Urheilu
26.7.2018 11:16 ・ Päivitetty: 26.7.2018 11:16
Tallipäällikkö Nandan vahvistaa: Neuville ja Mikkelsen jatkavat Hyundailla – Toyotan Tommi Mäkinen: ”Kuskipaikoista neuvotellaan Saksan jälkeen”
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen pyörittelee leppoisan taitavasti sanojaan kotikisansa alla, vaikka paineita varmasti on. Tallipomo luottaa kalustoonsa, uuden moottoripäivityksen saaneeseen Yarikseen ja kuljettajiinsa.
– Useampi tuhat on uudella moottorilla ajettu. Kaikki on ollut tyytyväisiä. Rennompaa tämä kotiralli on, kun ei tarvitse matkustaa, kiteyttää Mäkinen aattotunnelmat.
– Erikoiskokeille menemistä, ehkä pitäisi harkita, kun näyttää siltä, että nämä omat miehet keskeyttävät aina siihen kohdalle, missä reitillä sattuu olemaan, Mäkinen murjaisee viitaten muun muassa Sardinian Ott Tänakin keskeytykseen ja viime vuotiseen Jari-Matti Latvalan hyytymiseen johtopaikalta Jyväskylässä viime vuonna.
Kolmoisvoitosta Mäkinen ei uneksi, vaikka kolmoisjohtoa jo viime vuonna sai maistaakin.
– Kaikki on tehnyt töitä ja parannuksia. Vaikea sitä veikata. Kyllä Craig Breenkin Citroenilla vilautti kovaa vauhtia Eestin rallissa pari viikkoa sitten, Mäkinen aprikoi.
Torstai-aamun Vesangan 4,26 kilometrin testi-erikoiskokeella Citroenin kaksikko kellottikin kärkiajat. Norjan Mads Östberg oli nopein ja irlantilainen Breen 0,7 sekuntia perässä. Kolmanneksi nopein oli Latvala 1,1 sekuntia pohja-ajasta ja neljäs oli virolainen Tänak kymmenyksen Latvalan kannassa. Rallin voittoaan puolustava Esapekka Lappi oli tavoilleen uskollisena, hitaasti heräävänä vasta kymmenes 2,5 sekuntia Östbergista.
Takaa starttaavat hyötyvät puhtaammasta ajourasta ja paremmasta pidosta.
Lisää aiheesta
Mutteritesti antoi jo hieman esimakua siitä, mihin kuivalla kelillä MM-sarjan kärkikuljettajat joutuvat aura-autoina perjantaina. Takaa starttaavat hyötyvät puhtaammasta ajourasta ja paremmasta pidosta.
– Esapekka on nopea ja tietää nyt miltä tuntuu voittaa täällä. Jari-Matti tietää sen myös. Jari-Matilla lähtöpaikasta (yhdeksäs) hyötyä ja iskun paikka, Mäkinen jatkaa.
– Kyllä meidän kuskeilta löytyy yhteishenkeä kuten viime vuonnakin. Ei minun tarvitse puuttua heidän ajamiseensa, he kyllä tietävät mitä tekevät.

Jari-Matti Latvala (oikealla) oli aamun ”mutteritestissä” nopein suomalainen. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei odota suurta liikehdintä kuskimarkkinoilla, mutta ei myöskään vielä vahvista Latvalan eikä Lapin jatkoa Toyotalla. Kuva: Pertti Knuuttila.
Jari-Matti Latvala (oikealla) oli aamun ”mutteritestissä” nopein suomalainen. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei odota suurta liikehdintä kuskimarkkinoilla, mutta ei myöskään vielä vahvista Latvalan eikä Lapin jatkoa Toyotalla. Kuva: Pertti Knuuttila.
– Saksan jälkeen neuvotellaan kuskipaikoista. Kutina on, ettei suurta liikehdintää. Sarjan kannalta on hyvä kokonaisuus, voittajat ovat tulleet eri tiimeistä, aukoo Mäkinen tilannetta. Toyotalla vain Tänakilla on sopimus ensi kaudesta.
– Mahdollisuudet meillä on vielä merkkimestaruuteen. Vielä tilanne ei ole katastrofaalinen. Japanista ei ole tullut viestiä, Mäkinen kuittaa ja uskoo nousuun. Toyota on merkkipisteissä kolmantena 23 pistettä M-Sportin Fordin takana ja 51 pistettä johtavasta Hyundaista.
M-Sport Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson oli rallin alkaessa edelleen vailla vahvistusta Fordin tehtaan tuen jatkosta ensi kaudelle.
– Ogierin auton uusi takapuskuri on aerodynamiikaltaan parempi. Se tuulitunnelissa Yhdysvalloissa todistettu, se parempi. Valitettavasti ei ole uutisia, Sebastien (Ogier) on vapaa mies kauden päätteeksi, kuten moni muukin. Aikataulustakaan en vielä tiedä, Wilson vahvisti.
Neuville ja Mikkelsen ainakin jatkavat Hyuandailla.
Hyuandain tallipomo Michel Nandan on halunnut rauhoittaa keskustelua sopimusasioista ja keskittyä työn tekoon sekä auton parantamiseen. Hän uskoo, että Neuville ja Mikkelsen ainakin jatkavat Hyuandailla, vaikka sopimuksia ei olekaan vielä allekirjoitettu.
– En luule, että ajamme Jyväskylässä ensimmäisen voittomme. Se ei ole päämäärämme. Meidän tavoite podium-sijoitus ja paljon pisteitä, vahvistaa johtoasemiamme. Taaempaa lähtevät Hayden (Paddon) ja Andreas (Mikkelsen) hyötyvät varmasti, ex-Peugeot tallipäällikkö Nandan ennustaa.
– Kovempia rengasseoksia ei riitä kaikille lenkeille, jos pysyy kuivana. Jossain välissä on käytettävä pehmeämpiä. Metsissä ei ole niin kuuma renkaille. Mutta ajoitus kisan aikana on tärkeää, sanoo Nandan.

Hyundain tavoite ei ole voitto vaan podium ja paljon pisteitä. Tallipäällikkö Michel Nandan tietää, että ensi kaudella Hyundaita käskevät edelleen Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen. Kuva: Pertti Knuuttila.
Viime vuoden voittaja, pieksämäkeläinen Lappi vahvistaa Mäkisen olettaman Jyväskylän voittaja-fiiliksestä.
– Ei niin hyvään fiilikseen varmaan voi päästä kuin ensimmäisellä kerralla, mutta lähelle voi pystyä. Kyllä sitä lähden hakemaan, vastaa Lappi rauhallisen asiallisesti.
– Täällä ei pysty kahdella vararenkaalla lähtemään, jos voitosta ajaa. Kyllä siinä silloin on yksi vararengas liikaa painona, Lappi laskee.
Kyllä Jari-Matti on ennakkosuosikki.
– Kyllä Jari-Matti on ennakkosuosikki. Minun lähtöpaikalta voittaminen on vaikeampaa kuin viime vuonna, koska on kuivaa. Nyt Jari-Matti on sillä paikalla, josta minä lähdin vuosi sitten, karistaa Lappi suosikin paineet hartioiltaan.
– Aamun shakedownista oli se hyöty, että nähtiin, miten pahalta se voi huomenna aamulla näyttää kärjestä lähtevillä. Lisäksi kokeiltiin kahdella viimeisellä vedolla uusia asetuksia ja havaittiin, ettei niitä kannata kisassa käyttää, kertoo Lappi.
Jari-Matti Latvala ei ole luovuttajatyyppiä.
– Kyllä täällä voitosta ajetaan, vaikka kausi ei olekaan sujunut suunnitellusti. Viisi huonoa rallia peräkkäin koettelee. Kyllä täällä haastajat tulevat omasta tallista (Lappi ja Tänak), sanoo kolminkertainen Jyväskylän voittaja. Latvala ei usko MM-sarjan kärkikaksikon, Neuvillen ja Ogierin voittajavauhtiin Jyväskylässä.
– Ogierille riittää, että on Neuvillen edellä, tietää Latvala.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Urheilu
25.7.2018 12:17
Mestaruus on kahden kauppa, sinetti lyödään Jyväskylässä
Urheilu
8.6.2018 19:36
Sade sotki pasmat Sardiniassa – Ogier todisti jälleen, miksi hän on 5-kertainen maailmanmestari
Urheilu
7.6.2018 09:54
”Paiskomalla kiviä nuotti paremmaksi” – Latvala yrittää kivikautista tekniikkaa Sardiniassa