oli ehdolla edellisen kerran 39 vuotta sitten. Tuolloin hän kilpaili sekä ensimmäisen Rockyn käsikirjoittajana että pääosan näyttelijänä. Nyt veteraani on saamassa pitkän uransa kruunun jo seitsemännestä tulkinnastaan nyrkkeilijä Balboana elokuvasta Creed: The Legacy of Rocky.

Hollywood rakastaa juuri tällaisia legendavirityksiä, mikä ei voi olla näkymättä sentimentaaliseen hurmokseen taipuvissa Oscar-kuvioissa, joten “Sly” lähtee gaalasta kotiin yhtä Oskaria rikkaampana.

Vieraskielisten elokuvien sarjan voiton vie ensi viikolla Suomen ensi-iltansa saava unkarilainen keskitysleirielokuva Son of Saul, kenties jopa ansiosta. Klaus Härön Miekkailija oli melkein ehdolla.

Osgar-gaalaa varjostanut rasismikohu saattaa näkyä jotenkin sunnuntaina, koska jo toista vuotta peräkkäin kaikki ehdolla olevat näyttelijät ovat valkoihoisia. Muun muassa Will Smith ja Spike Lee boikotoivat tilaisuutta. Koomikko Chris Rock vastaa juontopuolesta, joten ans kattoo nyt.

Keskustelua aiheesta

Äkäinen saarnamies Oliver Stone julistaa nyt Edward Snowdenin sanomaa valehtelevista viranomaisista

Sankari vai konna? Joseph Gordon-Levitt näyttelee amerikkalaisten salaiset tiedustelumetodit paljastanutta datavelhoa.

Amerikan poliittista lähihistoriaa elokuvissaan jo neljännesvuosisadan ajan ruotinut Oliver Stone tunnetaan kriittisistä epäilyistään järjestelmän puliveivauksiin, jotka ulottuvat John F. Kennedyn murhasta Vietnamin hävittyyn sotaan ja 2000-luvun finanssikriisiin.

Vuorenvarmana esiintyvässä ohjaajassa on vimmaisen saarnamiehen äkäisen julistavaa nuottia, mutta poliittisen evankelistan ajatus on alkanut falskata entistä useammin. Välillä suoran sentimentaalisiksi käyneet opetukset ovat kuulostaneet vanhan ukon horinoilta. Uran huippuvuosista on aikaa pitkän matkaa kolmatta vuosikymmentä.

Maanpaossa elävän Edward Snowdenin kuuluisa tapaus tarjoaa 70-vuotiaalle Stonelle myöhäisen kunnianpalautuksen mahdollisuutta. Sananvapaustaistelija uhrautui suuremman asian edessä paljastamalla, että amerikkalainen turvallisuusvirasto NSA urkkii kansalaisten yksityistä viestintää vastoin perustuslakia.

Nobelin rauhanpalkinnon pokanneen Barack Obaman kaudella valvontaverkkoa ensin jopa kiristettiin. Snowden avautui medialle ja jämähti diktatorisen Putinin Venäjälle, häpeällisesti ainoaan maahan, joka suostui tarjoamaan tälle turvaa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa Snodenia uhkaa edelleen syyte maanpetturuudesta.

Suomessa Snowden on “tietovuotaja”, mutta vika ei ole hänen.

Elokuvaohjaaja Laura Poitras oli yksi hongkongilaisen hotellin uumenissa vaarallisista salaisuuksista kuulleista median edustajista. Hän ohjasi aiheesta Oscar-palkitun Citinzenfourdokumentin vuonna 2014. Stonen näkemys ihmisoikeuksien puolustajasta menee syvemmin yksilöön, jättimäisen koneiston pieneen palaseen, jonka omatunto ei enää kestä sen päälle kaatuvaa valheiden verkkoa.

Suomessa Snowden on “tietovuotaja”, mutta vika ei ole hänen. Englannin kielessä rikosten paljastaja on “whistleblower”, kuin erotuomari, joka puhaltaa pilliin virheen merkiksi.

Tämän vuoden Oscar-veikkailuihin mukaan nostettu Snowden (2016) kertoo lahjakkaan datanörtin kapuamisesta NSA:n ja CIA:n organisaatioissa. Moderni aihe ei kuitenkaan peitä kuvauksen perinteisyyttä.

Joseph Gordon-Levittin näyttelemä nimihenkilö ei ole sosiaalisten suhteiden mestari, mutta hallitsee työnsä paremmin kuin muut. Hän pääsee riittävän lähelle huippua havaitakseen puutteet, joilta ei voi sulkea silmiään. Takarivin tallaajasta tulee etusivun julkkis, tietoisesti mutta vastoin tahtoaan. Gordon-Levitt tavoittaa Snowdenin matalan äänen ja empivän varovaisuuden. Lopun juonikkuus ja kilohymyt muistuttavat fiktion laeista.

Yksilönvapautta ja yksityisyyttä ei oikeasti enää ole, mutta lopulliselle tienjakajalle on pitkä matka.

Amerikkalaisten ohjaajien ykkösrivistä pudonnut Stone on saanut mukaansa kovia näyttelijänimiä, mutta suuret studiot hylkivät aihetta ja tuotantobudjetti on sikäläisittäin maltillinen.

Rakkaustarina kähminnän takaa nostetaan teoksen toiseksi suureksi kysymykseksi. Parisuhde perustuu avoimuudelle, johon yhä sulkeutuvammaksi ja epäluuloisemmaksi käyvällä päähenkilöllä ei olisi varaa. Ainoa, musiikkivideomainen seksikohtaus Gordon-Levittin ja Shailene Woodleyn välillä näyttää juuri niin väkinäiseltä kuin se vain voi elokuvassa, joka ei sitä kaipaa.

ELOKUVA:
Snowden
Ohjaus: Oliver Stone
★★★☆☆
Pääosissa: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto, Tom Wilkinson, Rhys Ifans, Nicolas Cage
2016, 135 minuuttia
Kenen tahansa ohjaajan kertojantaidot ovat koetuksella elokuvassa, jonka aihe edellyttää tietokoneen näytön tuijottelua ja ryppyotsaisia keskusteluja neljän seinän sisällä. Rhys Ifansin Nosferatu-henkinen kalpeilu luiskahtaa välillä vitsin puolelle. Nicolas Cagen sivuosa paitsioon joutuneena veteraanikouluttajana tuntuu turhalta ja häiritsevältäkin, jonkinlaiselta myyntipuolen myönnytykseltä.

“Snowden” pitää silti otteessaan. Etenkin toisella puoliskolla, kun sävyt synkkenevät ja tiedustelun todellisuudesta liikaa oppiva muukalainen huomaa ulkopuolisuutensa. Yksilönvapautta ja yksityisyyttä ei oikeasti enää ole, mutta lopulliselle tienjakajalle on pitkä matka.

Ihminen Snowden haluaa jokaisen miettivän tykönään, kumpi on tärkeämpää: turvallisuus vai vapaus? Stone ei peittelee omaa mielipidettään: Snowden on väärinymmärretty patriootti, joka ei halua hyötyä henkilökohtaisesti eikä sitä myöskään saa. Arkisen elämän tasoa ohjaaja ei saa yhtä lailla haltuun, mikä saa elokuvan tuntumaan ajoittain pinnalliselta. Trillerimäisyyden hyväksyy helpommin, koska kyse on ajojahdista.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Tähtinäyttelijälle syytös ex-kumppaninsa itsemurhasta

Kuva: Lehtikuva

Yhdysvalloissa näyttelijä Jim Carrey on haastettu oikeuteen ex-tyttöystävänsä kuolemaan liittyen.

Haasteen mukaan Carrey auttoi ex-tyttöystäväänsä Cathriona Whitea saamaan käsiinsä lääkkeitä ja yritti myöhemmin salata osallisuutensa Whiten lääkkeidenkäyttöön. Haasteen mukaan Carrey hankki lääkkeet väärällä nimellä.

White kuoli viime vuonna otettuaan yliannostuksen lääkkeitä. Viranomaisten mukaan kyseessä oli itsemurha.

Jim Carreyn haastoi oikeuteen Whiten aviomies Mark Burton, joka oli asumuserossa Whiten kanssa. Hän vaatii Carreylta korvauksia ja hautajaiskuluja sekä oikeudenkäyntikulujen maksamista.

Carreyn asianajajan mukaan haasteen ainoa tarkoitus on taloudellinen hyöty.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

KOM-teatteri: Näyttelijä Pekka Valkeejärvi on kuollut

Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa
LKS 20160913  Näyttelijä Pekka Valkeejärvi KOM-teatterin Kone-näytelmän lehdistötilaisuudessa 6. lokakuuta 2010. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Näyttelijä Pekka Valkeejärvi KOM-teatterin Kone-näytelmän lehdistötilaisuudessa 6. lokakuuta 2010.

KOM-teatterin pitkäaikainen näyttelijä Pekka Valkeejärvi on kuollut tänä aamuna kotonaan vakavan sairauden murtamana.

Valkeejärvi oli 58-vuotias. Hän oli syntynyt 19. joulukuuta vuonna 1957 Helsingissä.

Teatterin ohella hän näytteli useissa elokuvissa. Näitä olivat muun muassa Paha maa, Helmiä ja sikoja sekä Vares – yksityisetsivä.

Keskustelua aiheesta

Amerikkalaislehti nosti suomalaiselokuvan Oscar-suosikiksi

Jarkko Lahti näyttelee Olli Mäkeä.

Tunnettu amerikkalainen elokuva- ja viihdelehti Hollywood Reporter on listannut tämän hetken suosikkeja Oscar-kisassa. Vuosi on vasta syyskuussa, joten ennustuksiin on suhtauduttava maltillisesti.

Parhaan vieraskielisen elokuvan veikkauksissa on mukana myös Juho Kuosmasen ohjaama Hymyilevä mies. Elokuva on niin sanotusti hyvässä putkessa, sillä se palkittiin jo viime keväänä Cannesin elokuvajuhlien kakkossarjan parhaana elokuvana.

Viime viikolla elokuva nimettiin ehdolle Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintoon. Nyrkkeilijä Olli Mäestä kertova elokuva on myös Suomen tarjokas varsinaiseen Oscar-kisaan, jossa ehdolle pääsee lopulta viisi elokuvaa.

Hollywood Reporter nostaa sarjassa esiin suosikkien joukossa myös parhaillaan Suomen teattereissa olevan Pedro Almodovarin Julietan. Kategorian kenties suurin suosikki on saksalainen Toni Erdmann.

AVAINSANAT

Suomen ehdokas Oscar-kisaan valittu — “Koskettava ja eheä elokuva sisältää myös huumoria”

Juho Kuosmasen ohjaama Hymyilevä mies on valittu Suomen viralliseksi Oscar-ehdokkaaksi.

Elokuvan päärooleja näyttelevät Jarkko Lahti, Oona Airola ja Eero Milonoff.

Hymyilevä mies voitti tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlilla arvostetun Un Certain Regard -palkinnon. Elokuva on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintoon.

Suomen Filmikamarin johdolla muodostettu elokuva-alan ammattilaisista koostuva Suomen Oscar-raati perusteli valintaansa luonnehtimalla Hymyilevää miestä tyylipuhtaaksi elokuvaksi, jonka tositapahtumiin perustuva paikallinen tarina nousee taitavien elokuvantekijöiden käsissä universaalille tasolle.

“Koskettava ja eheä elokuva sisältää myös huumoria. Elokuva on persoonallinen ja kertoo tekijöittensä näkemyksellisestä suhteesta elokuvaan sekä korkeasta ammattiaidosta.”

Oscar-palkinnon virallisista valintakriteereistä vastaa Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), joka pyytää vuosittain kaikkia elokuvia tuottavia maita nimeämään yhden ehdokkaan parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-kilpailuun. Kategoriassa otetaan tänä vuonna huomioon elokuvat, jotka ovat saaneet elokuvateatteriensi-iltansa 1. lokakuuta 2015 ja 30. syyskuuta 2016 välisenä aikana.

Lopulliset Oscar-ehdokkuudet julkistetaan 24. tammikuuta 2017. Oscar-palkinnot jaetaan 89. kerran 26. helmikuuta 2017 ympäri maailman televisioitavassa gaalassa.

Lisää: Demokraatin arvio elokuvasta

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta