Kotimaa
8.12.2018 08:17 ・ Päivitetty: 8.12.2018 08:17
Suomalaiset opettajat eivät saa positiivista palautetta työstään, ja se vaikuttaa jaksamiseen
Suomalaisten opettajien henkilökohtainen vastuu luokkatyössä korostuu hyvin vahvasti kansainvälisessä vertailussa. Suomalaiset opettajat ovat tunnollisia ja ajattelevat helposti, että jokaisen oppilaan pitää saada tietty määrä huomiota, kertoo Koulutuksen tutkimuslaitoksen erikoistutkija Matti Taajamo.
Opettajien jaksamiseen vaikuttavana tekijänä Taajamo pitää myös sitä, että suomalaiset opettajat eivät saa positiivista palautetta työstään.
– Jos opettajat saavat palautetta, se useimmiten liittyy ongelmatilanteisiin oppilaiden tai heidän vanhempiensa kanssa, jolloin palaute on luonteeltaan pelkästään kielteistä.
Taajamo kertoo, että tästä huolimatta 57 prosenttia suomalaisista opettajista uskoo, että heidän työtään arvostetaan yhteiskunnassa. Esimerkiksi Ruotsissa tähän uskoo vain viisi prosenttia opettajista.
Opettajilla on työstressiä selvästi enemmän kuin suomalaisessa työelämässä keskimäärin. Vuoden 2017 työolobarometri osoittaa, että 59 prosenttia opettajista kokee, että työtä on liikaa erittäin tai melko usein. Vielä vuonna 2015 luku oli 33 prosenttia, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:stä kerrotaan. Kyselyyn vastasi 1 127 OAJ:hin kuuluvaa opettajaa ja esimiestä marraskuussa 2017.
Myös opettajien työn ilo on laskenut selvästi vuodesta 2013.
– 67 prosenttia opettajista on kuitenkin edelleen enimmäkseen innostuneita työstään, ja innostuneisuus ylittää yhä niukasti työelämän keskiarvon, OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio kertoo.
Lisää aiheesta
Vaikka tuoretta tietoa opettajien alanvaihdoksista ei ole, Länsikallion mukaan tiedossa on, että monet opettajat sitä vähintään harkitsevat. Vuonna 2004 alaa vaihtoi kymmenen prosenttia luokanopettajista ja 20 prosenttia aineenopettajista.
Länsikallion mukaan opettajan työ on muuttunut liian kuormittavaksi erilaisten muutosten ja leikkausten myötä. Länsikallio kertoo, että esimerkiksi perusopetuksessa opetusryhmät ovat liian monimuotoisia eikä erityisopettajia ole riittävästi erityisen ja tehostetun tuen antamiseen.
– Myös perusopetuksen uusi opetussuunnitelma on aiheuttanut ylikuormitusta, kun muutoksia on viety arkeen liian nopeasti.
STT–JANITA VIRTANEN
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
7.12.2018 07:42
Yle: SDP jatkaa kannatuspörssin ykkösenä, vihreiden suosiossa viimein harppaus
Kotimaa
4.12.2018 17:29
Ruokaa, lääkkeitä ja tavaraa minuuteissa tilauksesta – amerikkalaisyhtiö tuo dronet Helsingin taivaalle
Politiikka
4.12.2018 11:43
OAJ:n Olli Luukkainen suorasanaisena: ”Jos ei ole junioreita, ei ole koulujakaan” – ehdottaa isoja kampuksia
Politiikka
26.11.2018 09:03
Kysely: Suomalaiset tyytyväisiä perhevapaiden nykymalliin – isän halutaan silti hoitavan lapsia yhtä pitkään kotona kuin äidin
Kotimaa
26.11.2018 06:11
Kehys ja Kepa ovat nyt Fingo, johon kuuluu 300 suomalaista järjestöä – Ann Selin: ”Järjestö on aikaisempaa vahvempi vaikuttaja”
Kotimaa
26.11.2018 18:36
Poliisin pikkujouluvalvonnassa jäi kiinni yli 250 epäiltyä rattijuoppoa
Urheilu
27.11.2018 05:40
Sentteritähti Barkov vertyy: 1+1 ja Floridalle maukas voitto