Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Suomeen tarvitaan asiakas- ja potilasturvallisuuslaki

Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi, että Suomessa kuluu yli miljardi euroa vuodessa terveydenhuollossa syntyneiden haittojen korjaamiseen. Tämä aiheuttaa erikokoisilla hyvinvointialueilla 12-95 miljoonan euron vuosikulut.

Useita kirjoittajia

Myös sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden pettämisen hinta on yhteiskunnalle suuri.
Sosiaali- ja terveydenhuollon turvallisuutta voi parantaa monin tavoin.

Potilaiden ja asiakkaiden oikeudet sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevat henkilöstön velvoitteet ovat vaikeatulkintaisia ja hajallaan noin 20 laissa. Tämä vaikeuttaa niiden toimeenpanoa. Esimerkiksi sosiaalityöntekijän täytyy osata lukea velvollisuuksistaan useasta eri laista. Oikeus turvallisiin palveluihin ja tiedon saanti haittatapahtuman jälkeen eivät aina toteudu.

Potilas tarvitsee tiedon vahinkoepäilystä voidakseen tehdä potilasvahinkoilmoituksen, ja ammattihenkilöllä tulisi olla velvollisuus antaa aina tämä tieto potilaalle.
Suomessa tarvitaan asiakas- ja potilasturvallisuuslaki, joka kokoaa yhteen nyt hajallaan olevia säädöksiä asiakkaan ja potilaan oikeuksista, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuuksista, palvelunjärjestäjän ja -tuottajan velvoitteista asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi, sekä menettelyt vakavan vaaratapahtuman jälkeen.

Selkeä ja helppotulkintainen säädöspohja parantaa asiakkaan ja potilaan asemaa sekä varmistaa ennakoivat ja vahinkojen sattuessa korjaavat menettelyt. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on potilasturvallisuuslaki.

Hoito ja hoiva eivät voi olla vaikuttavia, elleivät ne ole turvallisia.

Epäkohta-, haitta- ja vaaratapahtumailmoitusmenettelyjen velvoittavuudella voi vahvistaa omavalvontaa. Ilmoitusmenettelyt kannattaa kytkeä hyvinvointialueiden tietojärjestelmiin ja valtion tietojärjestelmähankkeisiin, jotta tietoa voidaan hyödyntää järjestelmällisesti.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden tilannekuvaa ja raportointia tarvitaan päätösten tueksi. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen koordinoimana edistetään asiakas- ja potilasturvallisuuden mittariston käyttöä hyvinvointialueilla. Monet turvallisuutta varmistavat menettelyt ja tilannekuvamittareiden käyttö tarvitsevat pitkäkestoista ja keskitettyä koordinaatiota juurtuakseen vakiintuneiksi käytännöiksi.

Turvallisuussisältöjen kuuluminen kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden perus- ja jatkokoulutukseen, perehdytykseen sekä täydennyskoulutukseen antaa valmiudet tarttua sosiaali- ja terveyspalvelujen turvallisuuspuutteisiin. Järjestelmällinen asiakas- ja potilasturvallisuustyö vähentää inhimillistä kärsimystä sekä haitoista aiheutuvia kustannuksia ja vapauttaa resursseja vaikuttaviin palveluihin.

Hoito ja hoiva eivät voi olla vaikuttavia, elleivät ne ole turvallisia.

Selkeä lainsäädäntö on hyvää ennakointia. Uudet kansanedustajat päättävät, mistä ja miten säädetään. He voivat vaikuttaa siihen, miten järjestelmällisesti asiakas- ja potilasturvallisuutta kehitetään ja seurataan Suomessa.

Hanna Toiviainen
FT (kansanterveys), YTM,
ohjelmapäällikkö

Tuija Ikonen
LT, johtaja,
potilasturvallisuuden professori
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE