Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Tässä on EU-komission kohuttu sote-lupa: ”Suomi etenee omalla riskillään” – ministeriö laski maakuntien hyötyvän miljoona euroa konkurssisuojasta

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on julkistanut tiistaina illalla sosiaali- ja terveysministeriön vastineen täydennystä koskevat liitteet.

Demokraatti

Demokraatti

Niissä valaistaan lisää sitä, mikä on tämänhetkinen tilanne niin sanotussa notifiointi-asiassa koskien veitsenterällä olevaa sote-uudistusta. Notifioinnissa on kyse EU:n komission tekemästä ennakkotarkastuksesta sellaisissa lakihankkeissa, jotka voisivat olla ristiriidassa EU:n kiellettyjen valtiotukisäädösten kanssa. Sote-markkinoilla yksityisten yritysten rinnalla toimivat maakunnalliset liikelaitokset voisivat rikkoa valtiotukisäädöksiä, koska liikelaitokset eivät voi mennä konkurssiin.

Nyt julkaistussa liitteessä todetaan:

”Järjestelmän olennaiset osat tullaan ilmoittamaan komissiolle oikeusvarmuussyistä tehtävällä valtiotuki-ilmoituksella (notifikaatio). Oikeusvarmuusilmoitus on luonteeltaan vastaava ilmoitus kuin suunnitellusta valtiontuesta tehtävä ilmoitus. Oikeusvarmuusilmoituksen tekeminen täyttää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan esittämän edellytyksen sille, ettei asiaa tältä osin tarvitse saattaa uudelleen perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi.”

”Kuten perustuslakivaliokunnan lausunnostakin (PeVL 15/2018 vp, s. 47) käy ilmi, valtaosa julkisesta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmästä on jatkossakin selvästi ei-taloudellista toimintaa ja valtiontukisääntelyn soveltamisalan ulkopuolella.”

”Siinäkin tapauksessa, että jokin osa järjestelmästä katsottaisiin myöhemmin taloudelliseksi ja siten EU:n valtiontukisääntelyn piiriin kuuluvaksi, ei järjestelmä ministeriön arvion mukaan muodostuisi valtiontukisääntelyn kannalta ongelmalliseksi. Komissiolle tehtävän oikeusvarmuusilmoituksen välityksellä tähän asiaan saadaan vielä lisää oikeudellista varmuutta.”

Notifiointivelvoite on stand still -velvoite eli laki ei saa tulla voimaan ennen kuin notifointi on käyty läpi. Hallituksen kaavailemaan oikeusvarmuusilmoitukseen ei sisälly stand still -velvoitetta.

Lisää aiheesta

Komissiosta sähköpostitse saatu vahvistus liitteessä stand still –velvoitetta koskevalle tulkinnalle näyttäisi tukevan käsitystä, että pelkällä oikeusvarmuusilmoituksella eteneminen olisi mahdollista.

”My reading of Article 108(3) TFEU which refers to “plans to grant or alter aid”, in combination with Articles 2 and 3 of the Procedural Regulation (1589/2015), where the standstill obligation is explicitly linked to “aid notifiable pursuant to Article 2(1)” suggests that a Member State can decide to implement a measure which it has notified solely for reasons of legal certainty.”

Toisaalta sähköpostissa myös varoitetaan, että asia on Suomen vastuulla: ”Jäsenmaa etenee omalla riskillään”.

”Of course, the Member State which does so, proceeds at its own risk, in case the Commission or Courts were to find that the measure constituted aid after all.”

Lisäksi liitteestä selviävät laskelmat, kuinka paljon taloudellista tukea tulisi maakunnan liikelaitokselle konkurssisuojasta. Hallitus toisaalta sanoo, että sote-järjestelmä on ei-taloudellista toimintaa. Toisaalta se kuitenkin laskelmassaan myöntää tuen tuodessaan esiin laskelmat maakunnan liikelaitoksen konkurssisuojan suuruudesta.

”Laskelman perusteella konkurssisuojan hyöty pienehkössä maakunnassa olisi lyhytaikaisen korollisen velan osalta mittaluokaltaan alle kaksikymmentä tuhatta euroa vuodessa, eli alle promillen tarkastellun kokonaisuuden Liite 1.3.2019 21 / 36 liikevaihdosta. Koko Suomeen skaalattuna summa olisi ehkä noin miljoona euroa vuodessa.”

”Laskelmissa on oletettu, että konkurssisuojan tuoma korkohyöty olisi peräti 3 prosenttiyksikköä. Johtuen siitä, ettei maakuntien lainoilla ole pankkien vakavaraisuuslaskennassa samaa asemaa, voidaan arvioida, että korkohyöty ei todellisuudessa muodostu näin merkittäväksi. Näin ollen konkurssisuojasta syntyvä rahoituksellinen hyöty jäisi selvästi edellä esitetyissä laskelmissa esitettyäkin pienemmäksi.”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE