Opinion

Talibansk terror

Foto: Privat
Jan Tunér har skrivit en kolumn on talibansk terror.

Afghanistan är imperiernas gravgård. Är landet också ideologiernas grav? Efter 10 års ockupation och strider lämnade Sovjetunionen Afghanistan med svansen mellan benen 1989. Senare föll Sovjetunionen sönder och samman. Samtidigt fick kommunismen en allvarlig knäck.

Jan Tunér

Arbetarbladet

 

 

Nyss har vi bevittnat hur en annan stormakt, dvs ”västländerna” med USA i spetsen, hastigt har dragit sig tillbaka – också med svansen mellan benen. Under 20 år hade man försökt införa demokrati och försvarsförmåga, men har nu tvingats inse sitt misslyckande. Är det också så att västerländernas ideologi har fått sig en lika allvarlig knäck?

 

Den talibanska terrorn urholkade den västerländska sekularismen. Deras ideologi slog ut den västerländska. ”Ni har klockor, vi har tid” är ett bevingat taliban-uttryck.

 

Och nu försöker man i debatter, analyser och poddar förstå vad som hände, utan att ta med islam i samtalet. Islam har genomsyrat Afghanistans folk i över 1000 år. Det är omöjligt att förstå något av det som sker eller kommer att ske, utan att ta hänsyn till vilken roll islam spelar, både bland taliban och hos varje enskild afghan.

 

Ordet ”taliban” är pluralisformen av ”talib”, som betyder lärjunge, studerande. Reuters Ruta godkände 2003 att man använder ”talibaner” för många ”lärjungar”. ”Också de farsikunniga får finna sig i det”, skrev Mikael Reuter. Men det stöter mitt språksinne. Lyssna på dem som säger taliban. De vet antagligen lite mer.

 

En ”talib” brukade befinna sig i moskén och var alltså lärjunge i islam. Talibanrörelsen startade bland flyktingar i Pakistan under 1980-talet med hjälp av de amerikanska och pakistanska säkerhetstjänsterna. Unga pojkar togs till madrasas/skolor för att tränas i sharia-lagen och i krigföring. Nu är Taliban samlingsnamnet för olika grupper som främst rekryteras bland pashtuner på båda sidorna om den ännu icke erkända gränsen mellan Afghanistan och Pakistan.

 

Många människor i Europa är rädda för radikaliserad islam. Detta tar sig ofta uttryck i national-egoism. Man drar alla muslimer över en kam och glömmer att de också är medmänniskor.

 

Vad har västvärldens ideologi att erbjuda? Det räcker inte med materiella fördelar. Vi kan kanske kalla västvärldens ideologi för sekularism, som definieras som ”en filosofisk åskådning som önskar minska religionens samhällsbetydelse och istället i görligaste mån göra religionen till en privat angelägenhet” (Wikipedia). Denna livshållning utesluter andlighet och Gud och klarar inte av att stå emot islam.

 

Den sekulära humanismen utgår från människan och menar enligt Wikipedia att ”vi är utlämnade till oss själva … och måste själva … ta ansvar för hur vi uppför oss. … Sekulära humanister tror att … det här livet är allt vi har. … Alla människor har rätt att med utgångspunkt i förnuft och medmänsklighet bli bedömda utifrån sina egna förtjänster. … vi människor bara har oss själva och varandra. … Den sekulära humanismen är därför också ateistisk eller agnostisk.”

 

Men bakom varje -ism finns varje människas egoism, oavsett om den är klädd i religiösa eller sekulära kläder. Ingen – vare sig muslim eller humanist – klarar att leva upp till det egna idealet. En radikal muslim förstår inte en humanist och vice versa. En muslim tänker inte som en västerlänning eller kristen. Därför är det angeläget att förstå något av islam för att över huvudtaget fatta något.

 

Efter Talibans maktövertagande finns det jihadister (religiösa krigare) som saknar striden och möjligheten att få dö som ”martyr” och komma till paradiset för att förlusta sig med 72 jungfrur. Och man menar att den talibanska terrorn är en tjänst för Allah. Ett sådant tänkesätt är oerhört svårt att förstå för en vanlig västerlänning.

 

Tre månader efter den förra afghanska regeringens fall befinner sig hela landet och dess innevånare på väg mot en enorm humanitär katastrof. Den är inte enbart orsakad av talibanterror, utan den förra regeringens och dess olika institutioners korruption har också en stor del i detta.

 

Radikal islam gör människorna illa. Sekularismen klarade inte av att stå emot denna livsåskådning, trots att man försökte i 20 år. Dessa två diametralt motsatta ideologier krockade i Afghanistan och sekularismen förlorade.

 

Finns det över huvud taget något alternativ? Låt mig få ställa en motfråga. Hur kommer det sig att den judisk-kristna Skriften ses som ett hot i så många muslimska länder? Koranen erkänner ju Bokens folk. Ett liknande hot upplever man också i Kina och Nord-Korea. En förbjuden bok. Kan den ge oss en alternativ livshållning, som håller i konfrontationen med islam?

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE